۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85470375
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روایتی از توجه ویژه رئیس جمهور به دانشگاه فرهنگیان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85470375
روایتی از توجه ویژه رئیس جمهور به دانشگاه فرهنگیان

شیراز - ایرنا – رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با رئیس جمهور، گفت: آیت‌الله رئیسی همه برنامه‌ها دیدارهای خود را برای رسیدگی به مسائل دانشگاه فرهنگیان لغو کرد.

رجب‌علی برزویی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس گفت: دوشنبه گذشته در حاشیه سخنرانی رئیس جمهور در راهرو تالار وزارت کشور چند مساله دانشگاه فرهنگیان را با وی در میان گذاشتم، آیت‌الله رئیسی در پایان همان برنامه، نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش و دیگر متولیان مرتبط با موضوعات ترتیب داد تا این مسائل بررسی شود.

وی افزود: رئیس جمهور به مدت سه ساعت همه برنامه‌ها و دیدارهای خود را لغو و یک به یک مسائل این دانشگاه را بررسی و دستوراتی را برای حل آن صادر کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در جذب هیات علمی دیگر دانشگاه ها دخالت نمی‌کنم اما این موضوع را در دانشگاه فرهنگیان رصد می‌کنم، گفت: دانشجویان و اعضای هیات علمی این دانشگاه باید استانداردهای لازم را داشته باشد و ویژگی‌های ۶ ساحتی تعلیم و تربیت را داشته باشند.

وی افزود: مقرر شد ۳۰ ملک مازاد دستگاه‌های دولتی در کشور برای پاسخگویی به نیازهای دانشگاه فرهنگیان به این دانشگاه واگذار شود و املاک بلااستفاده دستگاه‌ها به این منظور اختصاص یابد.

برزویی اظهار کرد:در هیچ زمانی مانند امروز امروز همه مسئولان کشور درباره نظام تعلیم و تربیت یکسو نبوده‌اند و رئیس جمهور، رئیس شورای عالی تعلیم و تربیت، وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر مسئولان متولی امر آموزش بر تقویت دانشگاه فرهنگیان تاکید دارند. در هیچ زمانی مانند امروز امروز همه مسئولان کشور درباره نظام تعلیم و تربیت یکسو نبوده‌اند و رئیس جمهور، رئیس ورای عالی تعلیم و تربیت، وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر مسئولان متولی امر آموزش بر دانشگاه فرهنگیان تاکید دارند.

وی با اشاره به رصد با اشاره به رصد فرمایش رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف علم، فناوری و آموزش کشور، گفت: ایشان ۱۱ سال پیاپی درباره اهمیت دانشگاه فرهنگیان سخن گفته‌اند و بر هیچ موضوعی در عرضه علم و آموزش به این اندازه تاکید نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه بزودی یکی از اثرگذارترین دانشگاه‌های کشور خواهد بود.

ساختار دانشگاه فرهنگیان از مهر ماه امسال متفاوت می‌شود

برزویی اعلام کرد: دانشگاه فرهنگیان در ادامه در قالب یک دانشگاه ملی و ۳۱ دانشگاه استانی فعالیت می‌کند؛ مجوز شورای گسترش آموزش عالی صادر شده و از ابتدای مهرماه امسال با ساختاری جدید اداره می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس همه اختیارات روسای دانشگاه‌های استانی به استان واگذار می شود تا مانند دیگر تا تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در سال‌های گذشته دانشگاه فرهنگیان مورد بی توجهی قرار گرفته، گفت: اکنون ۲ سال است که رفع مسائل و مشکلات این دانشگاه در دستورکار قرار دارد و در این مسیر نیازمند همراهی استان‌ها بویژه استانداران و مدیرکل‌های آموزش و پرورش است.

برزویی عنوان کرد: این دانشگاه در استان‌ها برای تامین نیازهای سخت‌افزاری نیازمند همراهی همه مدیران و استانداران و دیگر مراکز آموزش عالی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه باید بتواند زیست ۲۴ ساعته را برای دانشجو معلمان خود فراهم کند تا پس از پایان کلاس‌ها شرایط مناسب را برای ورزش، تفریح و دیگر ابعاد زندگی آنها نیز فراهم کند اما اکنون کمبود فضا مانع از رسیدن به این مهم است.

وی گفت: مقرر شد دانشگاه فرهنگیان تنها در مراکز استان‌ها ایجاد شوند تا ضمن حفظ کیفیت آموزشی به مشکلات توسعه دیگر دانشگاه‌ها دچار نشود.

برزویی اظهار کرد: آینده ایران و نظام به دانشگاه فرهنگیان وابسته است و اگر این دانشگاه عملکردی شایسته داشته باشد، آینده انقلاب اسلامی خوب رقم می‌خورد.

بورسیه دانشجویان سال سومی در دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب که همه معلمان باید از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش وارد شوند، گفت: فرآیند جذب دانشجو معلمان از سه فرآیند انجام می‌شود.

برزویی عنوان کرد: علاوه بر جذب دانشجو از طریق آزمون اختصاصی جذب دانشگاه فرهنگیان، قرار است ۱۰ درصد از ظرفیت پذیرش این دانشگاه نیز به نخبگان قرآنی، ورزشی و المپیادهای علمی اختصاص یابد.

وی اعلام کرد: آیین نامه جذب نخبگان به عنوان دانشجو معلم درهفته آینده نهایی می‌شود.

برزویی افزود: در زمان حاضر ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان ۳۰ هزار نفر است در حالی که آموزش و پرورش نیازمند ۷۰ هزار معلم است، برای جبران این نیاز،دانشجویان سال سوم دیگر دانشگاه‌ها که وضعیت علمی و جریان فکری آن مشخص شده، در دانشگاه فرهنگیان بورسیه می‌شوند. دانشجویان سال سوم دیگر دانشگاه‌ها که وضعیت علمی و جریان فکری آن مشخص شده، در دانشگاه فرهنگیان بورسیه می‌شوند.

وی ادامه داد: قرار است در سال جاری ۱۰ هزار دانشجو از این طریق جذب شوند تا پس از گذراندن درس‌های تخصص معلمی، وارد آموزش و پرورش شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: استفاده از استادان برجسته دیگر دانشگاه‌ها نیز برنامه دیگری است که مصوب می‌شود تا استادانی که ظرفیت معلمی دارند بتوانند ساعتهایی از موظفی، اضافه کار و حتی بازنشستگی خود را در این دانشگاه به تدریس بپردازند.

روایتی از توجه ویژه رئیس جمهور به دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان فارس در ادامه این آیین تکریم و معارفه گفت: امروز مهمترین دغدغه عالم انسانی گم شدگی است، انسان با همه عظمت رها شده و بی هویت است و این تبعات و آثار سنگینی را بر جامعه انسانی دارد.

محمدهادی صادقی افزود: این مساله بسیاری از جوانان ایرانی نیز هست و نشانه‌هایی از بی‌اعتنایی به شاخصه‌های هویتی ایرانی و اسلامی در آنها نمودار شده است.

وی ادامه داد: خدواند مسیر حرکت انسان را سوی خود را تعریف کرده و فاصله گرفتن از این مسیر موجب گم کردن خویش می‌شود؛ اگر معتقدیم انسان وجودی مقدس دارد، هرگونه تلاش برای ظهور و بروز بیشتر خصلت‌هایی که این شان را به او بخشیده نیز حرکتی مقدس است.

صادقی ادامه داد: براین مبنا دانشگاه فرهنگیان دارای یک ماموریت قدسی است و جایگاهی مقدس دارد چرا که نخستین ماموریت آن تلاش برای اعتلای انسان است.

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان تاکنون تنها نامی از دانشگاه را داشته، اما کنون با سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و جهت دهی رهبر معظم انقلاب در مدتی کوتاه هویت دانشگاهی خود را از نظر فرآیندی و ساختاری کسب می‌کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس با بیان اینکه در شکل‌دهی به هویت این دانشگاه عجله داریم، ادامه داد: رابطه این دانشگاه با اداره کل آموزش و پرورش تنگاتنگ و در خدمت آن است اما این معنای چشم پوشی از موازین و هویت دانشگاهی فرهنگیان نیست.

در پایان این آیین از تلاش‌های کورش زارع شیبانی در جایگاه رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس قدردانی و محمد هادی صادقی به عنوان سرپرست این دانشگاه معارفه شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha