رییس سازمان ثبت‌ اسناد و املاک: ۵۴ درصد اراضی کشاورزی کشور سنددار شد

سمنان - ایرنا - معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۵۴ درصد از اراضی کشاورزی معادل هشت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در کشور دارای سند است و تکمیل صدور سند برای اراضی باقیمانده تا سال آینده برنامه‌ریزی‌شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بابایی روز چهارشنبه در آیین اهدای سند اراضی کشاورزی و مسکن مهر گرمسار در غرب استان سمنان، با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ درصد از اراضی کشاورزی معادل هشت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در کشور دارای سند است، بیان کرد: امیدواریم سال آینده ثبت و صدور اسناد کشاورزی به اتمام برسد. این در حالی است که ثبت و صدور سند برای اراضی ملی منابع طبیعی انجام شد و بیش از ۱۳۵ میلیون هکتار از منابع طبیعی دارای سند است.

وی صدور سند برای ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی را در اولویت نخست سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور اعلام کرد و گفت: امروز سند یک پیشران توسعه است و اگر اراضی کشاورزی ثبت و سنددار باشد، بهره‌برداران می‌توانند به بانک برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند و این اعتبار در تأمین تجهیزات و رونق تولید در بخش کشاورزی هزینه می‌شود.

رییس سازمان ثبت‌ اسناد و املاک: ۵۴ درصد اراضی کشاورزی کشور سنددار شد

این مسئول با تأکید بر اینکه صدور سند برای اراضی کشاورزی منجر به کاهش اختلافات و دعاوی حقوقی می‌شود، اضافه کرد: عمده پرونده قضایی چه حقوقی و چه کیفری در موضوع فروش مال غیر، کلاهبرداری مربوط به اراضی و املاک قولنامه‌ای است.

وی با اشاره به تاکید آیت الله رئیسی رییس جمهور بر تثبیت مالکیت‌ها و حدنگاری اراضی، بیان کرد: یکی از راهبردهای کلان و اساسی قوه قضاییه نیز تثبیت مالکیت‌ها و صدور اسناد اراضی است و اهمیت این موضوع آن‌قدر زیاد است که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی زراعی به‌صورت ۱۰۰ درصدی پیش‌بینی‌شده است.

بابایی با تأکید بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها مربوطه برای تثبیت و صدور سند اراضی گفت: نمی‌خواهیم برای صدور سند مردم دچار هزینه شوند، به همین سبب از شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور برای تصویربرداری و مستندسازی استفاده می‌شود تا صدور سند رسمی رایگان و یا با حداقل هزینه‌ها انجام شود.

اقدام‌های ثبتی در غرب استان سمنان

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه ثبت مالکیت‌ها در شهرستان گرمسار انجام‌شده است، بیان کرد: برای پنج روستا و بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این منطقه ثبت و سند صادرشده است.

وی با بیان اینکه صدور سند برای اراضی صنعتی از دیگر اولویت‌های سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور است، افزود: در پهنه صنعتی تمام اراضی شهرک‌های صنعتی در گرمسار ثبت و منجر به صدور سند شد و اکنون یکهزار و ۱۰۶ قطعه در شهرک‌های صنعتی این شهرستان صاحب سند است.

رییس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور از پیگیری برای احداث واحد ثبتی در گرمسار خبرداد و خاطرنشان کرد: حدود هشت هزار هکتار اسناد کشاورزی در گرمسار و آرادان باقی‌مانده است که باید تعیین تکلیف شود و اعتبار لازم برای ثبت و صدور سند این اراضی نیز در دستور کار قرار دارد.

سفر یک روزه معاون رییس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به استان سمنان با هدف پیگیری چند برنامه اصلی به ویژه در صدور سند برای واحدهای نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شد.

اهدای اسناد مالکیت شهر جدید ایوانکی و اسناد کشاورزی محمد آباد گرمسار، برپایی میز خدمت، دیدار مردمی و جلسه شورای قضایی از برنامه های این سفر در گرمسار است.

بابایی بعد از حضور در گلزار شهدای سمنان، اهدای اسناد شهرک های صنعتی استان، زمین‌های مربوط به نیروهای مسلح، اسناد پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، اهدای اسناد نهضت ملی مسکن و همچنین دیدار با فعالان اقتصادی را در برنامه دارد.

مشکل صدور سند مالکیت زمین و خانه یکی از مهم‌ترین مطالبات و موضوعات دیرینه مردم است که در سال‌های اخیر و در دولت‌های مختلف مطرح بوده و حل‌نشده باقی مانده بود تا با تاکید رهبر معظم انقلاب، رویکرد جدیدی در کشور شکل گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha