۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۳۶
کد خبر: 85471213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاعر کرمانی: جشنواره شعر رضوی کرمان با نوآوری جریان سازی خود را حفظ کند

کرمان - ایرنا - استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر و شاعر کرمانی با اشاره به فواید و پیامدهای خوب جشنواره شعر رضوی برای کرمان و کشور گفت: این دستاوردها در ادامه کار این جشنواره باید استمرار و گسترش پیدا کند و جشنواره در فرم و محتوا به صورت مرتب پایش و آسیب شناسی شود و با نوآوری جریان سازی خود را حفظ کند.

حامد حسینخانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کرمان از قرون گذشته از خاستگاه های شعر آیینی و عرفانی بوده است افزود: در دیوان شاعر بزرگی مانند خواجوی کرمانی اشعاری در مدح و منزلت بزرگان دین مانند پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) سروده شده است.

وی تاکید کرد: روند شعر آیینی در سده های اخیر نیز در کرمان ادامه داشته و شخصی مانند فواد کرمانی قله و یکی از کم نظیرترین شاعرانی شعر آیینی محسوب می شود و بسیاری از بزرگان شعر کرمان اشعار آیینی و مذهبی خود را در مجالس قرائت می کردند.

استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر و شاعر کرمانی با اشاره به اینکه شعر آیینی در کرمان دارای سابقه قوی است افزود: به همین دلیل در دهه هفتاد شمسی جشنواره شعر رضوی پایه گذاری شد و در طول سالها گسترده تر شده و در حال حاضر در سطح ملی برگزار می شود و برگزاری جشنواره شعر رضوی در سه دهه اخیر به جریان شعر آیینی در کرمان کمک کرده است.

خروج جشنواره شعر رضوی از کرمان غیرمنصفانه است

داور جشنواره بیست و نهم شعر رضوی بیان کرد: شاعرانی مثل استاید اسدالهی، جوشایی، میرافضلی، مظهری و غیره در طول سالهای برگزاری جشنواره شعر رضوی حضور پررنگی داشتند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اهداف مهم جشنواره شعر رضوی شناسایی استعدادهای جوان بوده که خوشبختانه تعداد زیادی از شاعران جوان در این جشنواره موفقیت هایی هم داشتند.

حسینخانی گفت: ریشه جشنواره شعر رضوی در کرمان است، البته برخی افراد سعی دارند این جشنواره از کرمان بیرون برود که غیرمنصفانه است.

آسیب پدید آمدن شاعران جشنواره ای

وی با بیان اینکه آسیب هایی نیز به جشنواره شعر رضوی مطرح است تصریح کرد: آسیب هایی به لحاظ محتوایی و مفهومی شاید متوجه چنین جشنواره هایی هست، تکرار مضامین و پدید آمدن کلیشه ها از جمله موارد آسیب زا برای جشنواره شعر رضوی می توان مطرح کرد.

این ادیب و شاعر کرمان اظهار داشت: پدید آمدن و پرورش شاعران جشنواره ای که با سلیقه جشنواره خودشان را وفق می دهند نیز از آسیب های مهمی است که باید در جای خود بحث کارشناسی شود.

بیست و نهمین جشنواره ملی شعر رضوی عصر روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان، شاعران و اقشار مختلف مردم در گلزار شهدای کرمان آغاز شد.

جشنواره شعر رضوی از سال ۷۲ در کرمان پایه گذاری شده و از قدیمی ترین جشنواره های شعر آیینی کشور محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha