۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۴:۰۰
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85470814
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اردوغان: مذاکرات صلح در اوکراین بدون حضور روسیه راه به جایی نمی‌برد

تهران-ایرنا- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بامداد پنجشنبه با انتقاد از طرح‌های صلح مطرح شده درباره اوکراین گفت: ابتکارات صلح بدون حضور روسیه راه به جایی نمی برد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری «روسیا الیوم»، اردوغان این سخنان را در آنکارا و در دیدار با رئیس اداره امنیت ملی لهستان و مشاور امنیت ملی رومانی بیان کرده است.

وی با بیان این‌که هیچ پیشرفتی در رسیدن به توافق صلح در جنگ اوکراین حاصل نشده، گفت که دو طرف درگیری، باید شانسی برای خروج از این جنگ را داشته باشند.

این درحالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اوایل فروردین ماه سال جاری در مورد برگزاری هرگونه نشست جهانی صلح درباره اوکراین که روسیه را نادیده بگیرد هشدار داد و آن را محکوم به شکست دانست.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز پیشتر برگزاری نشست صلح بین‌المللی را خواستار شده بود. در همین راستا سوئیس اوایل سال جاری اعلام کرد میزبان این نشست خواهد بود و در حال بررسی تاریخ و جزئیات آن است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قبلاً طرح صلح اوکراین مبتنی بر خروج نیروهای روسی از کریمه و احیای مرزهای سال ۱۹۹۱ کی‌یف را غیرقابل اجرا خوانده است.

به گزارش ایرنا، اوکراین به دنبال جلب حمایت از طرح صلح ۱۰ ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی در میان نشانه‌هایی از خستگی آن از جنگ است. جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha