۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۲۸
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85470639
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مطالعات مدیریت بحران و پدافندغیرعامل بندر بوشهر و بنادر تابعه رونمایی شد 

بوشهر - ایرنا - طرح جامع مطالعات تفصیلی مدیریت بحران و پدافندغیرعامل بندر بوشهر و بنادر تابعه در آیینی با حضور مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرکل این سازمان در استان بوشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی چهارشنبه‌ شب در این آیین گفت: در صورت مواجهه بنادر با مشکل بدون تردید اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست آن منطقه تحت تاثیر قرار می‎‌گیرد که در این راستا یکی از راه های شناخت بنادر و تحلیل نقاط ضعت، تهدید و فرصت استفاده از ظرفیت دانشگاهی است.

عبدالله جعفری افزود: برای طرح جامع مطالعات تفصیلی مدیریت بحران و پدافندغیرعامل بندر بوشهر و بنادر تابعه از ظرفیت دانشگاه مالک اشتر بهره‌گیری شده است.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم و خروجی طرح یاد شده نقاط اشکال و ضعف دار در حوزه های مختلف از جمله سایبری، زیستی، شیمیایی است که باید به تناسب شرایط این حوزه ها تصمیم‌گیری لازم اعمال شود.

جعفری افزود: از مجموع ۱۱ بندر اصلی کشور بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره) از بنادر حیاتی و سایر آنها بنادر حساس و مهم هستند که با این وجود در حوزه HSE و مدیریت بحران به تمام بنادر توجه ویژه ای معطوف شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار کرد: در این استان با وجود ۱۱ بندر تجاری و ۲۷ بندر صیادی ارتزاق ۷۰ درصد ساحل‌نشینان به دریا وابسته است که چنین شرایطی می‌طلبد که در این حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ویژه‌ای می‌طلبد.

محمد شکیبی نسب افزود: با مطالعه انجام شده پیرامون مدیریت بحران و پدافندغیرعامل بندر بوشهر و بنادر تابعه، دارایی های حساس و حیاتی و نقش بنادر در پاسخگویی به نیاز صادرات و واردات کشور به خوبی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بالای ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور به لحاظ وزنی و بالا ۷۵ درصد آن به لحاظ ارزشی بر بستر دریا انجام می‌‎شود که این آمار نشان از اهمیت انکارناپذیر بنادر به عنوان پل ارتباطی بین خشکی و دریا هستند.

شکیبی نسب اظهار کرد: آسیب به چنین نقاط حساسی می تواند آسیب به کل پیکره کشور باشد که مطالعات پدافند غیرعامل در این حوزه کمک می کند تهدیدها در بخش های مختلف شناسایی و تصمیم‌گیری لازم در این حوزه اعمال شود.

وی گفت: هم‌اکنون تمامی طرح‌های توسعه بنادر کشور به طور حتم پیوست پدافندغیرعامل دارند که نشان از حساسیت و اهمیت پدافند غیرعامل است.

شکیبی نسب اظهار کرد: هوشمندی، تدبیر و درایت تیم مدیریت HSE و مدیریت بحران سازمان بنادر و دریانوردی با حضور جعفری نویدبخش آینده‌ای بسیار خوب و منسجم در مدیریت بنادر به لحاظ ریسک ها و تهدیدها است.

وی اضافه کرد: طرح تفصیلی مطالعات مدیریت بحران و پدافندغیرعامل بندر بوشهر و بنادر تابعه در هشت فصل و مدت ۲ سال برای بنادر بوشهر، کنگان، گناوه، دیر، دیلم و عسلویه انجام شده و این مهم برای جزیره خارگ نیز در دستور کار قرار دارد.

شکیبی نسب افزود: مطالعات انجام شده در ۶ بندر استان و در هشت فصل شامل «مفاهیم و شناخت فیزیکی بندر»، «بررسی و شناسایی فرایندهای اصلی بندر و تعیین اهمیت در هر یک از آنها»، «تهدید شناسی با رویکرد تهدیدات انسان ساخت و مخاطرات طبیعی بندر» و «تحلیل و آنالیز خطرپذیری المان‌های مختلف بندر» است.

وی عنوان کرد: از دیگر فصل های مطالعات انجام شده در بنادر استان می توان به «ارزیابی ریسک کمی و کیفی هر کدام از المان‌ها در زنجیره عملکرد اصلی بندر» ، ارایه راهکار و روش‌های بهسازی المان‌های بندر و تعیین اولویت های انجام آن- طرح‌های عملیاتی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل»، «مدیریت ریسک بنادر تابعه بوشهر» و «تهیه اسناد مناقصه برای انتخاب مشاور برای انجام خدمات مطالعات مرحله یک و دو برای سه اولویت اول و اجرا دوره آموزشی تخصصی» است.

در این آیین، عبدالله جعفری مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی لوح تقدیراهدایی محمدحسن نامی رئیس سازمان و دبیر شورای عالی مدیریت بحران کشور را به محمد شکیبی نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اهدا کرد.

این لوح تقدیر به واسطه عملکرد موفق اداره کل در عرصه‌های مدیریت بحران، امدادرسانی، بخصوص حوادث و سیلاب اخیر کشور و کاهش خطرپذیری و اقدامات پیشگیرانه در مخاطرات طبیعی به شکیبی نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اهدا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha