برآورد گردش مالی ۵هزار میلیارد دلاری گیاهان دارویی در جهان تا ۲۰۵۰

تهران- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برآوردها نشان می دهد تا سال ۲۰۵۰ میلادی گردش مالی گیاهان دارویی در جهان به پنج‌هزار میلیارد دلار برسد که رقم قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید مجتبی خیام نکویی» امروز (یکشنبه) در همایش روز ملی گل محمدی و گلاب و راه‌اندازی کارگاه گلاب گیری افزود: در حال حاضر گردش مالی گیاهان دارویی در جهان بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: این ظرفیت می تواند جایگزین بخشی از صادرات نفتی شود.

سهم ۴درصدی ایران از صادرات زعفران

وی با بیان اینکه امروز ایران ۹۸ درصد تولید زعفران جهان را داراست، تصریح کرد: سهم گردش مالی این محصول در دنیا ۱۱ میلیارد دلار است که سهم کشور ما به دلیل خام فروشی ۴۵۰ میلیون دلار بیشتر نیست.

خیام نکویی اضافه کرد: همین مشکل را در صادرات و گردش مالی گل محمدی داریم.

وی با بیان اینکه هفت روز را برای نامگذاری به نام هفت گیاه دارویی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادیم، گفت: در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفت و یکی از این روزها یعنی ۲۰ اردیبهشت ماه، روز ملی گل محمدی و گلاب نام گرفت.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ظرفیت‌ ها و  توانمندی های ما در بخش کشاورزی وسیع است که بخشی از آنها به گیاهان دارویی باز می گردد، زیرا از هشت هزار گونه گیاهی حدود ۲ هزار گونه گیاهان دارویی در کشور وجود دارد.

وی اضافه‌کرد: بنابراین باید به این ظرفیت ها در طول سال ‌ها به جای نگاه اقتصادی، نگاه معیشتی داشته باشیم، زیرا در حوزه گیاهان دارویی بیشتر نگاه ما معیشتی بوده است.

این مقام مسوول با اشاره به پیشرفت برخی از کشورها در صنعت گیاهان دارویی، گفت: هدفگذاری که بسیاری از کشورها در حوزه گیاهان دارویی دارند روشن است، همانگونه که آلمان رقم قابل توجهی در سطح زیر کشت گیاهان دارویی ندارد اما  بیشترین ارزش افزوده گیاهان دارویی را نسبت به کشورهای دیگر دارد.

خیام نکویی تصریح‌کرد: با وجود اینکه ظرفیت ‌های زیادی در این بخش داریم اما آنها را به ارزش افزوده تبدیل نکرده‌ ایم‌، این درحالیست که بازار گیاهان دارویی در دنیا عجیب و غریب است.

وی اضافه‌کرد: باید چالش‌ها را در این حوزه برطرف و هر سال جایگاه و سهم خود را در بازارهای جهانی نسبت به سال‌های قبل افزایش دهیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بیش از ۶ میلیون نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم نسبت به جمعیت کشور از کشت و فراوری این محصولات ارتزاق می‌کنند که رقم کمی نیست، زیرا سهم آن نسبت به کل بهره‌برداران بخش کشاورزی یعنی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار بهره بردار قابل توجه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای تبدیل شدن گیاهان دارویی به اقتصاد ملی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وظایفی را بر عهده دارند، گفت: باید گونه‌ های مناسب از لحاظ عملکرد در واحد سطح و اسانس را حفظ کرد و کاشت آنها متناسب با هر منطقه و استان باشد.

وجود ۱۶ کلکسیون گل محمدی در استان ‌های مختلف

وی با بیان اینکه ۱۶ کلکسیون گل محمدی در استان ‌های مختلف داریم، تصریح‌کرد: بنابراین باید در راستای  الگوی کشت بدانیم که کدام رقم گل محمدی در کدام منطقه کشت شود یا مشخص شود که در کدام استان‌ ها قابلیت کشت گل محمدی وجود دارد.

خیام نکویی گفت: وظیفه دیگر بخش های دولتی  تربیت نیروی انسانی است زیرا در تربیت نیروی انسانی در حوزه‌ های مختلف کشاورزی ممارست نداشته ‌ایم و دانش در بسیاری از حوزه‌ها رسوخ نکرده است یعنی با وجود اینکه کاشان مرکز تولید گل محمدی و گلاب کشور است اما یک رشته تحصیلی در این زمینه نداریم.

به گفته وی، سطح درآمدی کشاورزان ما از سطح زیر کشت محصولات تولید داخل از با کشورهای دیگر که سطح زیرکشت کمتری نسبت به کشور ما دارند کمتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما متناسب با نیاز خود نیروی انسانی نداریم، افزود: در برخی بخش ها به تکنسین نیاز داریم نه دکتر، اما ما همچنان دکتر تربیت می کنیم.

وی ادامه‌داد: یکی از برنامه هایی که در وزارت علوم دنبال می کنیم این است که افراد متخصص متناسب با نیاز بخش کشاورزی تربیت شوند، زیرا اکنون به ۳۲۰ نفر تکنسین نیاز داریم و باید در این بخش فعالیت بیشتری داشته باشیم.

لزوم ایجاد پالایشگاه های جامع برای فراوری گیاهان دارویی

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر لزوم ایجاد پالایشگاه های جامع برای فراوری گیاهان دارویی، گفت: در حوزه گیاهان دارویی نیازمند ایجاد پالایشگاه های مناسب هستیم، زیرا ارزش افزوده حاصل از گیاهان دارویی ناشی از این است که محصولات به ۵۰ فرآورده تبدیل شود.

به گفته وی، در برخی استان‌ ها در حد محدود این پالایشگاه‌ ها ایجاد شده اما باید در حوزه گیاهان دارویی در مناطق مختلف چندین پالایشگاه داشته باشیم.

خیام نکویی افزود: در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دانش این موضوع وجود دارد و اگر بخش خصوصی بخواهد مشارکتی داشته باشد به آنها کمک می‌کنیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه  باید به بازارهای داخلی و خارجی توجه داشته باشیم تصریح کرد: باید نمایشگاه‌ های بین‌المللی را تقویت کنیم که یکی از اولویت ‌های صندوق نو آوری و شکوفایی حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان برای ورود به حوزه‌ های مختلف است.

وی اضافه کرد: این سازمان آمادگی دارد تمام دانشی که در حوزه گل محمدی داریم به شکل رایگان در اختیار شرکت ‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور قرار دهد.

این مقام مسئول افزود: انتظاری که از بخش خصوصی داریم این است که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند یعنی بتوانیم پالایشگاه‌های جامعی در این بخش داشته باشیم.

گردشگری کشاورزی راهکاری برای رونق گیاهان دارویی

خیام نکویی درباره گردشگری کشاورزی و رونق تولید گفت: اکنون یکی از ظرفیت‌ های کشور در گردشگری کشاورزی زمان برداشت زعفران است که می‌تواند گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را جذب کند.

وی افزود: همچنین برداشت گل محمدی، مرکبات، سیب درختی و سایر محصولات باغی و زراعی می تواند  ظرفیت های مناسبی  برای گردشگری کشاورزی در برخی استان ها باشد زیرا رونق گردشگری کشاورزی می تواند علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان، منجر به اشتغالزایی در این حوزه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای توسعه کشت گل محمدی باید این محصول همانند زرشک تعیین توالی شود، زیرا اکنون ایران تنها کشوری است که زرشک بی دانه دارد اما این محصول به شکل خام فروشی، تازه خوری و فراورده های نوشیدنی استفاده می شود در حالی که می تواند مصارف بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: با تعیین توالی ژنوم گل محمدی می توانیم هدف گذاری مشخصی برای تولید و صادرات این محصول داشته باشیم.

خیام نکویی اضافه کرد:  در بحث تجاری سازی گل محمدی باید حداقل ۲۰ شرکت بخش خصوصی در این حوزه فعالیت داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha