«درکاه» و تلاش دولت سیزدهم برای پایداری آب بشاگرد + فیلم

بندرعباس - ایرنا - سد درکاه که بهمن ‌ماه پارسال همزمان با سفر دور دوم رییس جمهور و هیات دولت به استان با دستان وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید، یکی از پروژه‌های مهم آبرسانی هرمزگان و گامی مهم برای رفع تنش آبی و تامین آب پایدار مردم بشاگرد و بومیان پایین دست این منطقه است.

به گزارش ایرنا، بروز خشکسالی‌های پی در پی در کشور و از جمله استان هرمزگان موجب شد تا ضرورت جهاد آبرسانی به شهرها و روستاهای به‌ویژه مناطق کم برخوردار و دارای تنش آبی به یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و طرح‌های شاخص وزارت نیرو درآید که این مهم باعث افزایش رضایت‌مندی مردم شده است.

به گونه‌ای که بیش از ۴۰۰ روستای هرمزگان در ابتدای دولت سیزدهم با تانکر آبرسانی می‌شد ازاین تعداد، مردم ۲۵۳ روستا به آب پایدار دسترسی پیدا کردند و این نشان می‌دهد که نهضت آبرسانی با تلاش و خدمت شبانه‌روزی همچنان در این استان ادامه دارد.

فیلم

سد درکاه بشاگرد در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه، یک میلیون مترمکعب گنجایش دارد که با ساخت آن علاوه بر جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید سد، با جمع‌آوری سیلاب‌های مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب آشامیدنی مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان در این راستا گفت: سد درکاه با ظرفیت یک میلیون مترمکعب، از نوع سازه بتنی وزنی با هسته سنگی است که در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه شهرستان بشاگرد احداث شده است.

جمشید عیدانی بیان کرد: ارتفاع این سد از بستر ۲۸ متر و ارتفاع طول و عرض تاج سد نیز به ترتیب ۸۵ متر و سه متر است که‌ با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید این سد می‌توان با جمع‌آوری سیلاب‌های مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب آشامیدنی مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست را تامین کرد.

عیدانی در خصوص نقش و تاثیر این سد بر زندگی و اقتصاد مردم منطقه بشاگرد به‌ویژه درکاه گفت: محرومیت زدایی از روستاهای کم‌برخوردار شهرستان بشاگرد همچون «درکاه»، «تج»، «حجت‌آباد» و دیگر روستاهای پایین دست سد از طریق تامین آب آشامیدنی و کشاورزی، ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به‌ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن‌سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه‌های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب‌های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از مزایایی است که مردم و بومیان این منطقه از آن بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز کرد: روستای درکاه با حدود ۲۰۰ خانوار در شمالی‌ترین و مرتفع‌ترین بخش حوزه آبریز جگین واقع شده و همین ویژگی جغرافیایی سبب شده تا بارندگی در این منطقه نسبت به سایر مناطق شهرستان بشاگرد شدت بیشتری داشته و حتی در فصل تابستان نیز شاهد بارندگی باشیم.

عیدانی، نداشتن قدرت کافی زمین در نگهداشت رطوبت، شیب تند اراضی منطقه و همچنین نبود ساز و کار مناسب برای ذخیره این بارش‌ها سبب شده بود تا رواناب حاصله با جریان سیلابی مخرب در مدت زمان کوتاهی و بدون استفاده از منطقه خارج شود که با بهره‌برداری از این سد این مشکل برطرف شده است.

از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، ۲۰۱ روستا و ۶ شهر هرمزگان از تنش آبی خارج شد و در راستای پیشبرد طرح‌های جهاد آبرسانی و محرومیت زدایی از روستاهای دارای تنش آبی، امسال نیز عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای استان هدف‌گذاری شده است.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان به همراه جمعی از هیات دولت در سفری ۲ روزه روز پنجشنبه وارد استان هرمزگان شد رهاورد این سفر بهره‌برداری از یک‌هزار و ۳۲ طرح عمرانی به ارزش ۱۰۵ همت و حدود ۱۶۰ مصوبه با ۴۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات در بخش‌های مختلف بود.

هرمزگان با ۱۴ شهرستان و ۱۴ جزیره در خلیج همیشه فارس، بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و از آن به عنوان پایتخت اقتصادی و دروزاه پیشرفت ایران یاد می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha