۱۲ خانه‌ محیط‌زیست سمنان در حفظ و حراست از طبیعت مشارکت دارند

سمنان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: ۱۲ خانه محیط‌زیست در نقاط مختلف این استان با هدف تقویت مشارکت‌های اجتماعی در زمینه حراست و حفاظت از محیط زیست فعال است.

بهرامعلی ظاهری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش و فرهنگ سازی با اولویت دانش آموزان، توانمندسازی جوامع محلی، کمک در احیای پوشش گیاهی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و همکاری در مدیریت پسماند شهری و روستایی از جمله زمینه‌های فعالیت خانه‌های محیط زیست است.

به گفته وی، خانه‌های محیط‌زیست به عنوان یک اتاق فکر، محل آموزش، کنشگری و گفت و گو محسوب می‌شود که معضلات و مشکلات محیط زیستی در آن بیان و برای حل مسایل چاره‌اندیشی می‌شود.

وی ادامه داد: محیط زیست یک مساله چند وجهی و اجتماعی است و به استناد آموزه‌های دینی و اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ آن وظیفه همگانی تلقی است.

۱۲ خانه‌ محیط‌زیست سمنان در حفظ و حراست از طبیعت مشارکت دارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان اضافه کرد: طرح توسعه معیشت پایدار و ایجاد مشاغل پایدار جدید محیط زیستی در کنار مسایل محیط زیست و پاسخگویی مسوولان در پاسخ به مطالبه‌های مردمی باید مدنظر خانه‌های محیط‌زیست باشد.

وی اظهار کرد: توسعه خانه‌های محیط زیست در راستای سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه توسعه مشارکت‌های مردمی و جوامع بومی و طبق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی و برون سپاری فعالیت‌ها در دستور کار این سازمان قرار دارد.

این مسوول تاکید کرد: هدف سازمان محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و حساس‌سازی شهروندان در حفظ محیط زیست است تا به جامعه و شهرهای سالم‌تری دسترسی داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: مساله محیط زیست با توجه به اینکه مردم پایه است در واقع می تواند الگوی خوبی برای مردمی سازی امور دولت باشد که در این راستا نیازمند تحول در نظام مدیریت هستیم چرا که مردم بسیار مشتاق هستند در حوزه محیط زیست خدمت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یک‌ششم مساحت تحت مدیریت حفاظت محیط زیست کشور مربوط به سمنان است، این استان میزبان ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری، مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل‌ گونه‌های ارزشمند حیات وحش است. مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

پارک‌ ملی، آثار ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود، و ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان قرار دارد و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکارممنوع دارد.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکارممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکارممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکارممنوع تپال در شمال غرب شاهرود، جزو پنج منطقه شکارممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.


اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha