به زیستن اجتماعی حق همه مردم است

تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه به زیستن اجتماعی حق همه مردم است، گفت: انسان‌‎ها در طول زندگی خود از حقوقی از جمله «حق زندگی شایسته» برخوردارند که تحقق این حق و بستر سازی برای آن از وظایف دولت ها است.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاملی بر قانون اساسی کشور و به ویژه فصل سوم این قانون که با عنوان حقوق ملت شناخته می‌شود خود گویای این است که در سیاست‌گذاری‌های کشور بر این موضوع تاکید شده‌است. تاملی بر سایر اسناد و سیاست‌گذاری‌های انجام شده در کشور از جمله سیاست‌های کلی سلامت، خانواده، تامین اجتماعی و منشور حقوق شهروندی هم موید همین نکته است.

البته اینکه در عمل چگونه اقدام شده و نقاط قوت و ضعف چیست، موضوع مهم دیگری هستند که اکنون قصد پرداختن به آنها را ندارم اگرچه واقعیت این است که برخی از اسناد و سیاست های اجتماعی مصوب، در عمل آنگونه که قصد تدوین کنندگان بود و مردم انتظار داشتند و دارند تا حق زندگی شایسته را در عمل تجربه کرده باشند، تحقق پیدا نکردند که دلایل متعددی را برای این وضعیت می توان برشمرد.

عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در منطقه آسیا - اقیانوسیه ادامه داد: در این راستا دولت‌ها می‌توانند از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه، خانواده و متخصصان حرفه‌های مختلف از جمله مددکاران اجتماعی در بخش‌های دولتی، خصوصی، غیردولتی و دانشگاهی بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه در مددکاری اجتماعی این موضوع از چند جهت دارای اهمیت است، توضیح داد: حفظ کرامت انسان ها از جمله ارزش های اساسی در مددکاری اجتماعی است؛ در آخرین تعریف جهانی مددکاری اجتماعی که در سال ۲۰۱۴ میلادی تصویب شد بر مولفه‌های مهمی که در راستای تحقق حق زندگی شایسته است، تاکید و تصریح شده است. حقوق بشر(شهروندی)، عدالت اجتماعی، احترام به تفاوت ها، تحقق رفاه اجتماعی و به زیستن اجتماعی به منزله غایت مددکاری اجتماعی از این جمله هستند.

موسوی چلک اضافه کرد: همچنین در بیاینه جهانی اصول اخلاقی و صداقت حرفه‌ای در مددکاری اجتماعی که سال ۲۰۱۸ میلادی در مجمع جهانی فدراسیون جهانی و انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی در ایرلند به تصویب رسید نیز برمولفه‌های تاکید شده است که بر تحقق حق زندگی شایسته تصریح دارند. برخی از این مولفه های عبارتند از حقوق انسان ها و کرامت انسانی، حق خود تصمیم گیری، حق مشارکت، احترام به افراد و جامعه، احترام به حریم خصوصی در زندگی خانوادگی و اجتماعی، عدالت اجتماعی، احترام به تفاوت‌ها در جوامع و صداقت حرفه‌ای.

به زیستن اجتماعی حق همه مردم است

ماموریت مددکاران اجتماعی برای به‌زیستن

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: دو ماموریت اصلی که من برای مددکاران اجتماعی برای به‌زیستن قائل هستم عبارت هستند از کمک به ارتقای کیفیت زندگی مردم و کمک به توسعه شاخص های سلامت اجتماعی. هنگامی که به این مولفه ها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مفهوم کلی سبک زندگی شایسته حول محور زندگی کردن به شیوه‌ای محترمانه، اخلاقی و رضایت بخش است که مددکاران اجتماعی هم به دنبال آنها هستند.

به زیستن اجتماعی دارای شاخص های مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به شغل مناسب و درآمد کافی اشاره کرد

کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی ادامه داد: گزارش توسعه انسانی استاندارد، زندگی شایسته را به عنوان «قابلیت داشتن یک زندگی سالم، تضمین تحرک فیزیکی و اجتماعی، برقراری ارتباط و مشارکت در زندگی جامعه توصیف می کند. به زیستن اجتماعی دارای شاخص های مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به شغل مناسب، درآمد کافی، بیمه مناسب، بهداشت مناسب، امنیت فردی و اجتماعی، آزادی بیان، دسترسی به اوقات فراغت، امکان تحرک اجتماعی، مسکن مناسب و ایمن، تغدیه، آب و هوای سالم، دسترسی به خدمات عمومی، حق مشارکت آزادانه، تامین اجتماعی، عدم تبعیض، برابری در برابر قانون، آموزش، محیط زیست مناسب، تعادل بین کار و زندگی، تعلق اجتماعی، سلامت همه جانبه شامل حسمی، روانی، اجتماعی و معنوی،رضایت شغلی، روابط اجتماعی پایدار، تشکیل خانواده، روابط اجتماعی پایدار و با نشاط، ایمنی، فعالیت های فرهنگی اشاره کرد.

انتظارات از مددکاران در زمینه تحقق به زیستن اجتماعی چیست؟

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به نقش‌ها و انتظارات از مددکاران اجتماعی در زمینه تحقق به زیستن اجتماعی اشاره کرد و گفت: آشنایی با حقوق شهروندان در این زمینه، آشنا ساختن مردم در راستای این حق، آشنا ساختن گروه‌های هدف مددکاری اجتماعی از جمله زنان، کودکان، معلولان، سالمندان، فقرا، بیماران، کارگران، دانشجویان و دانش آموزان در این زمینه، ایجاد فضای گفتمانی در حوزه حق زندگی مناسب با بهره‌گیری از محیط های آموزشی بویژه مدارس و دانشگاه ها و محیط های کار در بخش‌های دولتی، غیر دولتی، بهره گیری از تمام ظرفیت های حقیقی و مجازی و فناوری های نوین، شبکه های اجتماعی، پیام رسان‌ها و رسانه‌ها از انتظارت مددکاری اجتماعی در زمینه تحقق به زیستن اجتماعی است.

موسوی چلک اضافه کرد: مشارکت در تولید محتوای برای گروه های هدف در راستای حق زندگی شایسته، تهیه گزارش های واقعی و مبتنی بر شواهد و شاخص های علمی قابل اتکاء از عملکرد نهادها در جامعه در راستای تحقق این حق، پرسشگری و مطالبه‌گری در این راستا با همکاری ذی نفعان و بطور مستقل، مدافعه گری در راستای تحقق حق زندگی مناسب و شایسته برای گروه های هدف مددکاری اجتماعی و شهروندان، حمایت طلبی در راستای تحقق به زیستن اجتماعی برای گروه های هدف مددکاری اجتماعی، اتخاذ تدابیر مناسب برای تسهیل دسترسی افراد به خدمات عمومی مورد نیاز به تناسب تفاوت های فردی و محیطی در شرایط عادی و بحرانی بصورت حضوری و خدمات از راه دور با رعایت و حفظ کرامت افراد و اصول مددکاری اجتماعی از جمله رازداری حرفه ای از جمله وظایف و انتظارات از مددکاران اجتماعی است تا برای تحقق هدف غایی مددکاری اجتماعی که همان به زیستن اجتماعی مردم است، تلاش کنند.

وی در پایان به برگزاری همایش بین المللی «زیستن با کیفیت» به میزبانی دانشگاه آزاد خمینی شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی رشته های یاورانه روان شناسی مددکاری اجتماعی و مشاوره و راهنمایی از اهداف برگزاری این همایش است و برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند راهنماهایی برای تحقق به‌زیستن اجتماعی ارائه کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha