تسهیل در مرز با افغانستان منجر به افزایش صادرات  می‌شود

 مشهد -ایرنا- نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: پیگیری روند فعالیت‌هایی که در حوزه روان‌سازی و تسهیل در مرزهای مشترک با کشور افغانستان صورت می‌گیرد، می‌تواند منجر به توسعه روابط تجاری 2 کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از استانداری خراسان رضوی، حسن کاظمی قمی روز سه‌شنبه در حاشیه نخستین نشست هماهنگی مسوولان استان‌های هم مرز با افغانستان گفت:این نشست‌ها با توجه به اینکه در استان‌های همجوار با مرز افغانستان برگزار می‌شود به همکاری‌های بین استانی کمک می‌کند و هر چقدر این همکاری‌ها افزایش یابد، موجب کاهش قاچاق مواد مخدر و همچنین افزایش اشتغالزایی و تثبیت مرز نشینان خواهد شد.

وی ادامه داد: اتخاذ رویه‌های یکسان در مرزها روند مثبتی را طی می‌کند و باعث می‌شود تمام دستگاه‌هایی که در مرز هستند در یک چهارچوب هم‌افزا و هماهنگ باشند.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بیان کرد: با توجه به همدلی خوبی که بین دستگاه‌های بازیگر مرز بوجود آمده و زمینه‌هایی که فراهم شده فضای خوبی در توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

تسهیل در مرز با افغانستان منجر به افزایش صادرات  می‌شود
استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه این استان یک ظرفیت مهم در اجرای سیاست‌های کشورمان در مورد افغانستان است گفت:تقویت زیرساخت‌های شرق کشور در ریل و جاده حتما در ارتباط با کشور افغانستان موثر خواهد بود، و اگر زیرساخت‌های شرق کشور را بتوانیم در دستور کار مشترک بگذاریم، سبب افزایش همکاری‌ها خواهد شد.
یعقوبعلی نظری افزود: اگر بتوانیم عقبه ترانزیت در شرق کشور و استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان را درست کنیم، در تعامل با بکدیگر و در تنظیم نقش‌ها تاثیر بسیار خواهد داشت و به کیفیت امور کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: خراسان رضوی می‌تواند به دلایل مختلف از جمله ظرفیت تولید بالا، به عنوان پیشانی اجرای سیاست‌های کشور در مورد افغانستان در نظر گرفته شود.

نظری افزود: تلاش ما در طول عمر دولت در استان این بوده است که در وهله اول هماهنگی‌های لازم بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون بوجود بیاید.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در سالم‌سازی‌ها، ارتقاء شرایط کیفی و کمیت‌ها، تغییرات خوبی اتفاق افتاده است و بر همین اساس مسائل رو به پیشرفت است و همینطور هم ادامه خواهد داشت.
در این نشست با حضور حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان از فرماندار شهرستان تایباد به جهت تسهیل در افزایش تردد ناوگان حمل و نقل تقدیر شد.
به گزارش ایرنا، پس از سفر سال گذشته «ملا برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر افغانستان به ایران، یادداشت تفاهمی میان دو کشور منعقد شد و رییس جمهور به منظور تسهیل تجارت بین دو سوی مرز دستور ویژه ای صادر کرد.

نشست امروز، نخستین هماهنگی میان مسوولان استان‌های همجوار با افغانستان و نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان به منظور پیگیری دستور رییس‌جمهور در خصوص تسهیل تجارت مرزی است.

جمهوری اسلامی ایران از طریق استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در مجموع ۹۴۰ کیلومتر مرز با افغانستان دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha