۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85470017
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حلزون‌های کلاه‌خود به سر؛ دستاوردی دیگر در حوزه رباتیک + فیلم

تهران- ایرنا- گروهی از متخصصان رباتیک دانشگاه هنگ‌کنگ چین یک حلزون رباتیک با پوستی شبیه کلاه‌خود ساخته‌اند که با زنجیر شبیه بولدوزر حرکت می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک‌اکسپلور»، این محققان در همین زمینه مقاله‌ای را در نشریه «ارتباطات طبیعت» منتشر کرده‌اند. در طول چند سال گذشته، مهندسان حوزه رباتیک انواعی مختلف از ربات‌ها را ساخته‌اند که برخی از آنها قادر به پرواز هستند و برخی دیگر می‌توانند شنا کنند و بسیاری دیگر حرکت می‌کنند.

محققان حوزه رباتیک در این تلاش جدید یادآور شده اند که ربات‌های پروازکننده و شناکننده قادر هستند در فضای سه‌بعدی حرکت کنند در حالی که ربات‌هایی که حرکت می‌کنند، غلت می‌زنند یا می‌خزند به دو بُعد محدود هستند. این محققان تلاش می کنند این شکاف را از این طریق پُر کنند تا ربات‌هایی بسازند که قادر باشند فضای سه‌بعدی خودشان را ایجاد کنند.

نتیجه این کار ساخت رباتی بود که شبیه به یک حلزون است و یک پوسته فلزی دارد و یک زنجیر دارد که به آن اجازه می‌دهد تا به اطراف حرکت کند. این ربات در حین حرکت مشابه یک تانک زمان جنگ جهانی اول است اما چیزی که این ربات را متمایز می‌کند، یک کاپ ساکشن در بین زنجیرها است که به این ربات اجازه می‌دهد تا به یک ربات دیگر شبیه خودش متصل شود.

چندین ربات از این نوع می‌ توانند به یکدیگر متصل شوند و یک قطار تشکیل دهند. آنها همچنین می توانند پلکان تشکیل دهند تا ربات‌های دیگر بتوانند از آنها بالا بروند. هر کدام از ربات‌ها پردازشگر خود را دارند اما اینها می توانند در زمان کار جمعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و کارها را هماهنگ سازند.

این تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرده است که این زنجیرها به ربات ها اجازه می دهند تا در طول سطوح مختلف صاف و ناصاف حرکت کنند. همچنین آهن‌رباهایی در زنجیرها قرار دارند که به ربات ها کمک می‌کنند تا از سر و کول هم بالا بروند و پلکان یا ساختارهای دیگری بسازند.

این تیم تحقیقاتی مشخص کرد که این ربات‌ها قادر به حرکت مستقل از یکدیگر هستند و همچنین می توانند از پله بالا بروند و از روی شکاف‌ها برای خود راه بسازند همانند اقدام مورچه‌ها زمانی که پل می‌سازند.

آنان خاطرنشان کردند که این ربات‌ها در حال حاضر از راه دور کنترل می‌شوند اما محققان امیدوارند که این ربات‌ها در آینده بتوانند بطور خودمختار عمل کنند. آنها می‌گویند که این ربات‌ها می‌توانند در تحقیقات میدانی مورد استفاده قرار گیرند و عملیات جستجو و نجات را انجام دهند یا حتی در ماموریت های فضایی برای کاوشگری سودمند باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha