تولید ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور/ ایران رتبه نخست تولید غنچه و گلاب در جهان

تهران- ایرنا- مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون ۶۸ هزار تن گل محمدی در سطح ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشور تولید می‌شود که سهم بیش از ۷۰ درصدی در بازار جهان دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسین زینلی» امروز (یکشنبه) در همایش روز ملی گل محمدی و گلاب و راه اندازی کارگاه گلاب گیری در باغ گیاه شناسی کشور، با بیان اینکه ایران در تولید گلاب رتبه نخست جهان را داراست افزود: ایران به ۳۶ کشور گلاب صادر می کند.

به گفته وی، تولید گل محمدی در گلستان های نوین بیش از ۶ تا هفت تن در هکتار است که باید مزارع دیگر به این سطح برسند.

ایران رتبه اول تولید غنچه گل محمدی و گلاب در جهان

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: ایران در تولید غنچه گل محمدی رتبه نخست جهان را داراست.

وی گفت: سال گذشته ۵۲۰ تن غنچه گل محمدی از کشور صادر شد.

زینلی گفت: ما با تلاش خود گام های مهمی در این صنعت برداشته ایم اما اکنون دانش ما به جایی رسیده که می توانیم اسانس های مختلفی را از گیاهان دارویی تولید کنیم , حتی آمادگی داریم تحقیقات جدایی در این خصوص داشته باشیم و به بخش خصوصی در این زمینه کمک کنیم.

وی با بیان اینکه بخش تحقیقات باید در این زمینه چابک عمل کند و برند داشته باشیمT افزود: دانشمندان ما اگر متمرکز عمل کنند و همه زنجیره را ببینند دیگر مشکلی نخواهیم داشت، زیرا اکنون عدم همکاری و مشارکت منسجم را داریم و هنوز در کشور ما به چنین وحدت رویه نرسیده ایم.

این مسئول اضافه کرد: امسال به راحتی توانستیم بسیاری از محصولات را بیمه کرده و دغدغه کشاورزان را در این زمینه رفع کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشور پیشتر یک تا ۲ ماه پرورش گل محمدی و گلاب گیری داشتیم، اما اکنون این دوره را به ۴ ماه افزایش داده ایم و در ۳۱ استان کشور کشت گل محمدی داریم.

ارائه تسهیلات ۸۰ درصدی برای مکانیزاسیون در بخش اسانس گیری 

وی درباره مکانیزاسیون در این بخش افزود: با راه اندازی دستگاه های جدید می توانیم فراوری ها را افزایش دهیم، به طوری که دستگاه های فراوری گل محمدی را در سامانه مکانیزاسیون ثبت کرده ایم و متقاضیان می توانند از ۸۰ درصد تسهیلات استفاده کنند.

زینلی با بیان اینکه امسال اسانس نوع اول تولید شد، اظهار داشت: تا ۲ سال آینده در تولید اسانس نوع اول مشکل نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha