۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85469799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انگشت اتهام پاکستان به سمت افغانستان در حمله به اتباع چینی/ طالبان اتهامات را رد کرد

تهران- ایرنا- درحالیکه پاکستان می‌گوید حمله تروریستی در فروردین ماه که چند کشته از اتباع چینی بر جای گذاشت در افغانستان برنامه‌ریزی شده است، وزارت دفاع طالبان این اتهام را رد می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، احمد شریف سخنگوی ارتش پاکستان در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد یک بمبگذاری در ماه مارس که منجر به کشته شدن ۵ مهندس چینی و یک راننده پاکستانی شد، در کشور همسایه افغانستان برنامه‌ریزی شده و بمب‌گذار یک شهروند افغان بود.

وی دیروز (سه‌شنبه) عنوان کرد که ۴ مرد پشت حمله ۲۶ مارس (۷ فروردین) در بشام منطقه‌ای واقع در ایالت خیبر پختونخوا، دستگیر شدند و این حمله تلاشی برای آسیب زدن به رابطه دوستی بین پاکستان و چین بوده است.

هزاران چینی در حال حاضر بر روی پروژه‌های مربوط به راهگذر اقتصادی چین-پاکستان کار می‌کنند.

وزارت دفاع طالبان امروز چهارشنبه اتهامات مبنی بر اینکه شهروندان افغان در حمله به مهندسان چینی دست داشتند را رد کرد.

مفتی عنایت‌الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع ملی طالبان گفت: افغان‌ها در چنین مسائلی دخالت نداشتند. متهم کردن افغانستان برای چنین حوادثی یک تلاش شکست خورده در جهت انحراف حواس‌ها از حقیقت موضوع است و ما به شدت آن را رد می‌کنیم.

خوارزمی در ادامه اینطور عنوان کرد: کشته شدن شهروندان چینی در یک منطقه از خیبر پختونخوا که تحت پوشش امنیتی شدید ارتش پاکستان است، ضعف آژانس‌های امنیتی پاکستانی را نشان می‌دهد.

سخنگوی ارتش پاکستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد که طالبان پاکستان پشت افزایش حملات در داخل این کشور از ماه ژانویه بوده که به کشته شدن ۶۲ نیروی امنیتی در سراسر کشور منجر شده و اسلام آباد شواهد محکمی دال بر دخالت این گروه در خشونت‌های فزاینده در دست دارد.

این حملات چندین سفارتخانه را بر آن داشته تا تدابیر امنیتی بیشتری اتخاذ کنند و از کارکنان دیپلماتیک و اتباع خود در پاکستان خواسته شده تا هوشیار باشند.

کنسولگری ایالات متحده در کراچی روز سه شنبه اعلام کرد که از خطر حمله تروریستی در بندر کراچی آگاه است. این دفتر دیپلماتیک از کارکنان خود و از شهروندان آمریکایی خواست که از این منطقه دوری کنند و همچنین به آنها توصیه کرد در مکان‌هایی که گردشگران تردد می‌کنند، هوشیار باشند.

کراچی به عنوان بزرگترین شهر پاکستان در سال‌های اخیر شاهد چندین حمله تروریستی علیه چینی‌ها و پاکستانی‌ها بوده است. ماه گذشته، پنج کارگر ژاپنی به سختی از یک انفجار انتحاری که خودروی آنها را هدف قرار داد، جان سالم به در بردند.

احمد شریف خاطر نشان کرد که طالبان افغانستان به وعده‌هایی که قبل از به قدرت رسیدن به جامعه بین‌المللی داده بود، عمل نکرد.

طالبان پاکستان دخالت در حمله ماه مارس را رد کرد و در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تنها اهداف ما نیروهای امنیتی هستند که بر ما تحمیل شدند. ما به هیچ وجه در این حمله دخالت نداریم.

روز سه شنبه، محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان استفاده از خاک افغانستان برای حملات به نیروهای امنیتی در داخل پاکستان را رد کرد. او روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که عوامل این گروه که در سراسر کشور حضور دارند، نیروهای امنیتی و پرسنل نظامی را هدف قرار می‌دهند.

روابط اسلام آباد و کابل در ماه‌های اخیر تیره و تار شده است. پاکستان می‌گوید کابل به اندازه کافی برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی که پاکستان را هدف قرار می‌دهند، تلاش نمی‌کند و در ماه مارس، پاکستان حملات هوایی را علیه آنها در خاک افغانستان انجام داد.

سال گذشته، پاکستان نزدیک به ۳۷۰ هزار تبعه افغان فاقد مدرک را اخراج کرد و گفت که بیشتر حملات انتحاری علیه نیروهای امنیتی این کشور توسط افغان‌ها صورت گرفته است، اتهامی که کابل آن را رد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha