۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85473052
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خودنمایی پرنده‌ای نادر در خراسان شمالی

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰
کد خبر: 85473052
خودنمایی پرنده‌ای نادر در خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: «تلیله شکیل» برای نخستین بار در آسمان منطقه گلیل و سرانی شهرستان شیروان مشاهده شد.

روح الله لایق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: نخستین مشاهده و ثبت این گونه نادر در اردیبهشت ماه امسال توسط ماموران اجرایی منطقه حفاظت شده «گلیل و سرانی» انجام شد.

وی افزود: «تلیله شکیل» به صورت بسیار معمول و گسترده مهاجر عبوری بهاره و پاییزه اغلب تالاب‌های کشور است که در زمان مهاجرت در تالاب‌های کوچک‌تر در شمال و غرب کشور یافت می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: نام اینگونه پرنده در گذشته «آبچلیک شکیل» بود که با تصمیم کمیته ثبت پرندگان ایران به «تلیله شکیل» تغییر نام یافته است.

به گزارش ایرنا، تلیله شکیل پرنده‌ای اجتماعی است و اغلب در دسته‌های بزرگ دیده می‌شود و پروازی نسبتا آهسته با بال‌زدن‌های عمیق دارد.

تیلیله از بی‌مهره‌هایی مانند حشرات و لارو آن‌ها همچنین از مواد گیاهی به ویژه دانه آن‌ها تغذیه می‌کند و گاهی در آب‌های کم‌عمق راه می‌رود و در این حال با فرو بردن منقار در گل یا خاک‌های نرم طعمه خود را می‌رباید.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان خراسان‌شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره‌گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

خراسان شمالی زیستگاه دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور است و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در این استان زیست می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha