مدیریت بحران اصفهان درباره حوادث کوهستان و غرق شدگی هشدار داد

اصفهان-ایرنا-مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان درباره حوادث کوهستان (سقوط از ارتفاعات) و غرق شدگی با توجه به آغاز فصل گرما به گردشگران و کوهنوردان هشدار داد.

منصور شیشه فروش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته به دنبال رخداد بیش از ۶۰ حادثه غرق شدگی در منابع آبی استان ۳۰ نفر جان باختند.

وی افزود: این حوادث بیشتر در استخرهای ذخیره آب باغ ها، اراضی کشاورزی و مراکز صنعتی، مخازن سدها، کانال های انتقال آب و رودخانه ها اتفاق افتاده است.

شیشه فروش ادامه داد: امسال نیز تاکنون هفت مورد حادثه غرق شدگی با ۶ نفر فوتی گزارش شد.

وی با هشدار درباره تعدد حوادث غرق شدگی در استان و تعداد بالای جان باختگان گفت: بر اساس دستورالعمل ها مالکان استخرهای ذخیره آب کشاورزی به ایمن سازی، فنس کشی، نصب تابلوی هشدار خطر، طناب نجات و نرده کشی مکلف شده اند و جهاد کشاورزی مسوول نظارت بر این بخش است.

وی ادامه داد: استخرهای مراکز صنعتی، کارگاه‌ها و شهرک های صنعتی نیز باید مراقبت های لازم را در این زمینه انجام دهند.

شیشه فروش گفت: آب منطقه ای نیز مسوول نظارت بر رودخانه های دائمی و آب مخازن سدهای استان از طریق استقرار تیم نجات، گشت های نظارت، قایق امداد و تیم غواصی است.

وی افزود: آب رودخانه ها و مخازن سدها بسیار سرد و حاصل ذوب شدن برف است؛ از این رو افراد به محض وارد شدن در آن دچار شوک می شوند که غرق شدگی در این شرایط قطعی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کانال های منشعب از رودخانه ها بدلیل شیب زیاد و سرعت بالای حرکت آب در آن‌ها بسیار خطرناک هستند و گردشگران و رهگذران باید از رفتن به داخل آن‌ها خودداری کنند.

شیشه فروش گفت: ایمن سازی طرح های آبخیزداری نیز از سوی منابع طبیعی نظارت می شود.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان همچنین نسبت به ارتفاعات اطراف آبشارهای برخی مناطق استان نیز هشدار داد.

وی به حوادث اخیر در اصفهان از جمله سقوط ۲ خودرو به کانال های آب شهری اشاره و بیان کرد: یک نفر در این حادثه جان باخت بنابراین ایمن سازی این کانال ها از سوی شهرداری ها ضروری است.

فزونی حوادث کوهستان در اصفهان

شیشه فروش با بیان اینکه سال گذشته ۲۲ حادثه سقوط از کوهستان در استان گزارش شد، افزود: این حوادث در مجموع هفت نفر فوتی به دنبال داشت.

وی ادامه داد: امسال نیز تاکنون ۱۰ حادثه مشابه در کوهستان های مناطق مختلف استان گزارش شد که پنج نفر در آن ها جان باختند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: گردشگران و کوهنوردان باید در صعود به ارتفاعات تجهیزات مناسب و لازم را همراه داشته باشند، مسیر را از قبل شناسایی کنند و مسیر و برنامه حرکت خود را اطلاع دهند.

وی هشدار داد: بسیاری از سنگ ها و صخره ها در مسیر صعود به ارتفاعات به دنبال بارش ها و شرایط آب و هوا سست است که گردشگران باید مراقب خطر کنده شدن و سقوط آن‌ها باشند.

شیشه فروش افزود: دامداران نیز لازم است هنگام صعود به ارتفاعات نسبت به خطر حمله حیوانات وحشی، صاعقه و بارش های رگباری هوشیار باشند.

وی بر ضرورت مراقبت از کودکان و نوجوانان هنگام نزدیک شدن به منابع آبی تاکید و خاطرنشان کرد: مردم هنگام وقوع حوادث غرق شدگی و کوهستان با تلفن های ۱۱۲ و ۱۲۵ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، کانال‌های انتقال آب کشاورزی به دلیل شیب زیاد و جلبک گرفتن آن لغزنده و پر شتاب هستند و افرادی که به هر دلیل وارد کانال شوند، عموما نمی‌توانند نجات پیدا کنند.

سه هزار و ۵۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان وجود دارد که دستورالعمل ایمن‌سازی آن‌ها به دستگاه اجرایی مربوطه (جهاد کشاورزی) ابلاغ شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha