رییس شورای شهر: خدمت‌رسانی در بافت تاریخی یزد نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست

یزد-ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: اعتبارات محدود و همچنین وسعت زیاد بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد باعث شده شهرداری نتواند اقدامات جامعی انجام دهد و نیازمند مشارکت همه دستگاههای اجرایی و اعتبارت استانی و ملی است.

به گزارش ایرنا، عزیزالله سیفی، روز چهارشنبه در یکصد و نود و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد افزود:بافت تاریخی این شهر که به ثبت میراث جهانی رسیده ، دارای وسعت و بخش های مختلف است و مردم این مناطق نیز درخواست های متعدد دارند که عملا امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: بخش های دیگری از شهر یزد نیز دارای ارزش میراثی و تاریخی است و حتی تعداد زیادی از اماکن ثبت ملی شده در منطقه بافت قرار ندارد و شورای اسلامی شهر باید به این محلات نیز همچون دیگر مناطق رسیدگی و تخصیص اعتبار داشته باشیم و لذا حداقل فعالیت در بافت ثبت جهانی شده یزد نیازمند کمک همه بخش های اداری استانی و ملی است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: اعتبارات تخصیصی به شهرداری های مناطق یزد ابلاغ شده و بخشی از اعتبار نیز در اختیار شهردار مرکز است که به صورت متمرکز در شرایط خاص در پروژه های محلات تامین اعتبار می شود.

سیفی ادامه داد: با توجه به درخواست های مکرر مردمی در مورد خطر ساز بودن برخی از کاروانسراهای در حال تخریب در بخش تاریخی و محلات دیگر یزد به خصوص بعد از بارندگی های اخیر ،هر گونه اقدام در این زمینه وظیفه میراث فرهنگی است تا خانه ها و اماکن میراثی که ثبت ملی دارد را حفاظت کند و باید در خصوص رفع خطر و استحکام بخشی این اماکن اقدام کند.

وی افزود: شهرداری در املاک شخصی و خصوصی مردم نمی تواند ورود کند اما در عین حال به میراث فرهنگی تذکر داده می شود تا نسبت به رفع خطر اقدام کند و با توجه به وسعت این بافت باید برنامه جامعی توسط میراث فرهنگی تهیه شده و با مشارکت همه بخش ها اقدام شود.

رییس شورای اسلامی شهر یزد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک ۱۹ اردیبهشت که به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده ،گفت: اسناد به عنوان مجموعه ای از اندیشه ها و تغییر و تحول ملت ها است و باید نگهداری شده و پژوهشگران به آن مراجعه داشته و استفاده کنند.

سیفی ادامه داد: خوشبختانه مرکز اسناد در استان یزد تشکیل شده و اقدامات خوبی انجام داده که علاوه بر حفظ میراث مکتوب نسبت به حفظ میراث شفاهی به خصوص ثبت خاطرات بزرگان اقدام شده تا آیندگان از این صحبت ها و تجربه ها استفاده کنند.

رییس شورای اسلامی شهر یزد همچنین در ادامه سخنان پیش از دستور خود در صحن علنی این شورا ،روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر را تبریک گفت و عنوان کرد: شعار امسال این روز با عنوان من با شادی می بخشم و این شادی پاداش است ،نامگذاری شده و جانفشانی و خدمات نیروهای هلال احمر بر هیچکس پوشیده نیست.

سیفی ادامه داد: بیشترین خدمات هلال احمر به صورت امدادی و عام المنفعه و داوطلبانه و آموزش همکانی است و نیروهای هلال احمر در همه حوادث غیر مترقبه برای خدمت به مردم حضور دارند و اخیرا در سیل سیستان و بلوچستان نیز هلال احمر یزد حضور داشت و خدمت رسانی کرد که به همه آنها خدا قوت می گویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:سیاست ها و راهبردهای مصوب شورای اسلامی شهر در زمان تصویب بودجه و بعد از تایید در سایت شفافیت قرار می گیرد و همه مردم می توانند ریز بودجه را مشاهده کنند و قابل کتمان نیست علاوه بر اینکه همه اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان شورا در مناطق شهرداری حضور دارند و باید در زمان تصویب و برسی بودجه موارد را یاد آوری کنند و بعد از تایید نیز هر گونه تغییر توسط شهرداری خلاف قانون است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: جمعه این هفته میز خدمت در محل نماز جمعه شهر یزد برگزار می شود و شهرداران مناطق و شهردار مرکز و اعضای شورای اسلامی شهر حضور خواهند داشت و مقرر شده شهردار هر منطقه با حضور نماینده شورا پاسخگوی مردم باشد و پذیرای هر گونه مطالبه و درخواست مردمی هستیم.

بافت تاریخی یزد در خطر است

عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این جلسه علنی گفت: در هفته های گذشته بازدید های مختلفی از بافت تاریخی شهر یزد انجام شد و اگر در این منطقه اقدامات عمرانی انجام شود باعث می شود هویت یزد به بازدید کنندگان ارائه شود اما طی این بازدیدها مشاهده کردیم بافت تاریخی یزد در خطر است و کار آنچنانی انجام نشده است.

فخرالسادات خامسی افزود: اجرا نشدن برنامه های عمرانی در بافت تاریخی باعث به خطر افتادن جان مردم ساکن در آن می شود و عدم حضور مردم را در بر داشته و باعث خالی شدن بافت از سکنه بومی خواهد شد و لذا انتظار داریم شهرداری توجه بیشتری به بافت تاریخی داشته باشد .

وی ادامه داد: در سال گذشته هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این بافت تخصیص یافته بود که امسال این اعتبار نه تنها افزایش نداشته بلکه ۲۰ درصد کاهش داشته است و با توجه به تورم جامعه بیش از ۶۰ درصد امکان توان اجرایی در بافت تاریخی کمتر شده و زنگ خطری برای این بافت ارزشمند است.

نماینده شورای اسلامی شهر یزد در منطقه بافت تاریخی افزود: همچنین کف سازی معابر از درخواست های متعدد مردمی در این منطقه است و چون امکان آسفالت نیست لذا شورای شهر مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال برای کف سازی تخصیص داده اما فقط ۲۰ میلیارد ریال آن محقق شده و عملا کف سازی در بافت تاریخی شهر یزد متوقف شده است.

خامسی ادامه داد: مردم محلات گلچینان و تخت استاد و دیگر مناطق ثبت جهانی شده بافت تاریخی یزد درخواست اقدام در این مورد را داشتند و قول هایی نیز به مردم داده شده اما در عمل شهرداری بافت تاریخی یزد هیچ اقدامی نکرده وبا این اعتبارات، کف سازی در این بافت امکان پذیر نیست در حالی که به مردم قول داده شده و باید اجرایی شود.

وی افزود: همچنین در زمینه حفر چاه های جزبی نیز در سال قبل ۸۰ میلیارد ریال مصوب شده بود اما امسال فقط ۵۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و این درحالیست که باران های اخیر و سیل باعث خراب شدن بافت ارزشمند تاریخی می شود و لذا درخواست دارم حداقل اعتبار سال قبل داده شود و کاهش نداشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت:روشنایی و امنیت بافت تاریخی یزد نیز خطر ساز است و نیاز به ورود شورای شهر است تا اداره توزیع برق و شهرداری بافت تاریخی این تاریکی ها را برطرف کند همچنین برخی از کاروانسراهای محله گلچینان به دلیل بارندگی فرو ریخته و خطر جانی دارد .

خامسی ادامه داد: زمین هایی افتاده نیز در این مناطق وحود دارد که بلا صاحب، مجهول الهویه یا کثیر المالک است و کاروانسراها نیز باید سریع اقدام شود و لذا شورای شهر باید شهرداری را مکلف کند تا هر چه سریع تر برای رفع خطر محل های خطر ساز اقدام کند.

وی افزود: همچنین پروژه های نیمه تمامی مثل جوی هرهر باید تعیین تکلیف شود و سالن های ورزشی در محلات سر دو راه و پشت باغ نیمه تمام رها شده و چون امسال هیچ بودجه ای تخصیص داده نشده لذا نیمه تمام تعطیل شده است .

نماینده شورای شهر در منطقه بافت تاریخی یزد گفت: ما نماینده مردم هستیم و باید از شهرداری مطالبه کنیم در حالی که شهردار یزد حتی در این جلسه علنی هم حضور ندارد و درخواست دارم تا از محل اعتبارت در اختیار شهردار برای تکمیل پروژه های شاخص نیمه تمام که برخی از آنها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و رها شده اقدام کند.

بیش از ۵۰ درصد مراجعات مردمی شورای شهر در مورد بافت تاریخی است

عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این جلسه علنی گفت: مشکلات بافت تاریخی فقط مختص منطقه ثبت شده نیست و مناطقی مثل خیابان مهدی(عج) و خیابان شهید مطهری یزد نیز مشکلات زیادی وجود دارد و چاههای جزبی از مراجعات مکرر مردم است و ما از مردم خجالت می کشیم چون از هر ۱۰ مراجعه مردمی بیش از ۶ مراجعه و مطالبه در مورد بافت تاریخی شهر یزد است .

محسن ابوترابی اظهار داشت: همچنین بارندگی های اخیر باعث ایجاد چاله هایی در خیابان های شهر و حتی در میادین و معابر اصلی شده که خطرات جانی برای شهروندان دارد و لذا شهرداری باید هرچه سریع تر برای مرمت این خرابی ها اقدام کند .

محمد باقر پارساییان عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این جلسه علنی گفت:متاسفانه بودجه خاصی برای بافت تاریخی یزد وجود ندارد و در محله گلچینان سه دانشگاه ایجاد شده اما پارکینگ ندارد همچنین مجوز رستوران در این مناطق داده شده اما هیچگونه پارکینگی ندارد و مشخص نیست با چه ضوابطی مجوز داده می شود حتی در برخی از محلات گود هایی برداشته شده اما رها شده و باید این پروژه ها تعیین تکلیف شود.

رییس شورای شهر: خدمت‌رسانی در بافت تاریخی یزد نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست

مردم از وضعیت موجود بافت تاریخی ناراضی هستند

عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این جلسه علنی گفت: پارکینگ هایی که در محلاتی مثل خلف باغ ایجاد شده برای خودروهای مراجعه کنندگان ادارتی مثل شهرداری است و عملا برای مردم این مناطق کاری نشده و مردم ناراضی هستند همچنین تکمیل ورزشگاه خلف باغ نیاز به پیگیری مجدد شورا دارد تا منابع در اختیار شهردار تکمیل شده و از حالت بلاتکلیفی خارج شود.

محمد مهدی نیکونژاد افزود: در هنگام تصویب بودجه ۱۹ سیاست اجرایی مصوب و ابلاغ شد اما با گذشت بیش از ۵۰ روز از سال هنوز هیچکدام از این سیاست ها اجرا نشده است .

وی ادامه داد: همچنین درابطه با کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت خدمات به ویژه در آسفالت و استفاده از نوآوری و فناروی در این بخش نیز مصوبه ای داشتیم و ابلاغ شد اما هیچ کاری نشده و اگر قرا باشد آسفالت در زمان کوتاه خراب شود عملا باعث هدر رفت بودجه و بیت المال می شود .

فاطمه زارع عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این جلسه علنی گفت: طرح جامع مدیریت پسماند درمنطقه بلوار دانشجو اجرا شده و بجای پسماند به افراد گلدان گل داده می شود که با توجه به استقبال مردم باید این طرح در دیگر مناطق نیز اجرا شود

 در این جلسه، تعدادی از مردم محله سیدالشهدا(ع) یزد نیز درخواستی برای احداث پارک شهدا و جلوگیری از تبدیل پارک به  کاربری های دیگر داشته و گلایه‌مند بودند که درخواست آنها توسط رییس شورای اسلامی شهر یزد به کمیسیون تخصصی شورا ارجاع شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha