۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85469888
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نماینده ولی فقیه در سمنان: رویکرد فرهنگی و بُعد معنوی در سفر حج مدنظر باشد

سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: دست‌اندرکاران برگزاری آیین حج مراقبت کنند که این فریضه الهی از رویکرد فرهنگی و بعد معنوی خود خارج نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی روز چهارشنبه در دیدار با مدیران و کارگزاران حج ۱۴۰۳ در استان در دفتر امام جمعه سمنان، با تاکید بر رعایت دقیق احکام شرعی، افزود: سفر حج نباید از بعد معنوی و الهی خود خارج شود که تحقق این امر، دقت و حساسیت مسئولان حج و زائران را می‌طلبد.

وی با یادآوری اخلاص خادمان زائران خانه خدا در دوره‌های مختلف، افزود: مدیران و دست‌اندرکاران حج در استان سمنان رویکرد فرهنگی را محور برنامه‌های خود قرار داده اند و مسائل اقتصادی را در این امر دخیل نمی‌کنند. اگر کسی حج را فرصتی برای فعالیت اقتصادی قلمداد کند زیان کرده است؛ چرا که توفیق خدمت به زائران خانه خدا نصیب هرکس نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به ابعاد معنوی زیارت بیت‌الله الحرام، ادامه داد: بر اساس آیات قرآن، خداوند از پیامبران حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) پیمان گرفت که خانه‌اش را از آلودگی ظاهری و باطنی تطهیر و شرایط را برای طواف کنندگان، معتکفان و نمازگزاران آماده کنند.

وی خادمان بیت‌الله الحرام را کارگزاران خداوند دانست و گفت: حج ضیافت الله است و خود خداوند پذیرای زائران است و کسی که به آنها خدمت کند نزد خداوند متعال ماجور خواهد بود.

امام جمعه سمنان اخلاص خادمان حج را سبب نزدیکی بیش از پیش به درگاه خداوند دانست و بیان کرد: یکی از نکاتی که رفت و آمد و ادای فرائض حجاج بیت‌الله الحرام را تسهیل می‌کند آموزش زائران پیش از اعزام به سرزمین وحی است. هرچند آگاهی حجاج ایرانی به مراتب بالاتر از سایر کشورها است.

نماینده ولی فقیه در سمنان: رویکرد فرهنگی و بُعد معنوی در سفر حج مدنظر باشد

تاکید بر استفاده از فرودگاه‌های استان برای اعزام زائران حج

وی با تاکید بر حضور فعال روحانیون برای راهنمایی و پاسخ به سوالات حجاج، هماهنگی بیشتر برای اعزام حجاج از «عرفات» به «مشعَر» را خواستار شد و گفت: مسئولان برای تسهیل تردد حجاج در مسیرهای پرازدحام تلاش و برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به وجود ۲ فرودگاه بین‌المللی در استان سمنان تاکید کرد: مسئولان زمینه انجام پروازهای حج از فرودگاه‌های سمنان و شاهرود را به منظور رفاه بیشتر حجاج فراهم کنند.

وی حجاج استان سمنان را افرادی مؤمن، متدین و دارای فرهنگ غنی برشمرد و افزود: مدیران کاروان‌های حج از این فرصت بی‌نظیر برای خدمت به حجاج بیت‌الله الحرام و نزدیکی بیشتر به پروردگار استفاده کنند.

نگاهی به آمار زائران حج تمتع امسال از سمنان

از استان سمنان برای حج تمتع امسال یکهزار و ۱۳۰ نفر در قالب ۹ کاروان شامل ۲ کاروان از هر یک از شهرستان‌های دامغان و سمنان، چهار کاروان از شهرستان شاهرود، و یک کاروان از گرمسار تشرف می‌یابند.

۵۶ درصد ثبت‌نام کنندگان حج تمتع از استان سمنان بانوان و ۴۴ درصد آقایان هستند، ۶۰ درصد مدیران کاروان های این استان را امسال جوانان تشکیل می دهند. کم‌سن‌ترین زائر ۲۳ ساله و مسن‌ترین ۸۴ ساله است.

پرواز حجاج استان سمنان از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران برنامه‌ریزی شده است. نخستین کاروان از شهر سمنان ۲۵ اردیبشهت و آخرین کاروان این استان نیز ۱۵ خرداد از این شهر برای اعزام به تمتع امسال اعزام می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha