۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۶
کد خبر: 85468425
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین همایش "بهاباد شناسی" برگزار شد+فیلم

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۶
کد خبر: 85468425
نخستین همایش "بهاباد شناسی" برگزار شد+فیلم

یزد- ایرنا- همایش بهاباد شناسی با موضوع آشنایی با ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان بهاباد یزد و به مناسبت روز ملی اسناد و میراث مکتوب، دوشنبه شب با جمعی از نویسندگان، مورخین و مفاخر علمی و فرهنگی استان در تالار مهرآئین این شهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیر کل سازمان اسناد ملی استان یزد در این همایش از ثبت و نگهداری بیش از ۱۷ هزار برگ سند فرهنگی و تاریخی قابل تامل در مرکز اسناد استان خبر داد و گفت: شهرستان تاریخی بهاباد نیز دارای اسناد تاریخی و فرهنگی بزرگی است که درموزه تاریخ و تمدن این شهرستان نگهداری میشود.

"سعید زارع" به ظرفیت های ویژه شهرستان بهاباد از جمله وجود مفاخر و علمای بزرگی چون آخوند ملاعبدالله بهابادی و قدمت و تاریخچه این شهرستان و سنگ نگاره هائی که در بیابانهای بهاباد خودنمایی میکند اشاره کرد و افزود: موزه تاریخ این شهرستان با اسناد و آثار تاریخی که جمع آوری کرده بهاباد را به یک شهرستان تاریخی با ظرفیتهای گردشگری تبدیل کرده است .

وی هدف از برگزاری همایش بهاباد شناسی را شناساندن شهرستان بهاباد به مردم ایران زمین و استفاده از ظرفیتهایی که در این شهر تاریخی وجود دارد برشمرد و افزود: بهاباد به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی خاص و منحصر و همچنین آب و هوایی متفاوت با مرکز استان، می تواند از نظر جاذبه های طبیعی مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار بهاباد هم دراین مراسم به معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان پرداخت .

علیرضا تیموری بیان داشت: این شهرستان دارای پتانسیل‌های گردشگری، طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوانی است که تاکنون ناشناخته مانده و امیدواریم با تکمیل برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم در آینده شاهد جذب بیشتر گردشگران در این شهرستان بوده و در این راستا از ظرفیت مفاخر علمی استان استفاده و بهره خواهیم برد.

وی تصریح کرد: فرهنگ غنی مردم بهاباد از زمان های دور، وجود جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان، این شهرستان را به مقصدی برای گردشگران تبدیل کرده و در سال گذشته علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگرانی از کشورهای دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان دیدن کردند.

بازدید از ده عروس، موزه تاریخ علوم طبیعی، رونمایی از کتاب جاذبه‌های گردشگری شهرستان بهاباد و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و موزه تاریخ بهاباد و بازدید از سنگ نگاره های تاریخی و محوطه باستانی بهاباد از بخش های این همایش بود.

شهرستان بهاباد به مرکزیت شهر بهاباد، زادگاه آخوند ملاعبدا... بهابادی در شرق استان و به فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد و ۹۰ کیلومتری شهر بافق، بر روی تپه ماهورهای بین دو رشته کوه با مختصات جغرافیایی ۵۵ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۳۳ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی و با ارتفاع ۱۳۹۰ متر از سطح دریا واقع شده است؛ از سمت شمال به شهرستان اردکان، غرب و جنوب غرب به شهرستان بافق، شرق به شهرستان طبس و کویر لوت و از جنوب به استان کرمان محدود می گردد.

این شهرستان با مساحتی معادل ۶۸۳۷ کیلومتر مربع و جمعیت ۱۵۳۳۱ نفر، شامل دو بخش مرکزی و آسفیج و مناطق حاصلخیز جلگه و ییلاقی بنستان و حدود ۱۹۰ پارچه آبادی می باشد.

بهاباد از دو واژه به و آباد تشکیل شده که واژه به با تلفظ فتح به معنی تحسین و با تلفظ کسر به معنی خوب و نیکی و بهتر می شود که در این صورت کلمه بهاباد به معنی بهترین آبادی می باشد؛ شاید نام قبلی آن غیر از این بوده و به علت ویرانی آن و ساختن آبادی جدید به بهاباد تغییر نام یافته که به معنی بهتر از آبادی قبلی معنی می شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha