۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 85468685
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برپایی یادروز فردوسی در برج آزادی 

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴
کد خبر: 85468685
برپایی یادروز فردوسی در برج آزادی 

تهران- ایرنا- گروه موسیقی فیوژن شهپر به مناسبت یادروز فردوسی بزرگ در برج آزادی اجرا خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، گروه موسیقی شهپر سال‌هاست که اشعار شاهنامه فردوسی را در قالب موسیقی فیوژن در داخل و خارج از کشور اجرا می کند و با توجه به فضای جدیدی که در ارائه موسیقایی اشعار شاهنامه ایجاد کرده، مورد استقبال فارسی زبانان قرار گرفته است.

محسن مرعشی سرپرست و خواننده گروه شهپر در این باره گفت: چند سالی‌ست که آیین شهپرنامه را به بهانه یادروز فردوسی پایه ریزی کرده و اجرا می کنیم که خوشبختانه مورد استقبال اهالی شاهنامه قرار گرفته است. شهپرنامه شامل سخنرانی تنی چند از چهره های مطرح حوزه ی شاهنامه و نیز اجرای موسیقی گروه شهپر است.

وی افزود: شهپرنامه را با پیام صوتی مطرح ترین شاهنامه پژوه ادوار تاریخ؛ دکتر جلال خالقی مطلق آغاز خواهیم کرد. همچنین مسعود فروتن مانند برنامه های پیشین، اجرای برنامه را بر عهده دارند. در بخش نخست، چند سخنرانی کوتاه خواهیم داشت.

سرپرست و خواننده گروه شهپر ادامه داد: در ادامه نیز ژاله آموزگار سخنانی در باب شاهنامه خواهند داشت. محمدعلی سجادی کارگردان شناخته شده سینما که در سال های اخیر، چندین فیلم پژوهشی و انیمیشن سینمایی از داستان های شاهنامه کار کرده اند، در باره سینما و شاهنامه صحبت خواهند کرد. سخنان شاهنامه پژوه گرامی؛ علیرضا قیامتی نیز پایان بخش این قسمت از آیین شهپرنامه خواهد بود. در بخش دوم نیز اجرای موسیقی گروه شهپر را خواهیم داشت.

وی درباره قطعات موسیقایی گروه شهپر بیان داشت: رویکرد ما در تولید این آثار؛ جلب توجه هر چه بیشتر نسل جوان به شاهنامه است. به هر روی شاهنامه شناسنامه ملی و هویت هر ایرانی‌ست و همواره جای خالی اشعار شاهنامه را در موسیقی روز حس می کردم. موسیقی ای که بتواند جوانان پر از انرژی را به سمت خود بکشاند، اما با اشعاری فاخر که در دل ایرانیان جای دارد و فرهنگ ما را ساخته است. و این دلیلی شد که فضایی متفاوت از آنچه که تا پیش از این در موسیقی شاهنامه کار شده بود، بیافرینیم.

برپایی یادروز فردوسی در برج آزادی 

مرعشی گفت: در این مسیر بی گمان تنظیم های تکنیکی و شنیدنی دوست عزیزم عرفان پرقوه تاثیر بسیار خوبی را در روند ارائه ی این آثار داشت. تلفیق سازهای ایرانی چون تنبور و تار و دف و سنتور در کنار سازهای جهانی چون گیتار الکتریک و گیتار بیس و برخی سازهای کوبه ای، موسیقی ای را بوجود آورده که برای مخاطبین ما دیدنی و شنیدنی بوده و آنها را به وجد آورده و این رضایت مخاطب برای گروه شهپر بسیار پر اهمیت است.

این هنرمند افزود: آثار گروه شهپر در قالب آلبوم های موسیقی قرار است بزودی در اختیار علاقمندان قرار گیرد. داستان‌هایی چون: فریدون و ضحاک، منوچهر شاه، رستم و سهراب، داستان های سیاوش، کیخسرو و افراسیاب، فرود و جریره، رستم و اسفندیار و چند قطعه دیگر که خوشبختانه بخت با ما یار بود و توانستیم صدای بزرگان شاهنامه پژوه چون دکتر آموزگار و دکتر خالقی، دکتر کزازی و ... را نیز بصورت دکلمه در ضبط این آثار داشته باشیم.

مرعشی ادامه داد: تمامی اشعاری که اجرا خواهیم کرد، با نظارت مستقیم آقای دکتر خالقی بوده و ایشان بی اندازه به من و گروه شهپر لطف دارند که جا دارد در این گفت‌وگو نیز نهایت سپاسگزاری خود را خدمت ایشان و نیز خانم دکتر آموزگار که همواره از دانش و راهنمایی هایشان بهره بردم، اعلام کنم. همچنین باید یادی از پدر عزیزم؛ روانشاد دکتر محمدرضا مرعشی و نیز شاهنامه پژوه سرشناس کشور؛ زنده یاد دکتر ابوالفضل خطیبی داشته باشم که در قرار گرفتنم در این مسیر، بسیار تاثیرگذار بودند.

وی در پایان اذعان داشت: ضمن سپاس از بنیاد رودکی، مجموعه فرهنگی برج آزادی که همه جوره همراهی و حمایت‌مان کرده اند، باید از انجمن های شاهنامه خوان کشور، خصوصا بنیاد فردوسی شاخه ی توس که در تبلیغ برنامه های گروه شهپر همراهمان بودند و هستند نیز سپاسگزاری کنم.

آیین شهپرنامه با همراهی بنیاد رودکی، مجموعه فرهنگی برج آزادی در روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت و از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در برج آزادی برگزار می‌شود.

اعضای گروه شهپر به شرح زیر است:

محسن مرعشی؛ انتخاب اشعار، آهنگساز و سرپرست گروه، نوازنده تنبور و خواننده

عرفان پرقوه؛ رهبر گروه، تنظیم کننده و نوازنده سازهای بادی و گیتار بیس

مهران منفرد؛ نوازنده گیتار الکتریک

هومان حیدری؛ نوازنده سنتور

طاهر اباذری؛ نوازنده تار

جواد سلیمانی و تورنگ سلیمانی؛ نوازندگان سازهای کوبه ای

ناصر شاکری طراح و مهدی حیدری مدیر اجرایی گروه شهپر

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha