چه تعداد اتوبوس در خطوط درون شهری پایتخت فعالیت دارد

تهران بزرگ - ایرنا - آمار متفاوتی از تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر تهران در طول سالیان متمادی و دوره‌های مختلف مدیریت شهری منتشر شده که گاهی ذهن خواننده یا شنونده را گمراه می‌کند؛ این آمار بعضا در سالیان گذشته از سوی شهردار، معاون شهردار و یا مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی وقت ارائه شده‌اند.

به گزارش ایرنا، سالیان سال است که گفته می‌شود تهران حداقل ۶ هزار دستگاه اتوبوس کمبود دارد و بسیاری از مدیران شهری در حداقل یک دهه اخیر اذعان کرده‌اند که پایتخت باید ۱۰ هزار اتوبوس فعال داشته باشد تا خدمت رسانی آنطوری شود که رضایت شهروندان را جلب کند.

در این بین تعداد اتوبوس‌ها یک بحث است؛ خصوصی و عمومی بودن آن بحث دیگر و از همه مهمتر موضوع فرسودگی اتوبوس است که بر طبق نظر کارشناسان اتوبوسی که ۱۰ سال از عمر خدمت رسانی‌اش بگذرد فرسوده است تازه اگر اورهال به صورت منظم و مستمر انجام شود.

آمار خرید اتوبوس، نوسازی و اورهال و همچنین تعداد اتوبوس‌های فعال بسته به دوره‌های مختلف مدیریت شهیر اعم از هر دیدگاه و نگاه سیاسی یک سردرگمی در مخاطبان و شهروندان ایجاد می‌کند؛ به خصوص اگر برخی مدیران اعلام کرده‌اند که در ۱۰ سال گذشته تقریبا اتوبوسی به حسب تعداد ناوگان و خروجی‌های اتوبوس‌های فرسوده اضافه نشده بود.

از همه اظهار نظرهای مختلف که اگر بخواهیم گذر کنیم و فارغ از اینکه چه مقامی در چه دوره‌ای چه گفته است، مهم این است که تهران برای رفع نیاز شهروندانش باید دست به نوسازی، بهسازی، اورهال و توسعه حمل و نقل عمومی در حوزه مترو و اتوبوسرانی دارد.

چه تعداد اتوبوس در خطوط درون شهری پایتخت فعالیت دارد

چند دستگاه اتوبوس در دوره ششم اضافه شد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در این خصوص با اشاره به اینکه در زمان تحویل دوره جدید مدیریت شهری یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشتیم که حدود ۸۰۰ دستگاه شاغل در خطوط بود، به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای دوره ششم تاکنون ۸۲۶ دستگاه نوسازی و خریداری و در اختیار مردم قرار گرفته است، ۵۰۰ دستگاه مستقیم با پول شهرداری و ۲۷۱ دستگاه هم به صورت مشترک با دولت خریداری شده ۵۵ دستگاه هم نوسازی شده است.

مهدی علیزاده اظهار کرد: در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس را به صورت فعال تحویل گرفتیم و در حال حاضر کسانی که مدعی کم‌کاری شهرداری هستند باید بدانند اکنون برای رفع کمبودها از اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف در پایتخت برای جابجایی مسافران استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ دستگاه را بازسازی کردیم و پارسال نیز با همراهی بخش خصوصی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس قدیمی در خطوط مختلف بازسازی شد.

چه تعداد اتوبوس در خطوط درون شهری پایتخت فعالیت دارد

وی افزود: عدد اتوبوس‌های فعال به سه هزار و ۵۰ دستگاه اتوبوس رسید و الان برای چابجایی شهروندان ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط خدمت رسانی می‌کنند.

علیزاده گفت: پایتخت امروز به پنج تا هفت هزار اتوبوس فعال نیاز دارد که با حمایت و عزم شهردار تهران و شورای شهر سال گذشته ۴۵ درصد بودجه به توسعه حمل و نقل تخصیص یافت که هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید یک هزار دستگاه اتوبوس از شرکت ایران‌خودرو اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: تیرماه سال گذشته برای خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل شرکت‌های داخلی قرارداد بستیم که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما مدل پرداختی ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد غیرنقد و ملک و ۵۰ درصد نیز تسهیلات بوده است.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران و حومه یادآور شد: از قرارداد خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی، طبق زمان بندی مقرر شده حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه را تاکنون تحویل می‌دادند اما ما، مردم را معطل تولید داخل به واسطه عقب ماندگی ۱۰ ساله نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین طی انعقاد قراردادی با چین مقرر شد به دلیل قیمت مناسب ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تحویل شهرداری تهران شود که این تعداد باعث کاهش سرفاصله‌ها خواهد شد.

علیزاده با تاکید بر اینکه اگر مشکلات بانک مرکزی و بانک شهر و تخصیص ارز حل شود با پرداخت پیش پرداخت ظرف ۶ ماه شاهد ورود اتوبوس‌های برقی در تهران خواهیم بود، گفت: از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی نیز تا پایان این ماه پیش پرداخت قرارداد پرداخت خواهد شد که تا پایان امسال ۵۰ دستگاه وارد پایتخت خواهد شد و از سال آینده هر ماه ۵۰ دستگاه اتوبوس داخلی به ناوگان عمومی اضافه می‌شود.

چه تعداد اتوبوس در خطوط درون شهری پایتخت فعالیت دارد

در تازه ترین آماری که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به صورت داده نما در اختیار ایرنا قرار داده است؛ تهران به صورت کلی پنج هزار و ۲۷۲ دستگاه اتوبوس به صورت فعال و غیرفعال دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۲۵۶ دستگاه متعلق به شرکت واحد و سه هزار و ۱۶ دستگاه مربوط به بخش خصوصی است.

بنابر این اطلاعات چهار هزار و ۱۹ دستگاه از این تعداد فرسوده است و در این شرایط سه هزار و ۵۳ دستگاه اتوبوس امروز فعال است و به مردم خدمت رسانی می‌کند.

نکته دیگر اینکه میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی تهران ۱۳.۶ سال است که نیاز به نوسازی، بهسازی و دمیدن نفسی تازه در کالبد شرکت واحد ضرورری به نظر می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha