۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۹
کد خبر: 85468888
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرحله سوم انتخابات هند؛ بزرگترین انتخابات جهان به نیمه رسید

تهران- ایرنا- مرحله سوم از هفت مرحله انتخابات هند، امروز آغاز شد و بیش از ۱۷۲ میلیون هندی برای انتخاب ۹۳ کرسی مجلس عوام، لوک سابا، رای خود را به صندوق می‌اندازند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مرحله سوم از انتخابات هفت مرحله‌ای مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا امروز آغاز شد و رای‌دهندگان در ۹۳ حوزه انتخابیه در ۱۱ ایالت و منطقه در ۷ می (۱۸ اردیبهشت) پای صندوق های رای می روند، بیش از ۱۷۲ میلیون رای دهنده واجد شرایط رای دادن در مرحله سوم هستند.

آمیت شاه، وزیر کشور هند که دست راست نارندرا مودی نخست وزیر، یکی از مهم‌ترین نامزدهای این مرحله به شمار می‌آید که به دنبال دریافت رای از مردم گجرات است. گجرات، ایالت زادگاه مودی، برای انتخاب ۲۵ کرسی رأی می دهد.

مشارکت کمتر از میانگین رای دهندگان، سخنان مقامات فعلی و نامزدهای حزبی علیه مسلمانان و ادعاهای سوگیری کمیسیون انتخابات، مهم‌ترین مسائل دو مرحله اول را در ۱۹ و ۲۶ آوریل از بزرگترین تمرین دموکراتیک جهان رقم زدند.

در پایان ۷ مرحله، حدود ۹۶۹ میلیون رای‌دهنده دارای شرایط در ۵۴۳ حوزه انتخاباتی پارلمانی در ۳۶ ایالت و قلمرو تحت حکومت فدرال هند رای خواهند داد..

رای دهندگان ایالت ها و مناطق زیر رای خود را برای این حوزه های انتخابیه در مرحله سوم به صندوق می اندازند:

کارناتاکا: ۱۴ کرسی از ۲۸ کرسی ایالت جنوبی

گجرات: ۲۵ کرسی از ۲۶ کرسی ایالت غربی

اوتار پرادش: ۱۰ کرسی از ۸۰ کرسی ایالت شمالی

مادیا پرادش: ۹ کرسی از ۲۹ کرسی ایالت مرکزی

آسام: چهار کرسی از ۱۴ کرسی ایالت شمال شرقی

گوا: هر دو کرسی ایالت ساحلی

چاتیسگر: هفت کرسی از ۱۱ کرسی ایالت مرکزی

بیهار: پنج کرسی از ۴۰ کرسی ایالت شرقی

ماهاراشترا: ۱۱ کرسی از ۴۸ کرسی ایالت غربی

بنگال غربی: چهار کرسی از ۴۲ کرسی ایالت شرقی

دادرا و ناگار هاولی و دامن و دیو: هر دو کرسی

رای گیری از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شده است (۰۱:۳۰ به وقت گرینویچ) و در ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت هند (۱۲:۳۰ به وقت گرینویچ) پایان خواهد یافت.

رای دهندگانی که تا زمان بسته شدن رای گیری در صف هستند، می توانند رای دهند، حتی اگر این به معنای باز ماندن حوزه های اخذ رای بیشتر باشد.

نتایج قرار است در پایان هفت دور رای گیری در ۴ ژوئن منتشر شود.

تا کنون در مرحله اول و دوم انتخابات لوک سبها سرنوشت ۱۹۰ نماینده مجلس را رقم زده است، در دو مرحله اول، رای گیری برای همه کرسی های تامیل نادو، کرالا، مگالایا، مانیپور، میزورام، ناگالند، اوتاراکند، راجستان، سیکیم، تریپورا، جزایر آندامان و نیکوبار، لاکشادویپ و پودوچری به پایان رسید.

رای گیری برای بیشتر کرسی های آسام و نیمی از کرسی های کارناتاکا در مرحله دو به پایان رسیده است.

نارندرا مودی و آمیت شاه از جمله اولین رای دهندگان روز سه شنبه بودند. نخست وزیر هند قبل از رای دادن از کسانی که در مرحله امروز رای می دهند خواست رکورد بی سابقه رای گیری را ثبت کنند.

نخست وزیر در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: مشارکت فعال آن‌ها انتخابات را پر جنب و جوش تر خواهد کرد.

طبق اعلام کمیسیون انتخابات، حدود ۳۹.۹۲ درصد مشارکت در ۹۳ کرسی تا ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت هند ثبت شده است.

حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از مقامات رای گیری در یک هزار و ۸۵۰ مرکز رای گیری مستقر شده اند. بیش از ۱۴ میلیون رای دهنده بالای ۸۵ سال برای رای دادن ثبت نام کرده اند و حدود ۴۰ هزار رای دهنده بالای ۱۰۰ سال در مرحله سوم رای گیری هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha