احداث پل بر روی رودخانه شاه بهرام باشت و خروج روستای نیمدور از بن بست

یاسوج -ایرنا- حوالی زمان پیروزی انقلاب اسلامی بود که کمبود زیرساخت های اولیه زندگی، اهالی روستای نیمدور در باشت را روانه شهر کرد و از همان روزهای اول که جهاد سازندگی فعالیت های خود را آغاز کرد تاکنون مردم این روستا رویای آبادانی زادگاهشان را داشتند و حالا بهره برداری از پل دسترسی و خروج روستا از بن بست ارتباطی این آرزوی دیرینه آنان را رنگ واقعیت بخشید.

به گزارش ایرنا، روستای ۵۰۰ خانواری نیمدور که در مرز شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد واقع شده به دلیل قرار گرفتن در ساحل رودخانه شاه بهرام امکان دسترسی به جاده در مسیر شهرستان باشت را نداشت و راه پرسنگلاخ با شیب تند در جاده روستای موگ از سمت شهرستان گچساران هم بسیار سخت بود به همین دلیل اهالی بیش از چهار دهه در حسرت خروج منطقه ابا و اجدادی خود از بن بست ارتباطی ماندند و حالا این مطالبه تحقق یافته است.

از ۴۵ساله گذاشته تاکنون شماری از اهالی روستای نیمدور در حالی که آرزوی دیدن زادگاه خود و احیای باغ های خود را داشتند از دنیا رفتند و تعداد پرشماری از فرزندانشان هم بعد از چند دهه زندگی هنوز سرزمین پدری خود را ندیده اند به همین علت خروج از بن بست این روستا برای آنان آروزیی دست نیافتنی شده بود.

سال ۱۳۹۳ احداث یک دستگاه پل بر روی رودخانه شاه بهرام برای دسترسی به روستای نیمدور به جاده باشت برنامه ریزی شد و امروز این طرح بهره برداری شد.

بهره برداران زمین های کشاورزی نیمدور که زمانی سرزمین آنان پرجمعیت ترین روستای شهرستان باشت بود و تاکستان ها، انارستان ها و شالیزارهایشان در استان کهگیلویه و بویراحمد شهره بود و اکنون بخش عمده ای باغ هایشان بر اثر بن بست راه های ارتباطی خشک شده امیدوارند با خروج روستایشان از بن بست ارتباطی بتوانند باغ های خود را احیا و مزارعشان را دوباره آباد کنند.

این روستا که معروف به سرزمین سنگ ها و چشمه هاست سال ها به دلیل نداشتن راه دسترسی از قافله توسعه بازمانده است تا جایی که حالا تقریبا خالی از سکنه شده است.

نیمدوری ها می گویند که هر چند امکان بازگشت همه اهالی به روستا نیست اما بهره برداری از این پل می تواند زمینه سکونت تعدادی از اهالی و توسعه اقتصادی در سایه ظرفیت های کشاورزی و گردشگری در این روستا را فراهم کند.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: این پل به طول ۵۰ متر، عرض پنج متر، ارتفاع ۱۷ تا ۲۰ متر که ۶ متر زیر کف رودخانه قرار دارد، و ۴۰ متر دهانه پل و ۸۰ تن وزن احداث و بهره برداری شده است.

احداث پل بر روی رودخانه شاه بهرام باشت و خروج روستای نیدور از بن بست

سید ناصر حسینی پور افزود:قرارداد اولیه این طرح در سال ۱۳۹۳ به مبلغ هفت میلیارد ریال منعقد شد .

وی بیان کرد: پل روستای نیمدور با تزریق ۴۰میلیارد ریال از محل مسوولیت های اجتماعی نفت و سفرهای اول و دوم رییس جمهور در دولت سیزدهم تکمیل شد.

حسینی پور تصریح کرد:با تکمیل این طرح زمینه احیای ۲۵۰هکتار باغ و مزرعه در روستای نیمدور فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: با یادآوری اینکه ۲۵میلیارد ریال هم از محل مسوولیت های اجتماعی نفت برای احداث پمپاژ آب کشاورزی در روستای نیمدور مصوب و پیش از این هم مجوز تخصیص آب زمین های روستای نیمدور صادر شده چشم انداز توسعه این روستا را روشن ارزیابی کرد.

مزایای تکمیل پل نیمدور؛ از احیای کشاورزی تا شکوفایی گردشگری

ساخت پل نیمدور افزون بر فراهم کردن زمینه بازدید اهالی پس از سال ها انتظار امکان رونق دوباره تولید محصولات باغی و زراعی در این خطه را فراهم می کند.

روستای نیمدور به غیر از خاک حاصلخیز ظرفیت های بی نظیری برای رونق صنعت گردشگری دارد که اهالی امید دارند بستر رونق ایرانگردی در این خطه فراهم شود.

احداث پل بر روی رودخانه شاه بهرام باشت و خروج روستای نیدور از بن بست

یکی از این جاذبه ها وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در روستاست تا جایی که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده است به عنوان مثال سنگ کنار مسجد که بسیار بزرگ بوده و به زبان محلی برد کنار مسجد نام دارد و جایگاه خواندن نماز میت بر مردگان قلمداد می شد یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.

وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست.
به طور خلاصه ۲۰ سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.

وجود ۲ غار بزرگ که ظرفیت اسکان ۲۰ انسان را دارد و در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.

۱۰ چشمه و آبشار که ۶ چشمه آن دائمی است وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده بی بی خاتون (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.

روستای نیمدور که در ۱۰۰ کیلومتری شمال گچساران و ۳۵ کیلومتری غرب باشت قرار دارد به گفته اهالی بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد البته وجود برخی آثار چون سنگ نوشته ها تا حدودی این گفته را تایید می کند.

در روزگاران کهن نیمدور به دلیل اینکه تنها نیمی از روستا را آفتاب می گرفت به نیمروز می نامیدند و بعدها به دلیل دور دست بودن به نیمدور تغییر نام یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha