چشم‌اندازهای فرهنگی بر مبنای تقویم آیینی تدوین شود

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از خلق اثر آیینی حسن روح‌الامین در دهه کرامت گفت: باید برنامه‌ها و چشم‌اندازهای فرهنگی کشور بر مبنای تقویم آیینی که نقاط عطف و اثرگذار جامعه هستند، تدوین و پیش برده شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح الامین گفت: ماه ذی‌القعده در هنر و فرهنگ ما بسیار اثرگذار بوده است و اهل سلوک این ایام را دوره طلایی می‌دانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) تلاش شده است که این ایام به صورت متفاوت انجام شود و از همه ظرفیت‌ها در سطوح و اقشار مختلف جامعه استفاده شود و موفق به خلق صحنه‌های بسیار شگفت انگیز در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ خلق شده و از اول شوال تا روز ولادت امام رضا (ع) برنامه های فرهنگی و هنری به شکل خوبی انجام شده است.

وی با تطبیق برخی از مناسبات تاریخی با ایام مذهبی در کشور گفت: ایام تقویم مذهبی در مناسبات سیاسی و اجتماعی بسیار اثرگذار بوده است و باید چشم‌اندازهای فرهنگی خود را با این تقویم پیش برد چون نقاط عطفی هستند که می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.

اسماعیلی با اشاره به اثر حسن روح‌الامین با موضوع شهادت سردار سلیمانی گفت: این اثر روح ما را جلا داد و توانست معصومیت و رشادت این شهید بزرگوار را به بهترین شکل به تصویر کشد.

وی افزود: این تابلو به سفارش بنیاد بین المللی امام رضا (ع) انجام شد و باید از تمامی افرادی که در شکل گرفتن این اثر سهیم بودند تشکر کرد.

روح الامین‌ها باید تکثیر شوند

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: بعد از ظهور مدرنیته جریان هنر آیینی را از هنر فاخر جدا کرد درحالی که افرادی همچون ملک الشعرای بهار شاعر امام رضا (ع) بود و توانست با تکیه بر چنین پشتوانه ای نام خود را ماندگار کند.

باید در نظر داشت که تکنیک به نهایی در هنر دینی کارا نیست. در هنر آیینی آنچه اصل است معرفت است. هنرمند فاخر به منبع الهام مسلط است که معرفت است. و پر هنر آیینی و دینی ما منبع معرفت عترت و قرآن است. منبع معرفت است که باعث تولید هنر دینی و آیینی می شود. اثر برادر عزیز ما آقای حسن روح الامین امروز حاصل این امتزاج است.  ایشان هنرمند آیینی است که ذوب در ولایت و معرفت است و از چنین هنرمندی اثر فاخر دینی تولید می شود. 

وی افزود: در سال های گذشته آستان قدس مرکز ترویج و تولید آثار فاخر بوده است و اکنون بنیاد امام رضا (ع)درحال طی کردن این مسیر است و امید است هنرمندان برجسته کشور آثار فاخر بیشتری را با محوریت امام رضا (ع) تولید کنند. هنرمندان زمانی که در آثارشان به آیین و دین اشاره می کنند دارای معرفت می شوند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حسن روح الامین هنرمندی ذوب در ولایت است و چنین هنرمندی است که اگر مردم را دعوت به حق کند پذیرفته می شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ گفت: نتوانستیم هنرمندانی همچون روح‌الامین‌ها را تکثیر کنیم. هنرمندی که قرآن و عترت بستر خلق آثارش است و باید تلاش کنیم هنر دینی و اسلامی را دوباره احیا کنیم.

وی درپایان گفت: باید خدا را شکر کرد که بنیاد امام رضا با افراد آشنا و فعال فرهنگ و هنر این زمینه را ادامه می دهد تا شاهد افتخار آفرینی های مجدد برای امام رضا علیه السلام باشیم. 

اهدای نشان درجه یک هنری به روح‌الامین

در ادامه برنامه محمدمهدی اسماعیلی، سعیدی‌زاده، سیدمحمد هاشمی، محمود سالاری و محمد الهیاری نشان درجه یک هنری را به روح الامین اهدا کردند.

روح‌الامین نیز در سخنانی کوتاه گفت: احساس می‌کنم هر جراحتی که بر قلب شیعیان زده می‌شود، فقط امام رضا (علیه السلام) آن را التیام می‌دهد. آرزو داشتم به قلب شیعیان آرامش دهم. در کار جدیدم «کریم و ابن الکریم» در ذهنم بود و حرف دیگری نیست.

در ادامه از نقاشی «مائده» که روی بوم است و با تکنیک رنگ روغن کار شده، با حضور وزیر فرهنگ و دیگر مسئولان حاضر در سالن،‌ رونمایی شد.

 مراسم رونمایی از نقاشی «مائده»؛ اثر جدید حسن روح الامین صبح امروز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت‌ماه در تالار رودکی برگزار شد. 

محمدمهدی اسماعیلی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی، محمد خراسانی‌زاده مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد امام رضا علیه السلام، سیدمحمد هاشمی رئیس هیت مدیره بنیاد امام رضا و تعدادی از هنرمندان و  در این رویداد حضور داشتند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha