طنین آواز گروه‌های کُر ایران در شیراز + فیلم

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۳۱
کد خبر: 85473607
طنین آواز گروه‌های کُر ایران در شیراز + فیلم

شیراز - ایرنا - سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با اجرای گروه‌هایی از استان‌های ایران در سرسرای حافظ شیراز آغاز شد.

به گزارش ایرنا در روز نخست جشنواره از ساعت ۱۷ به ترتیب گروه‌های آیریک، مهروطن، فیلارمونیک، آوای ماهان، وندا، آزرمان و آداک در تالار حافظ به روی صحنه رفتند و این اجراها تا نیمه شب ادامه دارد.

در بخش اجرای خیابانی هم گذر هنر حافظ میزبان گروه‌های وندا، آزرمان، مهروطن و فیلارمونیک هستند و همچنین بخش پژوهشی نیز با عنوان نشست پژوهشی با حضور سهند شکرزاده در سرسرای غزل ساعت ۱۱ صبح برگزار شد.

انگیزه‌بخشی به گروه‌های کر با احیای دوباره جشنواره

نوید حسنی رهبر ارکستر گروه آیریک در رابطه با اهمیت احیای این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره بین‌المللی فجر طی سال‌های گذشته یک بخش را به بخش کرال اختصاص می‌داد و بسیاری از گروه‌های کر به انگیزه شرکت در این جشنواره فعالیت داشتند اما به دلیل کاهش بودجه جشنواره فجر بخش کرال حذف شد و دومین دوره آن هم سال ۹۸ با شیوع بیماری کرونا موجب دلسردی گروههای کر شد.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره به دلیل تنوع‌ مخاطبان از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: برگزاری مجدد این جشنواره موجب بازگشت انگیزه به افراد فعال در این عرصه شده چراکه با احیای آن تمرینات مجدد و منسجم تری را شاهدیم بطوریکه گروه‌های کر را زنده کرد؛ در حقیقت این جشنواره روی انگیزه هنرمندان و منظم شدن تمرینات بسیار اثرگذار است.

حسنی در رابطه با اجراهای گروهش نیز گفت: آیریک یک گروه کر کلاسیک است که اجرا کنندگان آن از دانشجویان نوازندگی موسیقی ساز کلاسیک هستند. ژانری که کار شده و قطعاتی که این گروه اجرا کردند رنسانس و کلاسیک بود و چند قطعه معاصر نیز اجرا شد.

این رهبر ارکستر ابراز کرد: امیدوارم جشنواره پایدار باشد و هر سال شاهد برگزاری و ارتقای کمی و کیفی آن باشیم.

برنامه جشنواره در روز دوم چیست؟

گزارش خبرنگار ایرنا همچنین حاکیست فردا یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در روز دوم جشنواره از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸:۳۰ تالار حافظ در بخش صحنه‌ای به استقبال گروه‌های آزرمامن، آوای ماهان، پارسه، وندا، آیریک، آداک، فیلارمونیک و مهروطن خواهد رفت و بخش خیابانی نیز پذیرای گروهای آیریک، آداک، آوای ماهان و پارسه است.

سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران به میزبانی شیراز در ادامه برگزاری نخستین دوره آن در مرداد ماه ۱۳۹۷ - شیراز و دومین دوره در آذر ماه ۱۳۹۸ - شیراز و برگزاری یک دوره مجازی جشنواره گروه های کر در سال ۱۳۹۹ به منظور تداوم این مسیر است.

تالار حافظ بصورت آزاد و رایگان در تاریخ ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه جاری میزبان گروه های کرال (آوازی) از اقصی نقاط ایران با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی است.

همچنین نشست پژوهشی با حضور دکتر علی رادمان در تالار غزل برپا است.

آیین پایانی نیز ساعت ۲۰ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha