تاکید معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر ارتقای درمان آسم با آموزش

اردبیل - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بر ارتقای درمان و ترویج روش‌های کنترل بیماری آسم از طریق ارائه آموزش به عموم شهروندان تاکید کرد.

دکتر محمد جعفرزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی آسم گفت: بیماری آسم یکی از شایع‌ترین بیماری های مزمن غیرواگیر است که بیش از ۲۶۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و سالانه منجر به مرگ بیش از ۴۵۰ هزار نفر در سراسر جهان می‌شود.

وی آسم را یک بیماری قابل پیشگیری خواند و افزود: نظر به اهمیت موضوع و ضرورت پیشگیری و کنترل این بیماری، GINA (سازمان جهانی آسم یا ائتلاف جهانی برای کنترل آسم) اولین سه‌شنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به شعار روز جهانی آسم در سال ۱۴۰۳ با عنوان " ارتقای درمان آسم با آموزش" اظهار کرد: آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشور ما محسوب می شود ولی قابل کنترل است.

وی نرخ شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان ایران را حدود ۱۱ درصد و در افراد بالغ حدود ۹ درصد اعلام کرد و ادامه داد: این بیماری محدودیت‌های قابل توجهی بر زندگی اجتماعی، عاطفی، فعالیت‌های فیزیکی و نیز حرفه‌ای بیماران ایجاد می‌کند.

دکتر جعفرزاده کودکان را آسیب‌پذیرترین قشر در برابر بیماری آسم عنوان کرد و گفت: غیبت از مدرسه، محل کار و کاهش حضور در زندگی خانوادگی و اجتماعی از عوارض این بیماری محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ارائه خدمات آموزشی و مراقبتی در مراکز خدمات جامع سلامت استان اردبیل در خصوص بیماری آسم، امید است با اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص بزرگداشت این روز، ضمن افزایش آگاهی آحاد جامعه و حساس‌سازی سیاست‌گذاران و مدیران سلامت و کارکنان مراکز برای ارتقای آگاهی گروه‌های در معرض خطر، به ویژه بیماران و خانواده‌های آنها، سلامت جامعه نیز ارتقا یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha