۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۱۲
کد خبرنگار: 1102
کد خبر: 85468234
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

استاد دانشگاه: معماری ایران دچار تهاجم فرهنگی است

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۱۲
کد خبر: 85468234
استاد دانشگاه: معماری ایران دچار تهاجم فرهنگی است

شاهرود - ایرنا - رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معماری ایران دچار تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون است که به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستان‌ها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر نصراللهی روز دوشنبه در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود، افزود: معتقدم معماری، رسانه است؛ چون هم پیام و هم ابزار انتقال پیام است و مخاطبان انبوه هم دارد.

وی افزود: آنچه رسانه معماری را از سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در تبیین تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشته‌های دیگر گفت: استفاده از فناوری‌های ارتباطی در معماری تا جایی پیش رفته که مفهوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شده است، به گونه‌ای که در برج‌ها و ساختمان‌ها اخبار و اطلاعات برای مردم بــه نمایش گذاشته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: معماری تبلور فرهنگ، تمدن، هنر و روانشناسی در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامه‌ریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما اکنون وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.

نصراللهی تصریح کرد: تقلید کورکورانه، ناشیانه و افراطی از معماری غربی موجب اختلال در توازان ارتباطی، بصری و شبیخون به محیط زیست، حریم‌ها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بی‌نظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان می‌شود.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه با تبیین نقش‌های دوگانه رسانه در معماری، افزود: ساختمان‌های نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، الگوهای طراحی، رنگ‌ها، مصالح و فرم‌های متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.

وی ادامه داد: سواد معماری حلقه مفقوده معماری و شهرسازی است که معماران، گروه های دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسوولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.

استاد دانشگاه: معماری ایران دچار تهاجم فرهنگی است

نصراللهی گفت: رسانه‌ها می‌توانند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف‌گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برون رفت از این وضعیت باشند، همچنین می توانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه‌کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلام و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشند.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی از استادان خواست از رسانه‌های کلاسیک، شبکه‌های اجتماعی و رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشته های معماری و شهرسازی و ارتقای سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.

وی گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانش بنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده‌دار شود.

همایش کارگروه کشوری معماری بعد از ۲ روز بحث کارگروههای مختلف در دامغان، امروز (دوشنبه) با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر در شاهرود به کار خود پایان داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha