نمایشگاه کتاب در ۳ روز ۱۴۲ میلیارد تومان فروخت/ ۸ ناشر متخلف حکم گرفتند

تهران- ایرنا- قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در بخش حضوری این رویداد مجموعا ۱۰۴ میلیارد تومان و در بخش مجازی نمایشگاه هم ۳۸ میلیارد تومان کتاب فروخته شد. مجموعا نمایشگاه تا پایان روز سوم نمایشگاه ۱۴۲ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سومین نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۲ اردیبهشت در ستاد اجرایی این نمایشگاه برگزار شد. در این نشست علی رمضانی قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت.

رمضانی با اشاره به حضور رئیس جمهوری در چهارمین روز نمایشگاه کتاب گفت: از نکات قابل توجه این رویداد حضور در غرفه کاغذ ایرانی بود. این غرفه در وسط شبستان قرار دارد. حضور در غرفه فلسطین و گفت‌گو با دانشجویان فلسطین و حضور در غرفه غزه اقدامات دیگر رئیس‌جمهور بود.

قائم مقام نمایشگاه کتاب با اشاره به دیدار رئیس جمهوری با ناشران اعلام کرد: ناشران با رئیس جمهور درباره موضوع محتوایی، کیفیت کاغذ و آثار صحبت کردند. همچنین در خصوص رسیدگی به اهالی قلم و جایگاه آنها و وضعیت نمایشگاه کتاب در مقایسه با گذشته و جایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی صحبت شد.

در نظرسنجی حضوری ۷ نفر از ۱۰ نفر مردم اعلام کردند ناشران مورد نظر خود را یافته اند. یعنی ۶۶ درصد افراد ناشر مدنظر خود را در نمایشگاه پیدا کردنداو با اشاره به نظرسنجی روزانه با بازدیدکنندگان نمایشگاه، ادامه داد: در ارتباط برخط با سامانه پست، از مخاطبان نمایشگاه مجازی به صورت اتفاقی نظرسنجی می‌شود.

رمضانی ادامه داد: در نظرسنجی حضوری ۷ نفر از ۱۰ نفر مردم اعلام کردند ناشران مورد نظر خود را پیدا کردند. یعنی ۶۶ درصد افراد ناشر مدنظر خود را در نمایشگاه پیدا کردند.

رمضانی درباره نقاط ضعف سومین روز نمایشگاه بیان کرد: مردم در روز جمعه، دسترس نبودن آب آشامیدنی و در دسترس نبودن پارکینگ و سروصدای نمایشگاه را به عنوان نقاط ضعف اعلام کردند. نمایشگاه در نظر دارد تا اقداماتی برای وجود آب معدنی را افزایش دهد و با پلیس راهور برای هدایت مردم، هماهنگی شد. وجود ایستگاه شارژ موبایل، در اختیار داشتن سبد خرید و برپایی صندوقهای رای‌گیری نقاط قوت این روز بود.

وی با اشاره به احتمال شلوغ بودن نمایشگاه در روزهای آخر هفته، اعلام کرد: پیشنهاد می‌کنیم مخاطبان از روزهای هفته استفاده و از مترو برای جابجایی استفاده کنند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه در ۸ سرای نمایشگاه ۳۴ نشست برگزارشد، ادامه داد: اطلاع مردم از این نشست‌ها از اهمیت بالایی خوردار است.

رمضانی در اعلام گزارش فروش نمایشگاه کتاب گفت: در بخش حضوری مجموعا ۱۰۴ میلیارد تومان کتاب خریدند. در بخش مجازی نمایشگاه هم ۳۸ میلیارد تومان کتاب فروخته شد. مجموعا تا پایان روز سوم نمایشگاه ۱۴۲ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده است.

به گفته او در بخش مجازی ۲۵۰ هزار نسخه در قالب ۱۵۰ هزار بسته فروخته و ساماندهی شد.

۹ پرونده تخلف بررسی شد

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران درباره تخلفات ناشران در این نمایشگاه اعلام کرد: ۹پرونده مورد بررسی قرار گرفت، برای ۴ پرونده ناشران داخلی محکومیت‌هایی صادر شد مانند تعطیلی غرفه به مدت یک روز، تعطیلی پنل مجازی به مدت سه روز و محرومیت از تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. سه ناشر داخلی هم حکم توبیخ کتبی و درج در پرونده و تکرار نکردن تخلف گرفتند. برای یک ناشر خارجی توبیخ کتبی و درج پرونده صادر شد. احکام در پایان هر روز به کمیته‌ها ابلاغ می‌شود.

به گفته رمضانی نمایشگاه کتاب چشم به راه حضور مقام معظم رهبری است.

احکام صادره در مورد تخفات بازدارنده است

وی درباره امکان برگزاری نمایشگاه مجازی در بازه زمانی دیگر غیر از محدوده زمانی نمایشگاه کتاب، توضیح داد: مجموع بررسی‌های انجام شده تا کنون و ارزیابی اقدامات برای ناشران و کتاب‌فروشان، این است که غیر از این زمان اگر نمایشگاه مجازی را برگزار کنیم، با اقبال و استقبال مواجه نمی‌شویم و حس دسترسی و امکان استفاده از یارانه دولت مهیا نیست.

رمضانی با ارائه پیشنهاد به ناشران اعلام کرد: اگر نمایشگاه را به بازه زمانی دیگری ببریم بسیج دستگاه‌های رسانه‌ها را مانند امروز نخواهیم داشت.

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره تاثیرگذاری احکام صادره و میزان بازدارندگی آن، توضیح داد: هیات رسیدگی به تخلفات تلاش می‌کند که با احکام صادره و برخورد فرهنگی توضیح و توجیه، نمایشگاه را به شکل سلامت برگرداند، بسته به تعداد عناوین ناشر احکام صادره موجب ضرر ناشر می‌شود. اجرای این احکام مجموعا به سلامت برگزاری نمایشگاه کمک می‌کند و حتما بازدارنده خواهدبود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha