۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85469930
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار: تک فرزندی تهدید جدی جمعیت گیلان است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85469930
استاندار: تک فرزندی تهدید جدی جمعیت گیلان است

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: تک فرزندی در گیلان فراگیر و فرهنگ شده و این موضوع تهدید جدی برای جمعیت استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در آئین چهارمین سالگرد و جشن کاشت حلزون شنوایی در رشت اظهار کرد: گیلان جزو استان‌های آخر به لحاظ زاد و ولد و جوانی جمعیت است از اینرو باید به فرهنگ‌سازی فرزندآوری بیش از پیش توجه شود.

وی سبک زندگی و تغذیه ناسالم را دیگر تهدید جدی جامعه عنوان کرد و افزود: گیلان در بیماری فشار خون و دیابت جزو استان‌های نخست است بنابراین تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم از جمله راه‌های پیشگیری از این بیماری‌های غیرواگیر است.

نماینده عالی دولت در گیلان عنوان کرد: سبک زندگی سالم علاوه بر پیشگیری از انواع بیماری‌ها، بر سلامت روح و روان انسان نیز تاثیر بسزایی دارد که باید در این خصوص نیز فرهنگ سازی شود.

وی به عقب‌ماندگی بهداشت و درمان گیلان در حوزه تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و ادامه داد: اجرای مصوبات مربوط به دور نخست سفر رئیس جمهور به استان و بیمارستان جنرال رشت باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

عباسی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های کشور در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی عنوان کرد: کاشت حلزون شنوایی از موفقیت‌های حوزه پزشکی است که گیلان نیز با تیم پزشکی توانمند در این بخش موفق است.

گیلان قطب چهاردهم کاشت حلزون کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی گیلان نیز در این آئین گفت: تاکنون ۱۳۰ مورد جراحی موفقیت‌آمیز کاشت حلزون در استان انجام شده‌است.

دکتر محمدتقی آشوبی اظهار کرد: گیلان قطب چهاردهم کاشت حلزون کشور است که بیماران اردبیل، زنجان، قزوین و غرب مازندران نیز در استان پذیرش و جراحی می شوند.

وی با بیان اینکه مرکز کاشت حلزون شنوایی در گیلان به یک سری امکانات و تجهیزات نیاز دارد عنوان کرد: در زمان حاضر نوبت کاشت حلزون در این مرکز بین سه تا ۶ ماه است که با تجهیز امکانات این زمان کاهش خواهد یافت.

سن طلایی کاشت حلزون ۹ ماهگی تا یک سالگی

رئیس بخش کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز در این آئین گفت: ۹ ماهگی تا یک سالگی سن طلایی کاشت حلزون کودکان محسوب می‌شود اما این جراحی در کشور ما حدود ۲.۵ سال است.

دکتر شادمان نعمتی اظهار کرد: در صورت انجام جراحی کاشت حلزون تا یک سالگی؛ کودک می‌تواند با تلفن صحبت کند و نیاز به لب خوانی ندارد اما شنوایی و گفتار کودک بعد از جراحی در سن ۲.۵ و بالاتر کاملا طبیعی نیست.

وی با بیان اینکه مساله کم شنوایی مهم و شایع است ادامه داد: حدود ۲ تا سه نوزاد در هزار تولد زنده دچار کم شنوایی مادرزادی می‌شوند؛ کم‌شنوایی هیچ نشانه خاصی ندارد و نوزاد باید بدو تولد غربالگری شود.

نعمتی به آغاز غربالگری شنوایی از سال‌های ۷۷ و ۷۸ از سوی بهزیستی در گیلان اشاره کرد و افزود: ۹۷ درصد نوزادان بدو تولد تحت پوشش غربالگری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون شنوایی یک جراحی صرف نیست بلکه تشکیلات است اظهار کرد: کاشت حلزون شنوایی کار پیشرفته‌ای است.

در پایان این آئین جمعی از دست اندرکان کاشت حلزون شنوایی در استان گیلان تجلیل شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha