گام اول تغییرات در دولت روسیه؛ نگاه به جوان‌ترها و استان‌ها

مسکو- ایرنا- دولت روسیه در دوره جدید فعالیت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور با تغییراتی در کابینه همراه شد؛ آنجا که میخائیل میشوستین یک روز پس از تأیید حکم نخست‌وزیری خود در دومای دولتی، فهرستی از معاونان و وزیران پیشنهادی خود را به این مجلس نمایندگان روسیه ارائه کرد تا موج اول تغییرات، آشکار شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فهرست دوم وزیران در دولت جدید روسیه مربوط به وزارتخانه‌های امنیتی، نظامی و امور خارجه خواهد بود که در مشورت رئیس‌جمهوری این کشور با شورای فدراسیون (مجلس علیا) تعیین خواهند شد و هنوز فهرستی از نامزدهای پیشنهادی این مسئولیت‌ها معرفی نشده است تا مشخص شود که آیا در این بخش‌ها نیز دولت روسیه با تغییراتی در کابینه همراه خواهد بود یا خیر.
مروری بر اسامی و سن نامزدهای پیشنهادی دولت جدید روسیه گویای آن است که کابینه وزیران این کشور نسبتأ جوان‌تر خواهد شد و پذیرای چهره‌های جدید خواهد بود که پیش‌تر در مناطق و استان‌های این کشور، عهده‌دار مسئولیت بوده‌اند.

۱۰ معاون برای نخست‌وزیر
ولادیمیر پوتین در هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، برای پنجمین بار و در سومین دوره متوالی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد. آیین تحلیف وی سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در کاخ کرملین برگزار شد تا بدین ترتیب دوره جدید ریاست‌جمهوری وی آغاز شود.
میخائیل میشوستین که از سوی رئیس‌جمهوری روسیه برای تصدی دوباره مسئولیت نخست‌وزیری به دومای دولتی (مجلس سفلی) پیشنهاد شده بود، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ موفق به کسب تأییدیه این پارلمان شد.
۳۷۵ نماینده دوما به تایید میشوستین به عنوان نخست وزیر رای موافق و ۵۷ نماینده رأی ممتنع دادند. هیچ رأی مخالفی وجود نداشت.
میشوستین که از ژانویه ۲۰۲۰ در دولت قبل روسیه تا پایان کار آن در روزهای اخیر، مسئولیت نخست‌وزیری را برعهده داشت، یک روز پس از تأیید حکم جدید نخست‌وزیری خود در دوما، فهرست اسامی معاونان خود و وزیران فدرال در بخش‌های مختلف به جز وزارتخانه‌های حوزه امنیتی، نظامی و امور خارجه را به این مجلس نمایندگان معرفی کرد.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، بر اساس حکم امضا شده توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، میشوستین در دوره جدید نخست‌وزیری خود ۱۰ معاون خواهد داشت، از جمله یک معاون اول، یک معاون و نماینده تام الاختیار رئیس دولت در منطقه فدرال خاور دور و یک معاون در کابینه وزیران.
بنا بر حکم پوتین، کابینه جدید روسیه،‌ مسئولیتی با عنوان "معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت" نخواهد داشت.
بنا بر قانون روسیه، رئیس جمهوری این کشور موظف است که وزیران مورد تایید دوما را منصوب کند.

بخشی که مستقیما زیر نظر رئیس‌جمهوری روسیه قرار گرفت
بر اساس این حکم،‌ نام وزارتخانه ها و همچنین آژانس ها و خدمات فدرال به همان صورت باقی خواهند ماند و تنها یک زیرمجموعه خود را تغییر داده است.
بر این اساس، سرویس فدرال برای همکاری های فنی- نظامی از وزارت دفاع روسیه در ساختار اداری این کشور مستقیماَ زیر نظر رئیس‌جمهور قرار گرفت.

گام اول تغییرات در دولت روسیه؛ نگاه به جوان‌ترها و استان‌ها
میشوستین (سمت چپ) پس از دریافت تأییدیه پارلمان برای مسئولیت نخست‌وزیری به دیدار پوتین رئیس‌جمهوری روسیه رفت

نگاهی به فهرست معاونان جدید نخست‌وزیر
در فهرست پیشنهادی نخست‌وزیر روسیه برای معاونان خود، نام سه وزیر دوره قبلی ریاست‌جمهوری پوتین به چشم می‌خورد. دولت قبلی روسیه پس از آیین تحلیف رئیس‌جمهور، طبق قانون استعفا داده بود.
دنیس مانتوروف ۵۵ ساله که در دوره قبلی ریاست‌جمهوری پوتین، سمت معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت را بر عهده داشت، معاون اول نخست‌وزیر خواهد شد. او در این پست جایگزین آندری بلوسف ۶۵ ساله می شود.
ویتالی ساولیف ۷۰ ساله وزیر سابق حمل و نقل، در دولت جدید به عنوان معاون نخست وزیر، مسئول حوزه حمل و نقل و لجستیک خواهد شد.
دیمیتری پاتروشف ۴۶ ساله وزیر کشاورزی روسیه نیز در صورت تأیید دوما، جایگزین ویکتوریا آبرامچنکو به عنوان معاون نخست وزیر در امور کشاورزی و محیط زیست می‌شود.

بهره‌گیری از استانداران مناطق در دولت جدید روسیه
بنا بر فهرست پیشنهادی نخست وزیر روسیه به دومای دولتی، استانداران و فرمانداران چهار منطقه این کشور، به عنوان وزیر راهی کابینه خواهند شد.
سه وزارتخانه‌ای که دستخوش تغییر در سطح ارشد شده‌اند به علت ارتقای وزیران آنها به پست معاون نخست‌وزیر است: وزارتخانه‌های حمل و نقل، صنعت و تجارت و کشاورزی.
بر اساس این گزارش، رومن استاروویت استاندار ۵۲ ساله منطقه کورسک به عنوان وزیر حمل و نقل پیشنهاد شده است.
آنتون علیخانوف استاندار ۳۷ ساله کالینینگراد، وزیر صنعت و تجارت خواهد شد.
میخائیل دگتیارف سومین استاندار روسیه خواهد بود که به دولت جدید این کشور راه خواهد یافت. دگتیارف ۴۲ ساله عهده‌دار مسئولیت وزارت ورزش این کشور خواهد شد که پیش از این تصدی آن برعهده اولگ ماتیسین ۵۹ ساله بود.
به جای نیکولای شولگینوف ۷۲ ساله وزیر نیرو روسیه در دولت قبلی این کشور، سرگئی تسیویلف فرماندار ۶۲ ساله منطقه کمروو پیشنهاد شده است.
اوکسانا لوت ۴۵ ساله معاون اول دیمیتری پاتروشف در وزارت جهاد کشاورزی نیز مسئولیت این وزارتخانه را در صورت تأیید دومای دولتی برعهده خواهد گرفت.

کدام دولتمردان روسیه در دولت جدید نیز حضور خواهند داشت؟
الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در دولت جدید، علاوه بر انرژی، نظارت بر اقتصاد و مسائل مربوط به مبارزه با تحریم ها را نیز عهده دار شده است. وی رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران است.
دیمیتری گریگورنکو معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس ستاد دولت نیز بر توسعه دیجیتال و سیاست ضد انحصار نظارت خواهد داشت.
دیمیتری چرنیشنکو معاون دیگر نخست وزیر روسیه نیز بر مطبوعات نظارت خواهد داشت.
تاتیانا گولیکووا نیز مسئولیت خود به عنوان معاون نخست‌وزیر را حفظ خواهد کرد و همچنین بر کار آژانس فدرال امور ملی نظارت خواهد کرد.
الکسی اورچوک و مرات خوسنولین معاونان نخست وزیر، و یوری تروتنف نماینده ریاست جمهوری در منطقه فدرال خاور دور، سمت‌ها و اختیارات خود را حفظ خواهند کرد.
دیگر وزیران دولت روسیه شامل: آنتون کوتیاکوف (وزارت کار و حمایت اجتماعی)، الکساندر کوزلوف (وزارت منابع طبیعی) ، سرگئی کراوتسوف (وزارت آموزش و پرورش) ، اولگا لیوبیمووا (وزارت فرهنگ)، ماکسیم رشتنیکوف (وزارت توسعه اقتصادی) ، آنتون سیلوانوف (وزارت دارایی)، میخائیل موراشکو (وزارت بهداشت) ، ایرک فایزولین (وزارت ساخت و ساز) ، والری فالکوف (وزارت آموزش و علوم) ، الکسی چکونکوف (وزارت توسعه شرق) و ماکسوت شادایف (وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و رسانه های گروهی) پست های خود را حفظ خواهند کرد.

آیا موج دوم تغییرات را شاهد خواهیم بود؟
طبق قانون اساسی روسیه، نخست‌وزیر برای تصدی وزارتخانه‌هایی که مستقیماً زیرنظر رئیس جمهوری هستند، گزینه‌های پیشنهادی خود را به دومای دولتی معرفی نمی‌کند.
این وزارتخانه‌ها شامل وزارت امور داخلی، وزارت امور خارجه، وزارت شرایط اضطراری، وزارت دفاع و وزارت دادگستری هستند.
رئیس جمهور روسیه خود نامزدهایی را برای پست های روسای این ادارات پیشنهاد می کند و در مورد انتصاب با مجلس علیا پارلمان - شورای فدراسیون - مشورت خواهد کرد. هنوز فهرستی از گزینه‌های مورد نظر پوتین برای تصدی مسئولیت این وزارتخانه‌ها اعلام نشده است. 
با توجه به اینکه روسیه از اسفند ۱۴۰۰ در حال عملیات ویژه نظامی در اوکراین است، فهرست اسامی بخش‌ دوم کابینه این کشور در دوره جدید ریاست‌جمهوری پوتین که مأموریت‌های مرتبط با این عملیات نظامی را در دستور کار دارند، نیز بیانگر رویکردها در این بخش خواهد بود.
بنا بر گزارش رسانه‌های روس، برای نخستین بار، کابینه وزیران به طور کامل بر اساس قوانین جدید ایجاد شده توسط اصلاحیه قانون اساسی فدراسیون روسیه، تصویب شده در اول ژوئن ۲۰۲۰ در حال تشکیل است.


درباره نظام پارلمانی روسیه
دوما، نام یکی از دو پارلمان کشور روسیه است که نقش مهمی در ساختار سیاسی این کشور دارد. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.
طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی ) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون ( مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیس‌جمهور اعتبار قانونی پیدا می کند.
شورای فدراسیون روسیه ۱۷۰ سناتور از ۸۵ واحد فدرال متشکل از ۲۲ جمهوری، ۴۶ استان، ۹ سرزمین، سه شهر فدرال، چهار ناحیه خودمختار و یک ابلاست خودمختار این کشور دارد.
رئیس شورای فدراسیون پس از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، سومین مقام برتر در فدراسیون روسیه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha