گاردین: تحولات اخیر دریای سرخ منجر به افزایش جهانی بهای کالاها شده است

تهران-ایرنا- روزنامه «گاردین» با اشاره به ادامه بحران در دریای سرخ نوشت: این تحولات موجب شد تا بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی بکوشند مسیر امن‌تر، ولو حتی بسیار طولانی‌تر و پرهزینه‌تر به دور آفریقای جنوبی را طی کنند. چون این امر زمان سفر را تا ۱۰ روز و هزینه سوخت را نیز تا ۴۰ درصد افزایش داده و در نهایت موجب افزایش قیمت کالاها شده است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این رسانه انگلیسی، کانال سوئز که قبلاً ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می کرد، در ابتدای آوریل (اواسط فروردین ۱۴۰۳) ‌و در مقایسه با سال قبل شاهد یک کاهش ۶۶ درصدی ترافیک دریایی بود.

گاردین با اشاره به این که معدود کشتی هایی که از مسیر دریای سرخ استفاده می کنند، همچنان در معرض تهدید هستند، افزود: این موضوع با تاکید خط کشتیرانی «مرسک» (‌Maersk‌) بر گسترش منطقه خطر در دریای سرخ، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. مرسک اعلام کرد که به ارسال کشتی های خود به دور آفریقا ادامه خواهد داد، اما این امر منجر به کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت بار در سه ماهه دوم سال و افزایش هزینه ها خواهد شد. هفته گذشته، هزینه اضافی برای کانتینرهایی که بین آسیا و اروپای شمالی سفر می کنند از ۲۵۰ دلار به ۷۵۰ دلار افزایش یافته بود.

این گزارش افزود: بحران در دریای سرخ شرکت‌های بزرگ از جمله مرسک و کسب‌وکارهای کوچک در بریتانیا و کشورهای دیگر وابسته به کالاهای آسیایی و خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است. نظرسنجی از اعضای صادرکننده اتاق‌های بازرگانی بریتانیا (BCC) در فوریه (بهمن ۱۴۰۲) نشان داد که بیش از نیمی (۵۳ درصد) از تولیدکنندگان و خرده‌فروشان تحت تأثیر بحران دریای سرخ قرار گرفته‌اند. برخی از افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی برای کرایه کانتینر و اضافه شدن چهار هفته ای به زمان تحویل کالا خبر دادند.

گاردین نوشت: حدود ۷۰ درصد از قطعات خودروهای اروپا از آسیا و از طریق دریای سرخ حمل می شود. بحران در دریای سرخ باعث شد که خودروسازانی مانند «ولوو» و «تسلا» نیز برخی از خطوط تولید خود را به دلیل کمبود قطعات متوقف کنند. شرکت خودروسازی چندملیتی «استلانتیس» (Stellantis ) نیز برای انتقال بخشی از کالاهای خود به حمل و نقل هوایی روی آورده است. برخی از شرکت ها نیز از حمل و نقل ریلی استقبال کرده اند و در نتیجه تعداد قطارهایی که چین را به مقصد اروپا ترک می کنند در ماه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده و می گوید نیروهای ارتش این کشور متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha