۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85468866
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رفع تصرف اراضی  قلعه تاریخی ماهدشت کرج

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۷
کد خبر: 85468866
رفع تصرف اراضی  قلعه تاریخی ماهدشت کرج

کرج - ایرنا - مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: ۲۸ هزار مترمربع از عرصه و حریم تپه و قلعه تاریخی حیدرآباد ماهدشت کرج رفع تصرف شد.

به گزارش ایرنا، رحیم خاکی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز و همکاری خوب دستگاه قضایی، شهرداری ماهدشت و نیروی انتظامی عرصه و حریم محوطه شامل تپه و قلعه تاریخی حیدرآباد ماهدشت از دست متصرفان غیر قانونی آزاد سازی شد.

وی افزود: محوطه تاریخی ماهدشت شامل تپه تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ، دوران اسلامی و بقایای قلعه مربوط به دوران صفویه یا قبل از آن است که این قلعه در چند سال گذشته توسط عده‌ای سودجو مورد تخریب قرار گرفته بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اهمیت این محوطه تاریخی اظهار کرد: این مجموعه در شاهراه جاده تاریخی ابریشم قرار گرفته و قلعه تاریخی ماهدشت برای محافظت از کاروانیان کاربرد داشته است.

خاکی گفت: متاسفانه در سال های گذشته توسط سودجویان در این محوطه تاریخی تخریب و دیوار کشی صورت گرفته است.

وی افزود: رفع تصرف این محوطه شامل جمع آوری‌دیوارکشی، درب، مصالح و اتاقک کانکس است که هشت هزار متر مربع حریم و حدود ۲۰ هزار متر مربع عرصه و حریم تپه تاریخی حیدرآباد ماهدشت رفع تصرف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز از پیگیری‌های مجدانه یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری خوب شهرداری ماهدشت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی قدردانی کرد و افزود: پرونده تصرفات در این محوطه تاریخی دوباره بازگشایی شده و در دادگاه در حال پیگیری است.

تپه باستانی و بقایای قلعه تاریخی حیدرآباد ماهدشت در استان البرز در دهم دیماه سال ۱۳۸۰ به شماره ۶۵۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha