۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۱
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85469744
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

سرشماری بهاره قرقاول، نماد حیات وحش استان اردبیل آغاز شد

اردبیل - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اردبیل گفت: سرشماری بهاره گونه حمایت شده قرقاول در زیستگاه‌های مناطق شکار ممنوع نوار مرزی شمال این استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا از محیط زیست استان اردبیل، رامین جمشیدی روز چهارشنبه افزود: سرشماری بهاره قرقاول مطابق دستورالعمل سازمانی و به روش مشاهده مستقیم و آوا در زیستگاه‌های نوار مرزی شمال استان در حال انجام است و تراکم نسبی جمعیت این گونه پرنده با بررسی دقیق هر یک از مناطق و زیستگاه‌ها برآورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرشماری بهاره قرقاول تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: سرشماری قرقاول همه ساله در ۲ مرحله، ابتدا در فصل بهار بر اساس ثبت صدا و مشاهده مستقیم و زمانی که جنس نر شروع به آوازخوانی در زیستگاه می‌کند و بار دوم در فصل پاییز بعد از برداشت محصولات کشاورزی و با توجه به پوشش مناسب گیاهی منطقه، از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اردبیل بیان کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار، آوای قلمرو طلبی و جفت یابی قرقاول‌ها در زیستگاه‌های حاشیه رودخانه ارس، بالهارود و سایر زیستگاه‌های شمال استان طنین‌انداز می‌شود که نشان از آغاز چرخه‌ای زیستی در جفت‌یابی و تولید مثل این پرنده زیبا است.

وی هدف از این سرشماری را ارزیابی وضعیت زیستی، برآورد جمعیت، تعیین ترکیب جنسیتی پرنده قرقاول، آگاهی از وضعیت زیستگاه و چگونگی پراکنش آنها، اطلاع از زاد و ولد این گونه و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل در بیش از ۲۰ زیستگاه‌ مناطق شکار ممنوع شمال استان از جمله شهرستان‌های اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد ذکر کرد.

جمشیدی با بیان اینکه پارسال حدود ۵۷۳ طاقه قرقاول در زیستگاه‌های شمال استان اردبیل سرشماری شد، اضافه کرد: قرقاول ایرانی با توجه به ویژگی‌های زیستی و اکولوژیک جز خالص‌‏ترین نژادهای قرقاول جهان محسوب می‌‏شود و از نظر ذخیره ژنتیکی از ارزش بین‌المللی و ملی خاصی برخوردار است.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اردبیل، با همکاری مردم و اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته، جمعیت این پرنده رو به بهبود است.

وی استفاده از سموم دفع آفات نباتی، شکار غیرمجاز، از بین رفتن زیستگاه‌های پراکنش این گونه به دلیل زیر کشت رفتن زمین‌ها، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها را از جمله مهم‌ترین عوامل تهدید این پرنده زیبا برشمرد و ادامه داد: برای حفاظت و حراست از این گونه ارزشمند برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

به گزارش ایرنا ، قرقاول به عنوان نماد حیات وحش استان اردبیل از گونه‌های بومی و حمایت شده کشور به شمار می‌رود که شکار و نگهداری آن طبق قانون ممنوع است. این گونه ارزشمند در نوار مرزی شمال استان و عمدتا در شهرستان‌های اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد قابل مشاهده است.

قرقاول پرنده‌ای از راسته ماکیان‌سانان از تیره قرقاولان و زیرتیر قرقاولیان است و به‌طور بومی در آسیا و اروپا زندگی می‌کند و به خاطر داشتن دم بلند و راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان‌ها متمایز می‌شود و یکی از عجیب‌ترین پرندگان جهان است.

زیستگاه این پرنده در جنگل‌های مرطوب، بوته‌زارهای تمشک و درختان پهن‌برگ یا خزان‌کننده‌ است که در زیر بوته‌های آنها آشیانه می‌کند.

قرقاول‌ها وابستگی زیادی به جنگل‌های و بوته‌زارها دارند آن‌ها معمولا در جنگل‌ها استراحت و در نقاط باز و کم‌درخت و کشتزارها به تغذیه می‌پردازند.

در ۲ یا ۳ هفته اول زندگی یک جفت پنجه روی هر بال این پرنده وجود دارد و انواع بالغ از برگ‌های درختان، حشرات، تمشک، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی تغذیه می‌کنند و افزایش و کاهش میوه‌های جنگلی و حشرات در جمعیت این پرنده مؤثر است.

پس از خوردن یک غذای کامل، وزن آنها آنقدر سنگین می‌شود، که پرواز برایشان بسیار دشوار می‌شود، این پرنده هنگام احساس خطر معمولا پرواز نمی‌کند، بلکه به سرعت می‌دود و پنهان می‌شود.

این پرنده سالانه ۱۲تخم در اواسط اردیبهشت ماه به جا می‌گذارد و مدت نشستن روی تخم‌ها نیز حدود ۲۰ روز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha