۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85472924
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تولید فرش دستباف در کشور ۱۱ درصد رشد یافت

همدان- ایرنا- سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران با اشاره به تولید ۳.۹ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور طی سال گذشته، گفت: تولید این کالا پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تر ۱۱ درصد رشد یافت.

به گزارش ایرنا ، محمدرضا زارع برزشی روز شنبه در حاشیه آیین گردهمایی و کارگاه آموزشی روسای ادارات فرش دستباف به میزبانی همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال ۱۴۰۱، ۳.۵ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد که این رقم در سال گذشته به ۳.۹ میلیون متر مربع رسید.

وی میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته را ۴۰ میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: این آمار به صورت رسمی از گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

زارع برزشی خاطرنشان کرد: به اذعان بخش خصوصی میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده است چراکه پس از تحریم ها بیشتر صادرات ما به شکل چمدانی و مسافری انجام می شود.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران با اشاره به اینکه در زمان تحریم صادرات به صورت رسمی نمی تواند انجام گیرد و از سایر مبادی دنبال می شود،اظهار کرد: چالش هایی در این حوزه وجود دارد که سعی شده از طریق دیپلماسی اقتصادی برطرف شود تا به نقطه مطلوب و مد نظر برسیم.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات فرش دستباف چند موضوع را در داخل کشور باید بررسی کنیم که در سال گذشته این موضوع در دستور کار قرار گرفت و موضوع مقابله با تحریم نیز به طور دائم در حال پیگیری است.

زارع برزشی اظهار کرد: در بخش رفع تعهدات ارزی مشکلاتی وجود داشت که سال گذشته تلاش های زیادی برای حل این چالش انجام شد.

این مسوول گفت: هیات وزیران، ورود موقت فرش دستباف و سایر بافته‌های ایرانی برای انجام عملیات تعمیر، رفوگری، شست و شو، رنگ برداری و عرضه در نمایشگاه را در سال گذشته مصوب کرد.

زارع برزشی اظهار کرد: پس از درخواست‌های مکرر بخش خصوصی و پیگیری این مرکز در راستای رونق فضای کسب و کار فعالان فرش دستباف و جلوگیری از مهاجرت نیروهای ماهر به کشورهای همسایه و همچنین افزایش درآمد ارزی هیات وزیران اواخر سال گذشته ورود موقت فرش دستباف را مصوب کرد.

وی افزود: همچنین مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران با پیگیری‌های مختلف توانست رفع تعهد ارزی فرش دستباف را به میزان ماده اولیه (بین ۱۰ تا ۲۰ درصد) کاهش دهد که می‌تواند نقش مهمی در افزایش رقم صادراتی فرش دستباف ایران داشته باشد.

این مسوول اظهار کرد: برای رسیدن به صادرات در کشورهای مختلف و بازار این حوزه باید خلاقیت و نوآوری را در دستور کار قرار دهیم و بازارهای جدیدی را مثل کشورهای آفریقایی فتح و آمار صادرات را افزایش دهیم که این مهم در دستور کار قرار دارد.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران با اشاره به اینکه در حوزه فرش دستباف ۲۰۰ هزار نفر بیمه قالیبافی وجود دارد،افزود: سعی شده با رفع برخی از مشکلات که در این زمینه وجود دارد تعداد بیشتری از قالی بافان در سطح کشور بیمه شوند.

وی هدف از برگزاری این گردهمایی را بروز رسانی اطلاعات و دستورالعمل های حوزه فرش عنوان کرد و افزود: این گردهمایی به مدت ۲ روز در همدان برگزار می شود تا مسایل و مشکلات و ضوابط و آیین نامه ها جدید برای کارشناسان و روسای ادارات فرش استانها تبیین شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha