۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85468291
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پایان چشم انتظاری‌ از اَبَرپروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر+ فیلم

همدان- ایرنا- اهتمام دولت سیزدهم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام موجب شد تا روند اجرایی اَبَرپروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر با سرمایه‌گذاری شستا، پس از چند سال معطلی شتاب گیرد و در کمتر از ۶ ماه با پیشرفتی قابل ملاحظه، خود را برای تکمیل و بهره‌برداری از مرحله نخست این مجموعه مهیا کند.

به گزارش ایرنا؛ همت دولتمردان استان همدان و ملایر در کنار وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی بارها مسیرهای جدیدی را پیش‌روی صنعت و تولید این شهرستان قرار داده تا امروز نیز در راستای حرکت در مسیر سیاست‌های دولت سیزدهم، یکی از ده‌ها طرح تولیدی و اقتصادی جهان شهر ملایر که طی ۲ سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند، دامداری ۶ هزار راسی ملایر نیز روزهای روشنی را در عرصه تولید تجربه کند.

سال ۱۳۹۹ بود که عملیات اجرایی این پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار میلیارد ریال به مساحت ۶۰ هکتار در اراضی کوسج‌خلیل بخش جوکار آغاز شد که یکی از پروژه‌های زیرمجموعه شرکت ملارد شیر(سهامی عام) زیرمجموعه هلدینگ کشت و دام و صنایع غذایی لبنی تامین وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری شستا است و ظرفیت ۶ هزار راس دام مولد را دارد.

در مقطعی عملیات اجرایی این پروژه به دلیل مسائل و مشکلات مالی متوقف شد، این در حالی بود که توقف پروژه بعد از اجرای دیوارکشی به طول سه هزار و ۱۴۲ متر و مساحت بیش از ۹ هزار مترمربع، راهسازی به طول ۱.۲ کیلومتر و مساحت ۷۲۰۰ مترمربع و حفر چاه آب به عمق ۹۰ متر با مجوز ۲۰ لیتر بر ثانیه انجام شد و به یکی از مطالبات مهم مردم تبدیل شد.

با پیگیری‌های انجام شده دوباره عملیات اجرایی این پروژه آغاز و هزار و ۳۰۰ متر شبکه برق با ۴۰ عدد تیر برق اجرا شد.

به گفته مدیرعامل این پروژه، از ابتدای سال ۱۴۰۲ عملیات عمرانی اجرای سازه‌ها و فونداسیون با حمایت هلدینگ صنایع عمومی، سهامدار عمده شرکت و سرمایه‌گذار، پنج سوله به مساحت ۴۰ هزار مترمربع احداث و برای این سوله‌ها ۱۳۰ هزار مترمربع عملیات خاکی و خاکبرداری با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شد و برای فوندانسیون و پی‌کنی حدود ۹۰ تُن به میزان ۲ هزار مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفت.

پروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر با یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار خُرد، نمونه بارز شعار مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» است که با نگاه عادلانه دولت سیزدهم و اهتمام استاندار همدان و فرماندار شهرستان ملایر در احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی، این پروژه از سال گذشته روند بسیاری خوبی در اجرای عملیات عمرانی گرفت و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و علاوه بر سازه‌هایی که در مرحله نخست تکمیل شده و به مرحله پوشش سقف و کف‌سازی رسیده، ساخت سوله‌های دیگر این مجموعه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در راستای اجرای سیاست‌های دولت در حمایت از تولید و برگزاری جلسه‌های هفتگی ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی استان همدان، این جلسه با حضور تیم اقتصادی استان در شهرستان ملایر تشکیل و موارد، مشکلات و موانع اَبَرپروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر که توسط شرکت شستا در حال اجراست، بررسی و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان به صورت میدانی از این پروژه بازدید به عمل آمد تا نمود عینی جهاد جهش تولید بیش از پیش برجسته شود.

مدیرعامل هلدینگ کشت و دام و صنایع لبنی شستا در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در استان همدان ۲ پروژه در شهرستان‌های ملایر و درگزین در دست اجرا داریم که به طور ویژه دنبال می‌شود که پروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر از سال ۱۳۹۹ عملیات اجرایی آن شروع شد و تاکنون پیشرفت ۴۰ درصدی دارد.

پایان چشم انتظاری‌ از اَبَرپروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر+ فیلم

سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد ریالی دامداری ۶ هزار راسی ملایر

«محسن محمدی» با بیان اینکه این پروژه تا سال ۱۴۰۲ تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: امسال بنا داریم تا نیمه سال این پروژه را به مرحله‌ای برسانیم که فاز اول آن تکمیل و دام منتقل و تولید آغاز شود.

وی درباره پروژه شهرستان درگزین نیز گفت: در حال حاضر بیش از هزار و ۲۰۰ راس دام‌ریزی در این مجموعه صورت گرفته و دوشش در حال انجام است و شیر خام باکیفیت تولید می‌شود و بنای توسعه این مجموعه را داریم.

مدیرعامل هلدینگ کشت و دام و صنایع لبنی شستا ادامه داد: مشکل عمده ما بیشتر در حوزه تامین منابع مالی پروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر است و سعی شده با کمک مسئولان استانی و شهرستانی موانع تولید را برداشته و با تامین مالی این پروژه، سرعت بیشتری به روند اجرایی آن داده شود تا در موعد مقرر این پروژه تکمیل و توسعه یابد.

محمدی تاکید کرد: در حال حاضر پنج پروژه فعال ایجادی و سه پروژه توسعه‌ای در دست اقدام داریم و در مجموع هشت پروژه فعال در سطح کشور داریم که هدفگذاری ما این است تا قبل از سال ۱۴۰۵ به میزان تولید ۵۰۰ هزار تُن شیر خام در سال برسیم و با توجه به اینکه میزان تولید شیر خام در کشور هفت میلیون تُن در سال است، تلاش می‌کنیم سهم خودمان را از بازار تولید شیرخام کشور به حدود هفت درصد برسانیم.

به گفته وی؛ برای سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه ۶ هزار راسی ملایر حدود سه هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از استان درخواست کردیم، در حالی‌که برای ساخت و تکمیل این پروژه هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که بخشی را خودمان تامین می‌کنیم و سه هزار میلیارد ریال آن را درخواست کردیم تا از منابع و اعتبارات در اختیار ما قرار دهند.

پایان چشم انتظاری‌ از اَبَرپروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر+ فیلم

تابستان امسال دامداری ۶ هزار راسی ملایر افتتاح می‌شود

مدیرعامل هلدینگ کشت و دام و صنایع لبنی شستا یادآور شد: برای اجرای هشت پروژه در سطح کشور حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال باید سرمایه‌گذاری کنیم تا به اتمام برسند که از این تعداد امسال ۲ پروژه شامل مرحله نخست دامداری ۶ هزار راسی ملایر و پروژه شیروان در استان خراسان شمالی به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی خواستار تسهیل روند اجرایی این پروژه‌ها از سوی مسئولان شد و تاکید کرد: چنانچه روند اجرایی پروژه‌ها تسهیل شود، تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ها در مدت زمان بسیار کمتری انجام می‌شود و به افزایش ظرفیت اشتغالزایی برای منطقه، کمک به امنیت غذایی و خودکفایی غذایی کشور کمک می‌کند، ما تلاش می‌کنیم سهم خودمان را به خوبی ایفا کنیم و نیاز به کمک و حمایت مسئولان استانی و شهرستانی داریم.

مدیرعامل شرکت ملارد شیر نیز در گفت و گو با ایرنا، به پیشرفت ۴۰ درصدی این پروژه اشاره و بیان کرد: در حال حاضر پنج سالن شامل گاوشیری، شیردوشی، هانکار، آغوزخانه و زایشگاه با زیربنای ۳۵ هزار مترمربع احداث و برای پنج سوله دیگر عملیات خاکی و زیرسازی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود مرحله اول این مجموعه تا شهریور ماه امسال با انتقال یک هزار راس دام تکمیل و عملیات تولید آن آغاز شود که همزمان عملیات عمرانی برای توسعه ادامه دارد تا راه‌اندازی مرحله دوم به ظرفیت ۶ هزار راس دام مولد برسد.

«میثم امیرحسینی» افزود: ظرفیت نهایی این مجموعه بالغ بر ۲۰۰ تُن تولید شیر در روز است که با تکمیل و بهره‌برداری، برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و بالغ بر یک‌هزار نفر به صورت غرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای اجرای این پروژه هزینه شده و طبق پیش‌بینی انجام شده هشت هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد که به طور کامل تکمیل شود، ادامه داد: تکمیل نهایی پروژه در ۲ مرحله، حدود یک سال زمان می‌برد تا به بهره‌برداری نهایی برسد.

مدیرعامل شرکت ملارد شیر گفت: این واحد زیرمجموعه شرکت ملارد شیر است و این شرکت دامداری‌های دیگری دارد که مشغول تولید هستند و مجموعه کشت و دام و صنایع لبنی شستا چندین واحد تولیدی دارد و علاوه بر آن شرکت ملارد شیر از انتهای سال ۱۴۰۲ مجوز تولید شیر خشک را گرفت تا بتواند خودش شیر را به صورت فرآوری شده و شیر خشک تولید و در اختیار مصرف کننده قرار دهد و ارزش افزده‌ای برای سهامداران داشته باشد.

پایان چشم انتظاری‌ از اَبَرپروژه دامداری ۶ هزار راسی ملایر+ فیلم

امیرحسینی با اشاره به اینکه باسکول ۶۰ تنی به اتمام رسیده و ایستگاه تقلیل فشار گاز انجام و آماده بهره‌برداری است، بیان کرد: قرارداد خرید و نصب دستگاه شیردوشی با ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال منعقد شده و در حال خریداری و وارد شدن است و قرارداد خرید انشعابات برق داخلی و خارجی پروژه به میزان یک مگاوات برق انجام شده است.

به گفته وی؛ عملیات اجرایی ۹ کیلومتر خط انتقال آب به مجموعه انجام شده و عملیات خاکی و زیرسازی احداث پنج سوله جدید شامل ۲ سوله تلیسه، هانکار، گوساله و سیلوی ذرت انجام شده و برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این مجموعه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: برای اجرای خط انتقال برق از جاده اصلی تویسرکان تا ورودی پروژه به طول هفت کیلومتر به میزان ۲۰ کیلووات به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال نیاز به مساعدت داریم.

دامداری ۶ هزار راسی ملایر اولویت تولید است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در بازدید از این پروژه، گفت: اجرایی شدن مجموعه دامداری ۶ هزار راسی شستا در ملایر یکی از اولویت‌های اساسی تولیدی کشور است که با اعطای زمین ۶۰ هکتاری مقرر شد این مجموعه پرتوان سرمایه‌گذاری را پیش ببرد و علاوه بر ایجاد اشتغال و اقتصاد استان، در تولیدات دامی استان نیز کمک کند.

«مجتبی حسینی» با اشاره به نیاز این پروژه به منابع مالی، ادامه داد: از مصوبات سفر سه هزار میلیارد تومان در بانک کشاروزی است که مقرر شد با یک خط اعتباری جدید استان همدان را کمک کنند که طبق اولویت، بخشی از تسهیلات را به شهرستان ملایر و پروژه دامداری ۶ هزار راسی اختصاص خواهیم داد.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر هم با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ ناچیز و حتی در حد صفر بود و از سال گذشته سرعت بالایی گرفت، اظهار کرد: استاندار همدان اهتمام ویژه‌ای در حمایت از تولید دارد و پیرو آن ما نیز در شهرستان از تمام توان خود برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان داریم تا موانع و مشکلات آنها رفع شود.

«سلمان اسماعیلی» افزود: شرکت توزیع نیروی برق و سایر دستگاه‌های اجرایی اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل پروژه دامداری ۶ هزار راسی دارند تا مرحله نخست این مجموعه تابستان امسال به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایرنا؛ در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان، فرماندار ملایر و نماینده مردم ملایر در مجلس و جمعی از مدیران کل استانی برگزار شد، مصوبات خوبی برای رفع موانع پروژه ۶ هزار راسی ملایر که توسط شرکت سرمایه‌گذاری شستا در دست اجراست، اتخاذ و مقرر شد فاز اول این پروژه تابستان امسال تکمیل و وارد مرحله تولید شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha