قرار داد شهرداری تهران با چین ابهام دارد یا محرمانه است؟

تهران بزرگ - ایرنا - قرارداد اخیر شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی در صحن شورای شهر دچار حاشیه و اختلاف بین برخی اعضای شورای شهر شد که آیا قرارداد منعقد شده ابهام دارد یا محرمانه است.

به گزارش ایرنا، طی دهه گذشته، تعداد ناوگان اتوبوسرانی فعال در شهرهای کشور به حدود نصف کاهش یافته‌ است. به‌طور خاص در تهران، تعداد اتوبوس فعال در ناوگان عمومی شهر از حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه در ابتدای دهه ۱۳۹۰ به کمتر از سه هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در اغلب کلان‌شهرهای کشور نیز بیش از ۵۰ درصد است. در دولت قبل، مشارکت دولت در خرید ناوگان اتوبوس شهری صفر بود که همین موضوع سبب فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش آلودگی هوا و مصرف سوخت در یک دهه اخیر شد.

با روی کار آمدن مدیریت شهری ششم، مدیران شهری مهمترین هدف خود برای خدمتگزاری را بر جبران این کمبود بزرگ که به یکی از مهمترین دغدغه‌های پایتخت نشینان تبدیل شده بودند، گذاشتند.

قرار داد شهرداری تهران با چین ابهام دارد یا محرمانه است؟

علیرضا زاکانی شهردار تهران با امضای قرارداد تامین ۲ هزار ۵۰۰ اتوبوس با خودروسازان داخلی تلاش کرد، وضعیت اتوبوسرانی تهران را از بحران خارج کند، برای این تامین که در تاریخ چند دهه شهرداری تهران نیز بی‌سابقه است، حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شد.

خودروسازان داخلی اما در تامین اتوبوس در موعود مشخص ناتوان عمل کردند و شهرداری برای کمبود و سرعت بخشیدن به حل این چالش بزرگ در پایتخت، به سراغ عقد قرارداد خارجی رفت. مهرماه سال گذشته هیاتی از مدیران شهرداری به کشور چین سفر کردند و تفاهمی برای واردات ۲ هزار ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به امضا رسید.

بعد از گذشت چندماه اما شائبه‌ای در فضای مجازی نسبت به ابهامات قرارداد چین مطرح شد که دامنه آن تا صحن شورای شهر هم کشیده شد، برخی اعضا ادعا کردند که از مفاد این قرارداد بی‌اطلاع‌اند، و ممکن است منافع شهروندان تهرانی در خطر باشد.

در حالیکه رییس شورای شهر تهران در واکنش به این موضوع و اینکه آیا قراردادهای حمل و نقل چین محرمانه است، گفت: قرارداد را هر عضوی خواسته در اختیارش قرار گرفته است.

مهدی چمران ادامه داد: قراردادها محرمانه است و انتشار آن مشکل امنیتی دارد اما زیر نظر متخصصین وزارت امور خارجه و بانک مرکزی منعقد شده است.

قرار داد شهرداری تهران با چین ابهام دارد یا محرمانه است؟

علیرضازاکانی پس اعلام توضیحاتی در صحن شورای شهر در این باره در یک گفت‌وگوی تلویزونی اعلام کرد: قرارداد را به وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی دادیم. ما به‌ ازای آن را دولت به ما می‌دهد.

به گفته شهردار تهران، امکان ندارد این قرارداد منتشر شود و به صلاح کشور نیست ولی همه بخش‌های مرتبط در جریان آن هستند.

وی تاکید کرد: قرارداد آن چیزی نیست که بتوان آن را جار زد، ایران هزار و یک دشمن دارد، یک عده نمی‌خواهند اتفاقی بیفتد.

به گفته وی مردم بدانند این افتخار برای این دولت و شهرداری است که دست به دست هم دادند تا گره از مشکلات آنان باز کنند.

زاکانی با بیان اینکه عده‌ای همت کردند که اجازه ندهند، کار انجام شود، گفت: این کارها بر ضد امنیت کشور است و می‌خواهند این قرارداد را منحل کنند اما خوشبختانه نمی‌توانند، این را به مردم نوید می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، حالا که تب افشاگری‌های پروژه بگیران کمی خوابیده است، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه قرارداد اتوبوس‌های برقی ابهامی ندارد، گفت: نگاه ما این است که شورای شهر، سیاست گذار و ناظر بر ماست.

لطف الله فروزنده با تاکید بر اینکه حرمت‌ها باید رعایت شود، اظهار کرد: تا کار مشترکی انجام ندهیم برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه یک فرد مساله‌دار موضوعی در مورد قرار داد چین مطرح کرده است، خطاب به اعضای شورای شهر گفت: اگر سوالی داریم می‌توانیم جلسه برگزار کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهری تهران با تاکید بر اینکه قراداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار این دوره مدیریت شهری خواهد بود، ادامه داد: این خریدها از محل اموال بلوکه شده بوده که پیگیری کردیم.

به گزارش ایرنا، بیش از ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی فرسوده است و ضروری است مدیریت شهری در این زمینه اقدامات فوری انجام دهد که انعقاد قرار داد با کشور چین یکی از اقدامات تاثیر گذار بود که اگر به نتیجه برسد کام پایتخت نشینان پس از سال ها شیرین خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha