۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85471034
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

هشدار نارنجی هواشناسی برای خطر بارش‌ها و سیلاب در شمال و شرق سمنان

سمنان - ایرنا - هواشناسی سمنان هشدار سطح نارنجی با توصیف ۲ سامانه شامل تقویت بارش‌ها به همراه احتمال سیلاب و تندبادهای لحظه‌ای برای امروز پنجشنبه به ویژه در مناطق شمال و شرق استان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل هواشناسی سمنان با اشاره به زمان آغاز و پایان اولین هشدار نارنجی برای امروز پنجشنبه گفت: نوع مخاطره در این سامانه بارش باران، رگبار، رعد و برق، احتمال تگرگ با شدت بیشتر در نیمه شرقی و نواحی شمالی، همچنین مه‌آلودگی و کاهش دید به ویژه در محورهای کوهستانی و شمالی استان است.

ایرج مصطفوی به رسانه ها بیان کرد: منطقه اثر این سامانه در نیمه شرقی و مناطق شمالی است و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی به دلیل شرایط فصلی و رگباری بودن بارش‌ها، آبگرفتگی معابر، احتمال اختلال در تردد برخی محورها به ویژه در نواحی شرقی و شمالی و گردنه ها به دلیل احتمال جاری شدن رواناب و سیلاب، به همراه مه‌آلودگی و کاهش دید، احتمال صاعقه، دور از انتظار نیست.

وی با توصیه برای آمادگی نیروهای امدادی تاکید کرد: کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و جوی‌ها، کانال‌ها و آبراه‌ها و دهانه پل ها، ضرورت دارد و خودداری از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از چرای دامها در نواحی شرقی استان و ارتفاعات، مهمترین توصیه های هواشناسی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خطرات صاعقه و اعمال تمهیدات لازم در بخش کشاورزی باید به طور ویژه در دستور کار بهره‌برداران و کشاورزان باشد.

مراقبت در برابر خسارت بادهای شدید

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در توصیف سامانه دوم با تمرکز بر افزایش گرادیان فشار، وزش باد شدید و تندبادهای لحظه ای همراه با خیزش گرد و خاک، بیان کرد: فعالیت این سامانه نیز تا پایان امروز پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی به نوع مخاطره در مدت زمان فعالیت این سامانه اشاره و اضافه کرد: وزش باد شدید، تندبادهای لحظه ای، خیزش گرد و خاک در بیشتر نقاط به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، در قالب این سامانه دور از انتظار نیست.

به گفته مصطفوی، احتمال خسارات و مخاطرات ناشی از باد شدید، احتمال کاهش دید در محورها برای امروز پیش‌بینی می‌شود و تمهیدات پیشگیرانه لازم برای کاهش خسارات ناشی از باد شدید، اجتناب از تردد عابران پیاده و نیز پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره یا سازه های ناپایدار به دلیل باد شدید، کنترل پوشش گلخانه ها به منظور کاهش خسارات ناشی از باد و اعمال تمهیدات لازم در بخش کشاورزی، مهمترین توصیه‌ها برای امروز است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha