استفاده از ظرفیت سی‌ان‌جی، راهکار فوری برای حل ناترازی بنزین

تهران- ایرنا- کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه افزایش سهم گاز طبیعی سی‌ان‌جی (CNG) در سبد سوخت کشور می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، گفت: با استفاده از ظرفیت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعبی سی‌ان‌جی در کشور می‌توان روزانه ۲۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از راهکارهای اساسی برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است، با گسترش شبکه‌های مترو و اتوبوسرانی و افزایش دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، می‌توان تا حد زیادی بر مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد؛ از سوی دیگر، توسعه زیرساخت‌های استفاده از گاز طبیعی، به ویژه احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی (CNG)، می‌تواند راهکار موثری برای کاهش مصرف به بنزین باشد.

محمدرضا کارگزار، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش ترافیک سنگین در کلان‌شهرها مثل تهران و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، توسعه حمل و نقل عمومی مانند گسترش مترو و اتوبوسرانی است. این اقدام باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود.

وی همچنین در مورد مزیت استفاده از سی‌ان‌جی (CNG) در سبد سوخت کشور (خودروها و بخش حمل و نقل)، افزود: از سوی دیگر، توسعه زیرساخت‌های استفاده از گاز طبیعی، به ویژه احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی (CNG)، می‌تواند راهکار موثری برای کاهش مصرف به بنزین باشد.

این کارشناس انرژی گفت: گاز طبیعی به عنوان سوختی کم آلاینده و اقتصادی، می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنزین در وسایل نقلیه عمومی و خصوصی باشد. دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این زمینه و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تبدیل وسایل نقلیه موجود به استفاده از گاز طبیعی، گامی بزرگ در جهت حفظ محیط زیست بردارد.

کارگزار تصریح کرد: گاز طبیعی سی‌ان‌جی به عنوان یک سوخت پاک شناخته شده و افزایش سهم آن در سبد سوخت کشور می‌تواند به کاهش قابل توجه آلودگی هوا کمک کند، به‌ویژه در شهرهای بزرگ و مناطق حاشیه‌ای که آلودگی هوا یک مشکل جدی است.

وی تاکید کرد: دولت و سیاست‌گذاران بهتر است تسهیلات لازم را برای تبدیل خودروها به سیستم CNG فراهم کنند، از جمله ارائه یارانه‌ها یا وام‌های با بهره پایین برای خرید و نصب کیت‌های CNG. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از یک شبکه گسترده از جایگاه‌های سوخت CNG می‌تواند دسترسی و استفاده از این سوخت پاک‌تر را تسهیل کند.

بر اساس این گزارش، ایران با داشتن ذخایر عظیم گاز طبیعی، می‌تواند از این منابع بهره‌گیری کند تا نیازهای انرژی داخلی خود را تامین کند و دیگر نیازمند واردات بنزین نباشد. هزینه‌های استحصال و پالایش گاز طبیعی نسبت به بنزین بسیار کمتر است و استفاده از CNG به عنوان سوخت خودرو، به دلیل هزینه‌های کمتر تولید و توزیع، می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای هزینه‌های حمل و نقل را برای دولت و شهروندان کاهش دهد.

همچنین مصرف بیش از حد برخی خودروهای داخلی و فرسوده در ایران باعث شده، علی‌رغم تولید زیاد بنزین، ناترازی در عرضه و تقاضای آن به وجود آید. با توجه به تجربیات گذشته، احداث و توسعه جایگاه‌های CNG در شهرها و گازسوز شدن خودروها، امری ضروری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha