ممنوعیت کشت برنج در حوضه آبریز رودخانه کرخه در تابستان امسال

تهران- ایرنا- رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب با اعلام اینکه کشت برنج در حوضه آبریز کرخه در تابستان امسال ممنوعیت دارد، گفت: این پیشنهاد در اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به تصویب کمیته تخصصی سازگاری با کم‌آبی کشور رسیده و با همکاری بهره‌برداران و مسئولان عملیاتی خواهد شد.

به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران، شاهپور رجائی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادهای جدی بر مدیریت منابع آب حوضه کرخه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رهاسازی و استفاده بیش از ظرفیت برنامه‌ریزی آب سد کرخه با توسعه کشت‌های پرآب بر شلتوک و مواجهه با کمبود آب و محدودیت برای کشت پاییزه به‌عنوان کشت غالب در منطقه بود.

وی ادامه داد: در برخی سال‌ها، سطوح زیر کشت در استان خوزستان با محدودیت قابل توجه و امکان تأمین آب برای شروع کشت پاییزه در شبکه‌های دشت عباس، عین خوش و فکه فراهم نشد و این امر نظام برنامه‌ریزی آب و کشاورزی کشور را با چالش مواجه کرد.

رجایی خاطرنشان کرد: به‌منظور حصول اطمینان از تأمین آب مطمئن کشت پاییزه سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و همچنین فراهم‌کردن تأمین آب‌کشت پاییزه سال آبی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان خوزستان، پیشنهاد ممنوعیت کشت پرآب بر شلتوک در تابستان ۱۴۰۳ را به دبیرخانه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ارائه کرد.

وی افزود: این پیشنهاد در اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان «کشت برنج در حوضه آبریز رودخانه کرخه در تابستان پیش رو ممنوع شود» و «کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان‌های ذی‌ربط نیز مسئول اجرای این مصوبه و اطلاع‌رسانی مقتضی به کشاورزان هستند» به تصویب کمیته تخصصی سازگاری با کم‌آبی کشور رسید و با همکاری بهره‌برداران و مسئولان امر عملیاتی خواهد شد.

رجایی گفت: مشابه سال‌های گذشته با پیشنهاد کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان‌های خوزستان و ایلام امکان تأمین آب برای کشت کم آب‌بر تابستانه در سطح محدود فراهم خواهد بود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب خاطرنشان کرد: عدالت در برنامه‌ریزی و بهره‌برداری به هنگام منابع آب حوضه آبریز کرخه خصوصاً سد کرخه اقتضا می‌کند که تأمین آب تالاب هورالعظیم و دام‌های سنگین به‌عنوان مصارف ضروری و تأمین آب‌کشت پاییزه به‌عنوان کشت غالب منطقه که معیشت عمده مردم به آن وابسته است، در اولویت قرار گرفته و از کشت‌های پرآب بر از جمله شلتوک که برنامه‌ریزی منابع آب حوضه حتی در سال‌های نرمال و فرا نرمال از نظر بارندگی را با چالش مواجه می‌کند، اجتناب شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha