۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85471177
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امامی: حوزه گل محمدی و گلاب نیازمند کار علمی است

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 85471177
امامی: حوزه گل محمدی و گلاب نیازمند کار علمی است

کاشان- ایرنا- رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گلاب تاثیر درمانی در برخی جراحات از جمله سوختگی داشته و در حوزه گل محمدی و گلاب نیازمند کار علمی هستیم.

به گزارش ایرنا، سیدمجید امامی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از کتاب جامع گل محمدی ایران در دانشگاه کاشان افزود: دانشگاه و شرکت های دانش بنیان باید با کار علمی ظرفیت های بالقوه گلاب را شناسایی و به محصول تبدیل کنند.

وی اظهار کرد: محصولات راهبردی، باغی و مولد در ایران نماد جدی تحقق دانش بنیان در توسعه است و وقتی اتفاق خوبی در خصوص محصول گل محمدی و گلاب انجام شود و مردم قادر به تولید عطر به روش سنتی باشند، از قاچاق عطر جلوگیری می شود.

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز یک عطر ایرانی به جامعه مد معرفی می شود و تولیدکنندگان مد در کشور به شدت استقبال می کنند که در حوزه ملزومات خود، عطرهای ایرانی را به عنوان مکمل ویژند خود در نظر بگیرند.

امامی گفت: مردم ایران در برخی شهرستان ها ازجمله کاشان همه آیین های خود را با گل و گلاب جشن می گیرد و فرزندانش را در نخستین بهار در گل محمدی غلط می دهد.

وی افزود: سنت های چند هزار ساله مردم میراث ناملموس بشری است که باید حفظ شود و دانشگاه پل بین دیروز و آینده است، از همین منظر ثبت گلاب گیری در فهرست میراث ناملموس جهانی باید پیگیری شود.

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی هم در این آیین گفت: ایران رتبه نخست تولید گل محمدی در جهان را داراست و به همت افرادی ازجمله زنده یاد «راهب» شاهدیم ایران صادرکننده نخست گلاب در جهان است و در زمینه تولید اسانس هم رتبه نخست دنیا را داریم و تلاش بخش دولتی و خصوصی این فرصت را ایجاد کرده که تا ۲ سال آینده در تولید اسانس اول، دوم و تام رتبه نخست را کسب کنیم.

حسین زینلی افزود: باید بازار جهانی را در اختیار بگیریم، گردش مالی ۲ میلیارد دلاری در حوزه گل محمدی وجود دارد اما سه کشور اصلی تولیدکننده گل محمدی بازاری که در اختیار دارند ۵۰۰ میلیون دلار است و بقیه در اختیار کشورهای پیشرفته است چراکه گل محمدی را به انواع فرآورده ها تبدیل می کنند.

وی اظهار کرد: دانشگاه باید در تولید فراورده های ثانوی از گل محمدی اثرگذار باشد، در حال حاضر ۵۰ فرآورده مختلف از گل محمدی تولید می کنیم اما باید توسعه یابد.

در پایان این مراسم از کتاب جامع گل محمدی ایران نوشته علیرضا فرجی و علی اصغر شیره پز رونمایی شد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha