آیت‌الله مکارم شیرازی: عالمان دین دوشادوش مردم در تاریخ ایران حماسه سازی کرده‌اند

شیراز - ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: دانشمندان و عالمان دین نیز دوشادوش مردم و گاه به عنوان رهبران و پیشروان، حماسه سازی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الّله مکارم شیرازی روز چهارشنبه با ارسال پیامی به همایش «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی با محوریت واکاوی اندیشه‌های مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین نجفی لاری»، اظهار کرد: در ابتدا لازم است مراتب تشکر و قدردانی خویش را از برگزارکنندگان همایش مرحوم آیت الّله العظمی سیدعبدالحسین لاری(رحمة الّله علیه) ابراز نمایم و امیدوارم این همایش به اهداف خویش دست یافته و قدمی در راه آشنایی بیشتر نسل جوان با بزرگ مردان این مرز و بوم بردارد.

وی افزود: تاریخ این سرزمین بزرگ با همۀ فراز و نشیب‌ها، سراسر شور و حماسۀ دلیرمردان در دفاع از سرزمین و ارزش‌های دینی آن است و دانشمندان و عالمان دین نیز دوشادوش مردم و گاه به عنوان رهبران و پیشروان، حماسه سازی کرده‌اند.

این مرجع ادامه داد: در زمانی که استعمار انگلیس با دسیسه های گوناگون و نقشه های رنگارنگ به اندیشۀ غارت و چپاول این سرزمین اهتمام داشت و حکومت قاجار راه تعدی و ظلم به مردم را در پیش گرفته بود عالمی شجاع، زمانه‌شناس، متفکر و معتمد همچون آیت الّله لاری، برگ زرینی از مجاهدت در راه اسلام، اقامۀ حق و حمایت از مردم مظلوم را رقم زد.

مکارم شیرازی گفت: آن فقیه فقید که مراتب علمی را در محضر بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف طی کرده و از شاگردان مبرّز میرزای شیرازی بود به فرمان سیّد و درخواست مردم لارستان و به قصد رهبری مردم و اهتمام به امور دینی و شئون اعتقادی از نجف به لار نقل مکان نمود و همچون حصنی حصین و دژی پولادین در مقابل ظلم و تعدی حکومت وقت و چپاولگری انگلیس ایستاد و دفاع از مردم مظلوم و محرومان آن دیار را سرلوحه تلاش ها و فعالیت های خود کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، ویژگی بارز ایشان اهتمام به اجرای قوانین اسلام و گسترش معارف دینی و جلوگیری از رواج منکرات درجامعه اسلامی بود و کارنامه سراسر خدمت به مردم و دفاع از دین و عقاید مردم، از او الگویی جاودان در خطه فارس به یادگار گذاشت.

وی بیان کرد: این جانب از خداوند متعال، علو درجات آن عالم بزرگ را خواستارم و از همه عزیزانی که در برپایی این کنگره تلاش نموده اند قدردانی و تشکر می‌کنم.

به‌مناسبت یکصدمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الّله العظمی سیدعبدالحسین لاری و برگزاری همایش بین‌المللی «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی با محوریت واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالحسین نجفی لاری» در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی‌الکاظم (ع) با حضور جمعی از اندیشمندان و مسئولان برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha