سه اثر موسیقایی مازندران منتشر شد؛ «شِواش»، «بِچابِچا»، «آمی پسر آمی دتر»

ساری - ایرنا - کتاب «شِواش» حاوی اشعار، پیشینه، ترجمه و آوانگاری نزدیک به ۱۸۰ ترانه از ۱۸ آلبوم گروه موسیقی بومی «شِواش» و آلبوم‌های «بِچابِچا» و «آمی‌پِسر آمی‌دِتر» به عنوان تازه‌ترین آثار مرتبط با موسیقی بومی مازندران رونمایی و به بازار فرهنگ و موسیقی عرضه شدند.

به گزارش ایرنا، سالن زنده‌یاد سلمان هراتی مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شامگاه سه‌شنبه محل برگزاری یک رویداد موسیقایی و حضور تعداد زیادی از هنرمندان، چهره‌های ادبی و فرهنگی و هنری و دوستداران موسیقی مازندرانی بود. در کنار اجرای ۲ نوبت کنسرت موسیقی مازندرانی توسط گروه «نجما» که با حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندان به موسیقی بومی این استان برگزار شد، رونمایی از یک کتاب و ۲ آلبوم موسیقی مازندرانی شب موسیقایی این سالن را تکمیل کرد.

در این مراسم که با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر مازندران و پیمان بزرگنیا پژوهشگر شناخته شده موسیقی نواحی ایران برگزار شد، کتاب «شِواش» اثر محمدابراهیم عالمی خواننده و پژوهشگر برجسته موسیقی مازندران و فاطمه جعفری که توسط نشر «نُت» منتشر شد و آلبوم‌های «بِچابِچا» و «آمی‌پسر آمی‌دتر» رونمایی شدند.

در کتاب «شِواش» به بررسی و معرفی آثار تولید شده توسط گروه موسیقی «شِواش» که در دهه ۶۰ توسط استاد زنده‌یاد احمد محسن‌پور تاسیس شده بود پرداخته شده است. در این کتاب اشعار حدود ۱۸۰ قطعه موسیقی مازندرانی از ۱۸ آلبوم تولید و منتشر شده توسط گروه موسیقی «شِواش» با آوانگاری و ترجمه و مشخصات اثر منتشر شده است.

سه اثر موسیقایی مازندران منتشر شد؛ «شِواش»، «بِچابِچا»، «آمی پسر آمی دتر»

کتاب شامل بخش‌های دیگری از جمله تصاویر و زندگینامه هنرمندانی که با گروه «شِواش» همکاری کردند نیز هست. زندگینامه بیش از ۵۰ هنرمند مازندرانی که طی افزون بر سه دهه با این گروه شناخته شده موسیقی مازندران همکاری کردند در این کتاب گنجانده شده است. یکی از ویژگی‌های کتاب نیز پرداختن به ریشه و پیشینه ترانه‌هاست.

نویسنده کتاب با بیان این‌که کتاب «شِواش» صرفا به آثار تولید و منتشر شده و برخی محورهای مرتبط با گروه‌ موسیقی «شِواش» ارتباط دارد، گفت: این کتاب که در آن اشعار و مشخصات ۱۸ آلبوم موسیقی مازندرانی از گروه «شِواش» منتشر شده، ادای دین من به استاد عزیزم زنده‌یاد احمد محسن‌پور است.

محمدابراهیم عالمی اظهار کرد: تلاش کردم تا در کتاب به اجزای مختلفی از حدود سه دهه فعالیت گروه موسیقی «شِواش» بپردازم. در مسیر تهیه این کتاب هنرمندان و دوستان زیادی همراهی کردند و خوشبختانه اکنون اثری در خور توجه از تاریخچه و دستاوردهای فعالیت یک گروه مهم موسیقی مازندران به مخاطبان عرضه شده است.

شِواش فقط گروه نیست، یک اندیشه فرهنگی است

پیمان بزرگنیا پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی نیز که سخنران اصلی این مراسم بود پیش از رونمایی آثار به بیان جایگاه موسیقی بومی مازندران در موسیقی نواحی و نقش چهره‌هایی همچون استاد زنده‌یاد احمد محسن‌پور پرداخت و گفت: زنده‌یاد محسن‌پور تاثیر بسزایی در موسیقی مازندران داشت و با تاسیس گروه شِواش خدمت بزرگی به فرهنگ این استان کرد.

سه اثر موسیقایی مازندران منتشر شد؛ «شِواش»، «بِچابِچا»، «آمی پسر آمی دتر»

وی افزود: در بسیاری از مناطق دیگر از جمله زادگاه خودم -منطقه بختیاری- به دلیل این‌که یک چهره بومی که تنظیم‌کننده و پژوهشگر هم باشد نداشتیم موسیقی بومی به سمت دیگری رفت و از موسیقی درون‌ایلی و بومی جدا شد. اما در مازندران به واسطه حضور استاد محسن‌پور این مسیر درست طی شد و اکنون نیز آثارش را می‌بینیم.

بزرگنیا خاطرنشان کرد: شِواش فقط یک گروه نبود و نیست، بلکه یک اندیشه است و مسیری را برای جوان‌ها هم باز کرد. در آینده نیز باید از این تعریفی که توسط گروه و جریان شِواش برای موسیقی مازندران شده بهره گرفت.

این پژوهشگر موسیقی اقوام از تصویب تاسیس کانون موسیقی نواحی در خانه موسیقی ایران خبر داد و گفت: ما در این سال‌ها یک صنف مستقل برای موسیقی نواحی نداشتیم. خوشبختانه این اتفاق افتاده و کانون موسیقی نواحی به زودی فعال می‌شود. اهالی موسیقی نواحی باید همت کنند که این کانون به یک نهاد صنفی متعلق به همه اهالی موسیقی نواحی کشور تبدیل شود.

بزرگنیا به برگزاری سه دوره از جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان -لیلم- در مازندران طی سال‌های اخیر توسط شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا اشاره کرد و افزود: لیلم جشنواره متمایزی بود که توسط یک مؤسسه و هنرمندان برگزار شده بود و دستگاه‌های دولتی نقش چندانی نداشتند. جشنواره‌ای که هنرمندان در برگزاری آن دخیل نباشند شکست خورده است و لیلم نشان داد می‌توان با هم‌افزایی هنرمندان رویدادی باکیفیت و بزرگ رقم زد که امیدوارم باز هم برگزار شود.

سه اثر موسیقایی مازندران منتشر شد؛ «شِواش»، «بِچابِچا»، «آمی پسر آمی دتر»

در این مراسم علاوه بر کتاب شِواش، آلبوم «بِچابِچا» با تنظیم حمیدرضا زمانی و خوانندگی حسین زمانی و آلبوم «آمی‌پسر آمی‌دتر» با روایت و خوانندگی حسین علمباز هم از سوی شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا تهیه و منتشر و رونمایی شدند.

آلبوم «بِچابِچا» شامل ۹ قطعه موسیقی بومی مازندران است و آلبوم «آمی‌پسر آمی‌دتر» یک روایت عاشقانه موسیقایی ۵۶ دقیقه‌ای است که بر اساس باورهای بومی تهیه شده است.

در این مراسم بخش‌هایی از آلبوم «آمی‌پسر آمی‌دتر» توسط حسین علمباز و با نوازندگی سامان نوروزیان اجرا شد. پیش از اجرا نیز گروه نجما با خوانندگی محمدابراهیم عالمی و حسین زمانی بخش‌هایی از آلبوم «بِچابِچا» و چند قطعه از ساخته‌های استاد محسن‌پور را در قالب کنسرت اجرا کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha