۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 2212
کد خبر: 85470906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدام های کنترلی تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد؛ از معدوم سازی دام ها تا واکسیناسیون

یاسوج- ایرنا- جولان بیماری تب مالت در برخی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد سبب نگرانی مردم شده است و در این رابطه همه مسئولان متولی پای کار آمده اند تا این بیماری کنترل شود.

به گزارش ایرنا، بیماری "بروسلوز" یا "تب مالت" از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.

آمار تب مالت در استان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۹ نفر گزارش شد در حالی که درسال ۱۴۰۱ موارد تب مالت به ۲۲۴ مورد رسیده بود و نزدیک به ۴.۴ درصد بروز این بیماری در استان طی یک سال اخیر روند افزایشی داشته است.

۷۱ فقره دام معدوم شد

بخشدار دیشموک در این رابطه گفت: تاکنون ۷۱ فقره دام در منطقه دیشموک معدوم شده است.

علی رضا نوروزی افزود: تاکنون ۴۱ انسان در این منطقه به بیماری تب مالت مبتلا شده اند و این افراد در روستاهای رودریش، موردراز، دهنو و حومه هستند.

وی تاکید کرد: نیاز مبرم به بازگشایی راه روستایی رودریش وجود دارد تا خدمات دامپزشکی، بهداشتی و بیمه دام ها انجام گیرد.

ریشه‌کنی تب مالت یک عزم جدی می‌خواهد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای مبارزه موثر با بیماری تب مالت که بین انسان و دام مشترک است، به یک عزم ملی نیاز داریم.

سید علی معتمدی‌پور ادامه داد: در سال گذشته بیش از یک هزار راس دام در منطقه رودریش کهگیلویه بر علیه بیماری(بروسلوز) تب مالت، ایمن‌سازی شدند.

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام در این استان وجود دارد که ایمن‌سازی همه آنها نیازمند عزم ملی و اعتبارات لازم است.

وی بیماری تب مالت را بین انسان و دام مشترک دانست و تصریح کرد: اگر به موقع تصمیمات لازم اتخاذ نشود بدون شک با یک بحران مواجه هستیم که هم جمعیت انسانی را و هم جمعیت دامی را درگیر خواهد کرد.

معتمدی‌پور افزود: دامپزشکی استان پای کار است اما برای یک مبارزه هماهنگ و موثر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط به ویژه فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و سازمان مدیریت برای تامین اعتبار هستیم و همچنین اینکه خود دامداران نیز برای انجام آزمایشات تشخیص بیماری و در صورت نیاز کشتار و معدوم‌سازی همکاری کنند.

وی نقش رسانه‌ها را در فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به همکاری، پررنگ توصیف کرد و گفت: با صدا و سیما و کمک رسانه ها برای برگزاری نشست‌های تخصصی و آگاهی سازی هماهنگی‌های لازم انجام شده و از سایر رسانه‌ها نیز انتظار داریم که در این زمینه کمک کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha