۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85469754
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بلاروس رزمایش‌هایی را با استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آغاز کرد

تهران- ایرنا- پس از اعلام روسیه مبنی بر طرح برگزاری رزمایش‌هایی با استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بحبوحه افزایش تنش مسکو با غرب، بلاروس نیز رزمایش‌هایی را با همین فرآیند آغاز کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه خبری سی‌تی‌وی کانادا، بلاروس رزمایش‌هایی را با استفاده موشک ها و جنگنده های دارای توان حمل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی، آغاز کرد.

این رزمایش ها یک روز پس از اعلام روسیه مبنی بر برگزاری رزمایش‌هایی برای شبیه‌سازی استفاده از تسلیحات هسته‌ای در واکنش به اظهارات مقامات غربی مبنی بر مشارکت بیشتر در جنگ اوکراین انجام می گیرد. این نخستین بار است که مسکو چنین رزمایشی را به طور علنی اعلام می کند.

ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس در این زمینه گفت که یک واحد از موشک‌های کوتاه برد اسکندر و یک اسکادران از جنگنده های سوخو-۲۵ در این رزمایش حضور دارند.

این رزمایش به ویژه پس از مراسم سوگند پنجمین دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین مورد توجه قرار گرفته است.

روسیه سال گذشته، برخی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس که هم مرز با اوکراین، لهستان، لتونی و لیتوانی است، منتقل کرد. مسکو در عین حال تاکید کرده است که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر در بلاروس تحت کنترل ارتش روسیه قرار دارند.

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی برخلاف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای بوده و می‌توانند تمامی شهرها را ویران کنند، برای استفاده در میدان نبرد در نظر گرفته شده‌ و قدرت کمتری دارند. چنین تسلیحاتی شامل بمب های هوایی، کلاهک‌های موشکی کوتاه‌برد و مهمات توپخانه‌ای است.

پوتین و الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی بارها تاکید کرده‌اند که استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس برای مقابله با تهدیدات غرب انجام گرفته است.

لوکاشنکو نیز این رزمایش‌ها را کاملا دفاعی خوانده و استدلال کرد که هدف از وجود این تسلیحات، جلوگیری از هرگونه تجاوز احتمالی به بلاروس است. وی خاطرنشان کرد: این یک سلاح بازدارنده و دفاعی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha