۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۳
کد خبر: 85474042
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شخصیت مقام معظم رهبری از سه حوزه علمیه بزرگ جهان شکل گرفته است

تبریز- ایرنا- دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: شخصیت مقام معظم رهبری از سه حوزه علمیه بزرگ جهان تشیع یعنی مشهد، قم و نجف شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی روز یکشنبه در ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در دانشگاه تبریز، با بیان این‌که مقام معظم رهبری دارای نظریه تفسیری هستند، گفت: ایشان در سال ۱۳۱۸ در مشهد متولد شدند و پدر بزرگوارشان از خطه آذربایجان یکی از معلمان ایشان بوده است.

وی افزود: پدربزرگ مقام معظم رهبری، مفسر قرآن کردیم در مسجد گوهرشاد و مبارزه با رژیم طاغوت در جریان قیام مسجد حضور داشتند.

وی با اشاره به شاگردی علامه طباطبایی در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۴۳ مقام معظم رهبری، ادامه داد: تعبد مشهد، تعقل قم و ولایت مشهد در هم آمیخته و شخصیتی چون مقام معظم رهبری را به جهان اسلام ارائه داده که تاکنون جهان اسلام را به خوبی رهبری می‌کنند.

حجت الاسلام رضایی با بیان این‌که مقام معظم رهبری، حاصل سه خطه آذربایجان، اصفهان و مشهد هستند، گفت: ایشان دوره اول تفسیر قرآن کریم را در سال ۴۳ در مشهد آغاز کردند.

وی با اشاه به اینکه آیت الله خامنه ای دوره دوم تفسیر تخصصی را در مدرسه میرزاجعفر برای طلبه‌ها شروع کرده و به تفسیر سوره‌های مائده، توبه، انفال و یونس پرداختند، ادامه داد: دوره سوم تفسیر موضوعی بوده و نمونه آن نیز طرح کلی کتاب اندیشه اسلامی است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب چهارمین دوره تفاسیر شامل تفاسیر سوره‌هایی چون حشر، جمعه، ممتحنه و مجادله را همزمان با مسئولیت ریاست جمهوری و فعال در جنگ تحمیلی و سپس در دوره رهبری برای دانشجویان و دانش آموزان انجام داده‌اند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به شناسایی حدود ۳۰۰ قائده کاربردی در قرآن کریم، گفت: در مورد مباحث علم و دین و تحول علوم اسلامی در علوم انسانی، نظریات مختلفی از سوی بزرگان مطرح شده که بر اساس آن، تحول در علوم باید بر اساس قرآن باشد و دانش‌ها و تربیت‌ها، قرآن بنیان شوند.

وی با بیان اینکه مبانی خاص تفسیر ایشان مانند باقی بزرگان دارای ابعاد عام و خاص است، مبانی خاص ایشان شامل منحصر نبودن تفسیر آیات در تفسیر فردی بوده و قرآن را کتاب کاربردی و قوائد زندگی، وحدت آفرین، کتاب سیاسی و انقلاب ساز، استقامت و مبارزه با استکبار، تحول آفرین برای علوم می‌دانند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به شناسایی حدود ۳۰۰ قائده کاربردی در قرآن کریم، گفت: در مورد مباحث علم و دین و تحول علوم اسلامی در علوم انسانی، نظریات مختلفی از سوی بزرگان مطرح شده که بر اساس آن، تحول در علوم باید بر اساس قرآن باشد و دانش‌ها و تربیت‌ها، قرآن بنیان شوند.

وی اعلام کرد: امروز رشته‌هایی چون قرآن و علوم با بیش از ۱۰ گرایش شکل گرفته و در برخی مراکز چون جامعه المصطفی در حال اجرا است.

راهبر و پیشران حرکت بزرگ علمی و فناوری در کشور مقام معظم رهبری است

صفر نصرالله زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه این دانشگاه، مفتخر به نام مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور است، گفت: ۱۸ اردیبهشت ۵۷ سالگرد دو شهید عزیز دانشگاه است که در جریان مبارزات انقلابی دانشجویی به درجه شهادت نائل شدند و ۲۷ دی ماه نیز ۲۲ شهید دانشگاه در جریان حمله رژیم صدام به دانشکده فنی دانشگاه به شهادت رسیدند.

وی افزود: اندیشه‌های والا و فرمایشات مقام معظم رهبری را در تمامی عرصه‌های اجتماعی و فردی زندگی خود می‌بینیم. با دقت به آثار و سخنرانی‌ها در مناسبت‌های مختلف، می‌توان متوجه شد که تمامی فرمایشات ایشان برگرفته از آموزه‌های قرآنی است.

وی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری، آموزنده و راهگشا بوده و اگر امروز آموزش عالی توانسته با سرعت بیشتری، در عرصه‌های مختلف حرکت کند، به طور قطع راهبر و پیشران این حرکت بزرگ علمی و فناوری در کشور مقام معظم رهبری است.

نصرالله زاده گفت: مقام معظم رهبری ۱۰‌ها سال از نظر مبانی نظری و عملی از دانشگاه‌ها جلوتر هستند و پیشرفت‌های کشور در سایه توجهات ایشان بوده است‌.

وی اظهار کرد: تعالیم قرآنی و وحی به اندیشه‌های قرآنی ایشان سبب شده تا کشور ما حرفی برای گفتن در دنیا داشته‌ باشد و پیشرفت‌های خیره کننده را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که علم، سلطان است، گفت: این موضوع به معنای دستیابی به قدرت علمی برای نجات بشر و تامین سعادت برای انسان‌ها است.

نصرالله زاده با بیان اینکه وظیفه دانشگاه، تولید علم و عالم و مهمتر از آن جهت دهی به آن است، افزود: این امر در راستای دانشگاه حکمت بنیان است که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که پژوهش و تزکیه نفس 2 هدف اصلی دانشگاه‌ها عنوان می‌شود، گفت: به مناسبت برگزاری این کنگره با دانشگاه جامعه المصطفی ارتباط برقرار کردیم که به طور قطع این ارتباطات در برقراری همایش‌ها و ارتبا، بین حوزه و دانشگاه می‌تواند موثر باشد.

ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب با حضور دانش پژوهانی از ۴۰ کشور جهان در تالار وحدت دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha