سرمایه های کوچکی که گره های کور باز می کند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹
کد خبر: 85473947
سرمایه های کوچکی که گره های کور باز می کند

یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت که با حضور مدیران و متولیان اشتغال و اقتصاد در سالن جلسات اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد، در حالی بر ضرورت «تولید مشارکتی» تاکید کرد که معتقد است «بسیاری از سرمایه‌ها در گاوصندوق‌های منازل و خانواده ها خاک می‌خورند؛ غافل از آنکه با برنامه ریزی درست همین اندک سرمایه ها می تواند گره های کور اقتصادی بسیاری را باز کند.

به گزارش ایرنا، احمدزاده در بین جمع مدیران اقتصادی استان تاکید کرده است که بسیاری از خانواده‌ها اشیای قیمتی (طلا و جواهرات) در اختیار دارند که آنها می‌توانند با تشکیل تعاونی‌های خُرد و گذاشتن این سرمایه‌ها روی‌هم یک کار تولیدی راه بیندازند و علاوه بر رونق تولید، اقتصاد و اشتغال‌زایی سرمایه‌های خود را چندین برابر کنند.»

بنابراین در تمام دنیا این اصل پذیرفته شده است که تشکیل تعاونی‌ها و اقتصاد و تولید مشارکتی نهضتی انسانی، اخلاقی و تربیتی است که بر مبنای آن رفاه و اشتغال در جامعه پی‌ریزی می‌شود. این اصل در کشور ما و به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد نادیده گرفته شده و یا کمتر به آن توجه شد.

شوربختانه ادارات و دستگاه‌های متولی اشتغال به جهت اینکه از چشم‌انداز و برنامه‌های مدون برای درمان معضل بیکاری، اشتغال و تولید تهی هستند، قادر نبودند که مردم و جویندگان اشتغال و سرمایه را به این سمت هدایت کنند.

۲۰ روز از این صحبت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت که احسان عسکری (معاون امور اقتصادی)، نوذر شبرنگ (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و سایر مدیران دستگاه‌های دولتی و مدیران عامل بانک‌ها حضور داشتند، می‌گذرد و کسی نبود که این سخن راهبردی و گره گشای استاندار کهگیلویه و ویراحمد را بر دارد و جامه عمل بپوشاند.

این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل زمین‌های حاصل خیز، آب‌های فراوان، نیروی انسانی جوان، معادن، منابع طبیعی منحصر به فرد بیش از هر استانی دیگر بستر تولید و فعالیت اقتصادی را دارد.

از طرفی بر اساس نظریه اقتصاددان و سازمان‌های جهانی، توسعه را بدون مشارکت عمومی مردم فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند و تعاونی‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در امر توسعه به‌ویژه توسعه اقتصادی و تولید مشارکتی استفاده می‌کنند.

چنانچه رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در بر گیرد، توزیع عادلانه ثروت و ریشه‌کن‌کردن فقر و اختلاف طبقاتی محقق خواهد شد. اگر در مثال ساده‌ای بخواهیم این موضوع را بیان کنیم این‌گونه است که فرض کنید؛ زنان چند محله شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که نگران اشتغال و بیکاری جوانان خود هستند بر اساس قوانین جاری کشور تعاونی تشکیل می‌دهند و اشیای قیمتی (طلا، جواهرات، پول و موارد دیگر) خود را روی‌هم بگذارند و زمین کشاورزی تهیه و از دولت هم تسهیلاتی دریافت کنند و زعفران و یا دانه روغنی کشت کنند و در بازارهای استان‌های هم‌جوار و دیگر استان‌ها این محصولات مهم را به فروش برسانند.

در چند سال آینده چه سرمایه ای به دست می‌آورند؟ و برای چند نفر زمینه اشتغال ایجاد می‌کنند؟ شما فرض کنید این کشت زعفران با برندهای منحصر به فرد، خاص و بسته بندی‌های ممتاز در بازارهای جهانی به فروش برسد.

فرهنگ تعاونی و تولید مشارکتی اساس دموکراسی و مشارکت مردمی را استحکام می‌بخشد، در این فرهنگ کمترین انحراف مالی وجود دارد بخش تعاونی به‌عنوان یک نظام کارآمد اقتصادی و اجتماعی می‌تواند برای تأمین نیازهای اقشار جامعه گام‌های مفیدی بردارد و آرامش و تحرک را در آنان تقویت کند.

۲۰ روز از این درخواست مدبرانه و اظهارات کلیدی و گره گشای استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و هیچ کدام از مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد که می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند، پا جلو نگذاشته اند که فارغ از آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های پایتخت نشین گامی برای رفع دغدغه‌های مردم مبنی بر اشتغال، رفاه، آرامش و موارد دیگر جوانان بردارند.

خلاصه کلام اینکه تنها مدلی که می‌تواند کشور را به سمت تحقق عدالت اجتماعی و توسعه همه‌جانبه سوق داده و در خیزش عظیم اقتصادی قرار بدهد مدل تعاون و تولید مشارکتی است.

رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، تمرکز سرمایه‌های کوچک در قالب سرمایه‌های متوسط و کلان از اهداف مهم تشکیل شرکت‌های تعاونی و این مدل است و این همان دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و مشارکت است.

مدیران کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اشتغال می‌توانستند برای تدوین طرحی ضمن ارائه مشوق‌های لازم و ایجاد بستر و زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را به سمت تولید مشارکتی سوق دهند؛ اما دریغا که کار هر کسی نیست خرمن کوفتن شیر نر می‌خواهد و مرد کهن.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha