۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85473136
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۵۰ درصد از  پرندگان شناسایی شده ایران مربوط به کردستان است

سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در ایران تاکنون بیش از ۵۳۵ گونه پرنده شناسایی شده و از این تعداد، ۲۸۲ گونه آنها در استان کردستان ثبت و گزارش شده است که بیش از ۵۰ درصد از کل پرندگان شناسایی شده کشور است.

به گزارش ایرنا، اقبال حمیدی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج با اشاره به اینکه کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران وجهان کم نظیر است، اظهار کرد: این استان با توجه به تنوع آب و هوایی که دارد دارای ۲ جامعه جنگلی و استپی و نیمه استپی است، بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی بوجود آورده است.

وی اضافه کرد: این استان همچنین با دارا بودن رودخانه های پرآب، چندین سد و تالاب بین المللی زریوار یکی از نقاط پرآب و جاذب برای پرندگان مهاجر است و شرایط مناسبی را برای مشاهده پرندگان بویژه وجود کلنی های جوجه آوری لک لک سفید در مریوان، کلنی جوجه آوری کاکایی ها و پرستوها در دریاچه سد شهید کاظمی سقز و پرواز خانواده اردک ها و غازها را در اکثر منابع آبی دیگر فراهم کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: وجود ظرفیت‌های مذکور زیبایی دل‌انگیز وچشم‌نوازی را برای دوستداران حیات‌وحش به ویژه پرندگان رقم زده است و افراد علاقمند و عکاسان طبیعت دوست و حافظان حیات وحش را بسوی خود جذب کرده است.

حمیدی یادآور شد: در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی سال گذشته در ۱۴ سایت سرشماری وتالاب بین المللی زریوار ۱۴هزار و ۲۱۹ قطعه با ۴۶ گونه مختلف شمارش شده که نشان از غنای تنوع زیستی و گونه های استان در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۶ میلادی دهم ماه«می» مصادف با ۲۲ اردیبهشت بنام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است، ادامه داد: نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده‌اند که جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است، چرا که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند پرندگانی را که از تعداد زیادی از کشورها گذر می‌کنند، حفظ کند؛ لذا همه کشورها باید در امر حفاظت مشارکت کنند تا این کار با موفقیت توأم باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: تاکنون با همکاری پرنده شناسان، فعالان حیات وحش، پرنده نگران، عکاسان و دوستداران طبیعت بیش از ۳۱۲ گونه پرنده در استان مشاهده و ثبت شده است.

حمیدی افزود: در سرشماری سال گذشته سد سقز با ۱۱ هزار و ۱۶۳ قطعه پرنده پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی بود و تالاب بین المللی زریبار با ۵۷ گونه مختلف پذیرای بیشترین تنوع پرنده بوده است.

استان کردستان با توجه به موقعیت، توپوگرافی، منابع آبی فراوان، جنگل ومراتع بکر در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب و بالعکس قرار دارد و با پایان یافتن فصل سرما و آغاز فصل بهار شاهد حضور پرندگان جوجه آور زیادی در استان هستیم از لک‌لک‌ها با جثه بزرگ گرفته تا سسک‌های کوچک جثه در پهنای استان جوجه آوری می کنند.

شعار امسال تاکید بر نقش حشرات در زندگی پرندگان دارد. زمان مهاجرت پرندگان اغلب مصادف با اوج فراوانی حشرات در مکانهای توقف دارد. از بین رفتن و کاستی در جمعیت حشرات در مکانهای تولید مثل پرندگان و در امتداد مسیرهای مهاجرتشان، بقا و زیست پرندگان را تهدید میکند. تغییر کاربریها، از بین رفتن فضاهای طبیعی مانند جنگلها ومراتع که به دلیل ابعاد گسترده کشاورزی ،توسعه‌ شهری و اثرات ناشی از آن، میتواند منجر به کاهش جمعیت حشرات شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha