۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85470143
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گفت و شنودهای نامزدهای دور دومی شیراز و زرقان با دانشجویان + فیلم

شیراز - ایرنا - نامزدهای نمایندگی مردم شیراز و زرقان انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دوم رقابت خود، پاسخگوی پرسش‌های دانشجویان شیراز بودند؛ آنها سوالاتشان را بی‌پرده می‌پرسیدند و پاسخ‌هایی صریح و روشن طلب می‌کردند.

به گزارش ایرنا، از میان چهار نامزد این حوزه انتخابیه، سید اسماعیل حسینی، ابراهیم عزیزی و رحمت‌الله خرد و کلان دانشجویان درباره حل مسائل کشور، استان، شیراز و زرقان پاسخ دادند.

ابتدا هر یک از نامزدها، هفت دقیقه به معرفی برنامه‌ها، کارنامه و هدف خود برای حضور در این رقابت انتخاباتی پرداختند.

از ادای مسئولیت اجتماعی تا نگاه تمدنی

رحمت‌الله مرزوقی عضو هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه شیراز، با بیان رزومه علمی و اجرایی خود در عرصه علمی و دانشگاهی و در طی مسئولیت‌هایی که در دانشگاه معتبر شیراز داشته،گفت که خواسته تا توانمندی خود را برای کمک به حل مسائل کشور به کار گیرد و آنچه او را به این رقابت آورده ادای مسئولیت اجتماعی بوده است.

ابراهیم عزیزی علاوه بر بیان پیشینه اجرایی خود از فرمانداری شیراز تا رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، برخی قوانین اثرگذار تصویب شده در مجلس یازدهم از جمله قوانین سه‌گانه مسکن، تعیین حقوق برای سربازان، اقدام راهبردری لغو تحریم‌ها، رتبه بندی معلمان، امنیت غذایی، ساماندهی کارکنان دولت و اقداماتی چون به ثمر نشستن کلان پروژه‌های فارس مانند اجرایی شدن انتقال آب از خلیج فارس را به عنوان کارنامه خود در چهارسال گذشته عنوان کرد.

او درباره اینکه چرا دوباره به رقابت برای نمایندگی مجلس آمده گفت: دور قبل احساس کرده که تجارب بسیار او می‌تواند در قانونگذاری موثر باشد و اکنون نیز معتقدم که همین قانونگذاری همچنان نیازمند نگاهی عالمانه، هوشمندانه و مبتنی بر تجارب و است و اقدامات زیربنایی چهارسال گذشته نیز کماکان نیازمند پیگیری است.

سید اسماعیل حسینی، عضو هیات علمی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز که با ۴۹ هزار و ۱۱ رای مردم شیراز و زرقان به دور دوم رقابت انتخاباتی این حوزه آمد، در وقت هفت دقیقه‌ای خود انگیزه‌اش برای نمایندگی مجلس را بیان کرد و گفت: نگاهم نگاهی تمدنی است و در پنج مرحله تمدن نوین اسلامی، اکنون ایران اسلامی در مرحله یعنی تحقق دولت اسلامی قرار دارد و در حالی که طی ۴۵ سال اخیر در بسیاری از حوزه ها با استفاده از ظرفیت‌ها، معیارها را تحقق بخشیده‌ایم اما در برخی حوزهها نیازمند تلاش هستیم.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از جوانان خواست که شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت‌ها قرار دهند و حضور من در این عرصه نیز لبیکی به این خواسته است؛ گلوگاه را دانشگاه نمی‌بینم چرا که دانشگاه در سطح طراز یک دنیا کار می کند اما از خروجی‌های دانشگاه استفاده نمی‌شود، متاسفانه در بسیاری موارد نگاه علمی به حل مسائل کشور نداشته‌ایم.

گفت و شنودهای نامزدهای دور دومی شیراز و زرقان با دانشجویان شیرازی+ فیلم

پاسخگویی سید اسماعیل حسینی به پرسش‌های دانشجویان

اینکه چرا و چگونه در فهرست بسیاری از احزاب و گروههای سیاسی قرار گرفته‌اید؟ چطور به میثاق‌نامه‌های متعدد این گروهها پایبند خواهید بود؟ راه دستیابی به نمایندگان پس از انتخابشان چه خواهد بود و چه برنامه‌هایی برای خالی ماندن فرصت‌های شغلی بی نیاز به مدرک دانشگاهی چه برنامه ای دارید؟ و اینکه آیا بی‌تجربگی اجرایی خللی در انجام مسئولیت‌های نمایندگی ایجاد نخواهد کرد؟ برخی از پرسش‌هایی بود که دانشجویان از سید اسماعیل حسینی پرسیدند.

او در باره پرسش‌ آخر گفت: جوانانی که می‌خواهند وارد کاری شوند، عده‌ای با چماقی به اسم تجربه مانع از ورود آنها می‌شوند، به شما دانشجویان جوان پاسخ این چماق تجربه را می‌دهم تا از آن استفاده کنیدجوانانی که می‌خواهند وارد کاری شوند، عده‌ای با چماقی به اسم تجربه مانع از ورود آنها می‌شوند، به شما دانشجویان جوان پاسخ این چماق تجربه را می‌دهم تا از آن استفاده کنید؛ هر کاری باید از روی دانش انجام شود، بخشی از این دانش علمی است که کسب می کنیم، بخشی از تجربه دیگران است که یاد می‌گیریم و استفاده می‌کنیم و بخشی نیز تجربه خومان است، تنها بخشی از تجربه شخصی ما می‌تواند در تجربه اجرایی سیاسی باشد، بنابراین این دانش است که برای کنش و عمل به شما قدرت می‌بخشد.

حسینی در پاسخ به شیوه دسترسی به نامزدها پس از نماینده شدن، برنامه خود را اینگونه بیان کرد: در صورت ورود به مجلس شورای اسلامی، من در میان مردم زندگی می کنم، نماینده‌هایی را در کلونی‌های جمعیتی می‌گذارم تا مطالبات پیگیری شود، سایتی برای ارتباط دائمی با مردم طراحی می‌کنیم و در قالب گروه‌های مجازی و کانال‌ها نیز با مردم ارتباط خواهیم داشت و از ساختار رسمی موجود نیز برای ایجاد این ارتباط استفاده خواهیم کرد.

او با اشاره به زندگی خود در میان جامعه محروم کوهمره سرخی شیراز، گفت: بعید می دانم در میان شما کسی باشد که بیش از من با فقرا و بیچارگان و اقشار محروم زندگی کرده باشد و یکی از اهداف من برای حضور در مجلس نیز توجه به مسائل و مشکلات این قشر است؛ محرومیت زدایی از اصول انقلاب اسلامی است و من آن را محدود به کوهمره نمی‌بینم بلکه محرومیت زدایی در سطح کلان استان و کشور را مورد توجه دارم.

این نامزد نمایندگی مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درباره حضور در فهرست گروه‌های سیاسی نیز توضیح داد: من به صورت مستقل برای انتخابات ثبت نام کردم، گروه‌هایی از من دعوت به مصاحبه کردند و در هر کدام که فرآیند مصاحبه داشتند، پذیرفته شدم و نامم در میان فهرست آنها قرار گرفت، در حالی که در هنگام نام نویسی تصور نمی‌کردم نامم در میان هیچ یک از آنها باشد.

میثاق نامه شانا را امضا کردم

او ادامه داد: در هیچ یک از این گروه‌ها غیر از میثاق نامه یک صفحه ای شانا، میثاق نامه‌ای امضا نکرده‌ام و آن هم هیچ نکته‌ای که من را وامدار کند، وجود نداشت و در صورت ورود به مجلس نیز با حریت و آزادگی مسائل را بررسی می‌کنم و هرگاه به حجت شرعی برسم رای خواهم داد.

حسینی درباره عدم دخالت نمایندگان در انتصابات استانی و شهرستانی نیز گفت که با مهره‌چینی مخالف اما با کادرسازی و بازگشت شایستگان به راس امور اجرایی شهرستان و استان به شدت موافق است.

او درباره اشتغال نیروی انسانی در شغل‌هایی که نیازمند تحصیلات دانشگاهی نیست نیز گفت: ایران در برهه‌ای از زمان نیازمند متخصصانی بود وبه دنبال آن دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی با ظرفیت‌های بالا توسعه یافت که تا اندازه ای لازم بود اما متاسفانه پس از آن این توسعه بی‌رویه و افراطی شد و اکنون نیازمند ساماندهی است.

گفت و شنودهای نامزدهای دور دومی شیراز و زرقان با دانشجویان شیرازی+ فیلم

پاسخگویی ابراهیم عزیزی به پرسش‌های پرشمار دانشجویان شیرازی

ابراهیم عزیزی به سبب سابقه اجرایی سیاسی، بیش از همه خطاب پرسش دانشجویان حاضر در تالار فجر دانشگاه شیراز قرار گرفت.

موضع گیری درباره احداث آرامستان شهر جدید صدرا در اراضی دانشگاه شیراز، دلیل و محل اعتباری هزینه‌های بالای تبلیغات انتخاباتی، اقدامات انجام شده برای پایداری مرزهای شرقی کشور در سمت نماینده مجلس یازدهم، عدم پیشگیری از دخالت نمایندگان در انتصابات و برگرداندن امکان خرید مسکن در شیراز برای جوانان، برخی از مواردی بود که دانشجویان از ابراهیم عزیزی خواستند درباره آن توضیح دهد.

او با اشاره به ضعف زیرساختی شهر جدید صدرا در این زمینه و دردسرهای بسیار جمعیت پرشمار آن، گفت: ما این موضوع را از شهرداری و شورای شهر صدرا پیگیری کردیم، زمین در نظر گرفته شده در غرب آخرین نقطه اراضی دانشگاه است و هیچ ارتباطی به این زمین‌ها ندارد، استعلام‌های لازم گرفته شده و مساله‌ای وجود ندارد، برخی افرادی که به کانون‌های ثروت متصلند، به بهانه‌هایی مطرح کردند که نباید اینجا به آرامستان تبدیل شود؛ من بارها از رئیس دانشگاه شیراز نیز درخواست کرده‌ام تا با خواست مردم صدرا همراهی کند.

عزیزی درباره پایداری مرزهای شرقی کشور گفت: از کسانی بودم که در حوادث سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده مجلس در آن منطقه حضور داشتم، تمام ابعاد حوادث بررسی شده و پیشنهاداتی نیز به عنوان کمیسیون امنیت ملی به ارکان نظام ارائه کردم، سه میلیارد یورو برای مرز پیش بینی شده و انسداد مرز از موضوعات مهمی است که هم مجلس وهم دولت دنبال می‌کنند و ساماندهی اتباع بیگانه نیز در دستور کار قرار دارد.

هشت سال مسکن سازی تعطیل شده بود

او این را هم یادآور شد که هیچ مصوبه‌ای در مجلس یازدهم نبوده که مرکز پژوهش‌های مجلس روی آن اظهار نظر نکرده باشد.

این نامزد نمایندگی مجلس در پاسخ به دانشجویی که گفته بود خرید مسکن برای جوانان در شیراز رویا شده، به مصوبه مجلس یازدهم برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار اشاره کرد و گفت: دولت اجرای این تکلیف را آغاز کرده، هر چند در ابتدا روند ساخت کند بود اما اکنون شتاب خوبی گرفته، البته امر ساخت و ساز زودبازده نیست و مقداری زمان می برد، چرا که هشت سال مسکن سازی تعطیل شده بود.

ساخت مسکن اکنون شتاب خوبی گرفته، البته امر ساخت و ساز، زودبازده نیست و مقداری زمان می برد، چرا که هشت سال مسکن سازی تعطیل شده بوداو اضافه کرد: پیشنهادی نیز به شورای عالی شهرسازی بردیم تا در اطراف شیراز چند شهر جدید را برای پاسخگویی به نیازها در مکان‌هایی که امکان فراهم کردن زیرساخت‌ها وجود دارد ایجاد کنیم.

عزیزی درباره دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات استانی و شهرستانی توجه دانشجویان را به تفکیک ۲ مساله دخالت و نظارت جلب کرد و توضیح داد: اینکه کسی عزل شود چون نماینده از او خوشش نمی‌آید پذیرفتنی نیست، اما وظیفه نظارتی نماینده ایجاب می‌کند تا در صورتی که فردی ضعیف و ناتوان در سمتی منصوب شد و در انجام وظایف خود توان کافی را نداشت، مساله را پیگیری کند و اگر نکند مردم از او مطالبه خواهند کرد.

او به دانشجویان قول داد تا در صورت ورود مجدد به مجلس شورای اسلامی، هر زمانی که لازم بود در چنین جلساتی پاسخگوی دانشجویان باشد .

او گفت: درباره دانشگاه نیز معتقدم که ارتقای جایگاه دانشگاه با تقویت زیرساخت ها را باید دنبال کرد.

پاسخگوی رحمت‌الله مرزوقی به پرسش‌های دانشجویان شیرازی

برنامه‌ها برای ادای مسئولیت اجتماعی در قبال برخی آسیب‌های اجتماعی حوزه کودکان و قوانین بر زمین مانده برای بهبود زندگی اجتماعی معلولان، اینکه آیا قرار است ۱۰ طرح گروه صبح ایران را پیگیری کند یا خیر، حضور مشترک با علیرضا پاک فطرت، دیگر نامزد دور دومی انتخابات مجلس در شیراز و زرقان در فهرست برخی گروه‌های سیاسی و چیستی این اشتراک از مواردی بود که دانشجویان از رحمت‌الله مرزوقی خواستند درباره آن توضیحدهد.

او گفت: همه گروه‌های سیاسی استقلال عمل دارند و با افراد صحبت می‌کنند و اگر افراد با آرمان‌های آنها موافق بودند آنها را در فهرست خود قرار می‌دهند.

مرزوقی اظهار کرد: مردم محرم هستند و باید بدانند وکیل آنها چکار می‌کند، با افتخار، هر جمعیتی که این رویکرد را داشته باشد با آنها همراه خواهم بود چرا که شفافیت یک رویکرد فسادستیز است.

قانون‌های برزمین مانده بسیار است

او درباره حمایت قانونی از معلولان و برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی گفت: ۱۲ هزار قانون و بیش از ۱۴۰ هزار آیین نامه در کشور داریم که در برخی موارد با هم متناقض هستند؛ من به عنوان فردی که تخصصی در حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش داریم مسائل اجتماعی کودکان را دنبال می کنم تا در صورت امکان در قالب قوه مقننه، اتفاقاتی که آثار سوء بر آحاد کودکان دارد، حل شود.

این نامزد نمایندگی مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون برزمین مانده در زمینه معلولان، گفت: قانون‌های برزمین مانده بسیار است و رویکرد من حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است .

وی درباره برنامه‌های گروه سیاسی صبح ایران نیز توضیح داد: صبح ایران ۲۸ کارگروه تخصصی دارند و کار کارشناسی می‌کنند؛ من نیز اعلام کرده‌ام که اگر کارشناسی آنها مبتنی بر یک کار نیازسنجی عالمانه و واقع بینانه باشد می‌پذیرم.

مرزوقی درباره مسائل آموزش عالی کشور گفت: فصل بیستم قانون برنامه هفتم توسعه مورد توجه ما است و تکلیف دولت در این زمینه را در کمیسیون مربوطه دنبال می‌کنیم.

او در پایان گفت: تاکید من بر تخصص گرایی، حل مسائل مبتنی بر دانش، فسادستیزی، تحول، نخبه‌گرایی، عدالت محوری و محرومیت زدایی است و مسائل جوانان و بانوان را به طور جدی مورد توجه قرار می‌دهم و از دانشجویان نیز خواست با حمیت دانشجویی از او حمایت کنند.

چقدر خرج کردید؟

یکی از سوالاتی که از سوی دانشجویی مطرح شد و دیگران نیز با تشویق‌های خود از آن استقبال کردند، شفافیت در تبلیغات انتخاباتی بود و از هر سه نامزد خواستند که به آن با عدد و رقم پاسخ دهند.

رحمت الله مرزوقی گفت: وامدار هیچ جریان قدرت و ثروتی نیست و بااحساس مسئولیت اجتماعی در برابر مردم و انقلاب به میدان آمدم و از منابع شخصی حدود ۳۹۲ میلیون تومان هزینه تبلیغات کردم و در بسیاری از نقاط شیراز و بویژه زرقان آثار بسیار نادر و اندکی از تبلیغات من دیده می‌شود.

یکی از سوالاتی که از سوی دانشجویی مطرح شد و دیگران نیز با تشویق‌های خود از آن استقبال کردند، شفافیت در تبلیغات انتخاباتی بود و از هر سه نامزد خواستند که به آن با عدد و رقم پاسخ دهندابراهیم عزیزی در این ارتباط گفت: در شرایطی که تلاش دشمن برای رونق نگرفتن انتخابات است، به نظر من ضرورتی است تا فضایی ایجاد کنیم که یک مشارکت انتخاباتی بالا و انتخاباتی پرشور را رقم بزنیم.

او افزود: هزینه‌کرد من ۴۹۲ میلیون تومان است و در پاسخ به دانشجویانی که این رقم اعلامی را غیر دقیق دانستند، اظهار کرد: میزان تبلیغات به معنای آن نیست که همه را خود فرد انجام داده است.

سید اسماعیل حسینی نیز در این ارتباط گفت: در شرایطی که مردم تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارند، رفتارهای پرخرج از مسئولان شایسته نیست.

او ادامه داد: من اگر نماینده مردم شوم، در دور بعد یک ریال برای تبلیغات انتخاباتی هزینه نخواهم کرد، چرا که مردم عملکرد من را می‌بینند و اگر خوب باشد به من رای می‌دهند.

این نامزد انتخاباتی گفت: من دور نخست ۲۰۹ میلیون تومان هزینه کردم و خودجوش با جزئیات آن را منتشر کردم.

در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان روح الله نجابت با ۷۸ هزار و ۳۵۱ رای و جعفر قادری با ۵۹ هزار و ۶۲ رای به مجلس راه یافتند و علیرضا پاک فطرت با ۵۶ هزار و ۳۲۹ رای، ابراهیم عزیزی با ۵۲ هزار و ۷۷۳ رای، سید اسماعیل حسینی با ۴۹ هزار و ۱۱ رای و رحمت الله مرزوقی با ۴۷ هزار و ۳۴۱ رای در دور دوم با هم رقابت می‌کنند.

همزمان دیگر استانهای کشور، جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری دور دوم انتخابات مجلس در فارس نیز در ۲ حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha