افزایش ۷۰ درصدی مستمری معلولان در طول ۲ سال؛ هیچ معلولی در صف انتظار دریافت مستمری نیست

تهران- ایرنا- وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با ابراز تاسف از مطالبات انباشته معلولان در دولت‌های پیشین، تصریح کرد: سال گذشته ۴۰ درصد و امسال ۳۰ درصد به مستمری معلولان افزوده شد و خوشبختانه در حال حاضر هیچ شخصی در صف انتظار دریافت مستمری نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «سیدصولت مرتضوی» وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امروز سه‌شنبه -۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲- در جریان چهارمین برنامه پاسخگویی برخط وزارتخانه متبوعش در کوچه خدمت نهاد ریاست جمهوری حاضر شد و پاسخگوی طرح، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی خود شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه این نشست هشتاد و یکمین نشست پاسخگویی برخط دولت مردمی است، تصریح کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارتخانه گوناگونی خدمت به مردم عزیز ایران است.

وی با تقدیر از نگاه تحولی سیدصولت مرتضوی و راه‌اندازی میز خدمت در این وزارتخانه، تصریح کرد: انجام اقدامات موثر در حوزه تامین اجتماعی و بازنشستگی، همسان‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان، حمایت بیشتر از خانواده‌های کم برخوردار در قالب طرح کالابرگ، انجام بازرسی‌های میدانی در مرکز و استان‌ها به منظور مقابله با تخلفات، ایجاد توازن میان منافع کارفرمایان و کارگران، تسهیل برقراری بیمه بیکاری، بیمه زنان خانه‌دار و حمایت و جدیت در اجرای قوانین مرتبط با معلولان از پرتکرار ترین دغدغه‌های مردم در حوزه کاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

سیدصولت مرتضوی در ابتدا با اشاره به گستردگی دامنه فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش، تاکید کرد: معتقدم علاوه بر بنده، باید سازمان‌های تابعه همچون تامین اجتماعی و بهزیستی نیز به صورت مستقل و جداگانه در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شده و پاسخگوی دغدغه‌ها و مشکلات مردم باشند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پاسخ به دغدغه شهروندی که از شرکت ذغالسنگ البرز شرقی تماس گرفته بود، گفت: دولت سیزدهم تاکید مضاعفی بر حل مشکلات کارگران معادن به ویژه آنان که در معادن ذغالسنگ فعال هستند، دارد. رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی خود به استان خراسان جنوبی به بازدید از معدن ذغالسنگ رفت تا نشان دهد که سختی کار کارگران زحمت‌کش این بخش تا چه میزان مورد توجه دولت است.

افزایش ۷۰ درصدی مستمری معلولان در طول ۲ سال

در ادامه مرتضوی در پاسخ به یکی از مدیران کمپین معلولان که از عدم رعایت قانون حمایت از معلولان گلایه داشت، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از قانون حمایت از معلولان اجرایی شده است اما طبیعی است که تمام مشکلات معلولان برطرف نشده است.

وی افزود: متاسفانه مطالبات انباشته‌شده‌ای وجود دارد که دولت مردمی در حال رسیدگی به آن است. در این راستا سال گذشته ۴۰ درصد و امسال ۳۰ درصد به مستمری معلولان افزوده شد و خوشبختانه در حال حاضر هیچ شخصی در صف دریافت مستمری نیست.

تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران همچنان برعهده شورای عالی کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: لایحه امنیت شغلی کارگران در دستور کار است و تقدیم دولت شده است؛ در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است. منتظریم که در دولت مطرح و تصویب و سپس به مجلس شورای اسلامی ارسال شود. 

وی افزود: در جلسه روز کارگر که با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد برخی از نمایندگان تشکل‌ها از آقای رئیس‌جمهور درخواست کردند که تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران مانند گذشته بر عهده شورای عالی کار باشد و این امر به مجلس شورای اسلامی سپرده نشود. رئیس‌جمهور نیز اشاره‌ای داشتند که ما آنرا درک کرده و از ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ عقب نشینی کردیم و فعلا اراده‌ای برای اصلاح ماده نداریم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح کالابرگ الکترونیک به مدت سه ماه پرداخت شد، گفت: در حال بررسی تداوم این طرح هستیم؛ نقاط قوت و ضعف این طرح در حال بررسی است و ان‌شالله ظرف چند روز آینده درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

صولت مرتضوی با تاکید بر اینکه تمام تلاش این است که معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی به موقع پرداخت شود، بیان کرد: سال گذشته و امسال بخش قابل توجهی از معوقات بازنشستگان از جمله فرهنگیان تامین و پرداخت شد.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از مطالبات بازنشستگان نیز حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان است که با دستور رئیس‌جمهور و مصوبه هیات وزیران بخشی از سهام آلومینیوم جنوب را برای تسویه مطالبات بازنشستگان کشوری اختصاص یافت و در حال انتقال است. تمام تلاش ما بر این است که با تبدیل آن به ریال ان‌شاالله با قید فوریت این بخش از مطالبات بازنشستگان نیز پرداخت شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، افزود: افزایش حقوق بازنشستگان از اول فرودین ماه اعمال خواهد شد، بخشی از آن پرداخت شده است و مابقی نیز در اردیبهشت و خرداد اعمال و به همراه معوقات پرداخت خواهد شد.

مرتضوی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون خانوار از هفت دهک درآمدی تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیک قرار دارند، تصریح کرد: حدود ۶۰ میلیون ایرانی مشمول قاعده کالابرگ الکترونیک هستند. این طرح به مدت سه ماه و با کمترین ضریب خطا با همکاری ۲۲۰ هزار فروشگاه به انجام رسید.

وی افزود: هدفگذاری دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برآورده شد و این میزان ایجاد اشتغال به شیوه‌های مختلف راستی‌آزمایی شده است.

مرتضوی اشاره کرد که یکی از دغدغه‌های ما بحث ضریب پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی بود که با تدابیر اندیشیده شده و ایجاد اشتغال، ضریب پشتیبانی نیز حفظ شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور بر مساله آسیب‌های اجتماعی، گفت: آیت الله رئیسی نسبت به مساله معیشت مردم حساسیت ویژه دارد و همواره تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کنند که سفره اقشار ضعیف تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی افزود: برنامه ریزی متنوعی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده است و بخش اعظمی از کار نیز برعهده ماست؛ هم در حوزه آموزش، هم در حوزه جهاد تبیین و روایتگری و ارایه تسهیلات اقداماتی انجام شده است.

صولت مرتضوی بیان کرد: بخشی از مشکلات آسیب‌های اجتماعی به ویژه بالا رفتن سن ازدواج در کشور به عدم اشتغال مرتبط است که در این راستا با ایجاد اشتغال مضاعف که در حال محقق شدن است، ان‌شالله رفع خواهد شد.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha