۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کرمان اعلام شد
عکس باغ ثبت جهانی شاهزاده کرمان را نشان می دهد

کرمان - ایرنا - معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کرمان گفت: از ابتدای امسال چند نفر برای سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی استان یا برای موقعیت های گردشگری با اعتبار حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام آمادگی کرده‌اند.

محمد حسین تجلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سرمایه گذاران از سال گذشته مذاکراتی داشتند که اکنون در مرحله نوشتن طرح های توجیهی برای سرمایه گذاری هستند.

وی تاکید کرد: البته میراث فرهنگی استان نیز در همکاری با این سرمایه گذاران با ارائه پیشنهاد و رفع ایرادهای احتمالی مشاوره های لازم را در این عرصه ارائه می دهد.

تجلی بیان کرد: در روزهای اخیر نیز ۲ سرمایه گذار از خارج از استان کرمان برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز مجتمع های گردشگری و هتل های استان اعلام آمادگی کرده است.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری باید مورد توجه ویژه قرار داشته باشد و تا زمانی که زمینه به طور کامل برای سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی و تاسیساتی فراهم نشود، بخش زیادی از گردشگران ورودی به استان کرمان را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری ۲ بخش دولتی و خصوصی سرمایه گذاری را انجام می دهند اظهار داشت: در بخش دولت، ایجاد زیرساخت هایی مانند کمپ های گردشگری در ورودی های شهر، ساخت سرویس های بهداشتی، احداث زیرساخت های مناسب راه انداری مجتمع های گردشگری و مناطق نمونه گردشگری و مرمت آثار تاریخی با کاربری گردشگری، نقش خیلی مهمی دارد.

تجلی افزود: البته با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی سعی می کنیم اولویت را در سرمایه گذاری در مسیرها و شهرهایی بگذاریم که گردشگران بیشتر حضور پیدا می کنند و طرح ها بر همین اساس تعریف می شوند.

تلاش برای تقویت زیرساخت های گردشگری جنوب کرمان

وی در عین حال با بیان اینکه زیرساخت های گردشگری در جنوب استان کرمان ضعیف است خاطرنشان کرد: بیشتر توان و تلاش خود را برای توسعه زیرساخت ها و ایجاد تاسیسات در جنوب استان قرار دادیم و از طرح ها در این زمینه استقبال می کنیم.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: سرمایه گذاری نوک پیکان توسعه گردشگری است و هر گردشگری که وارد استان کرمان می شود نیاز به مکان اقامتی مناسب، سروریس بهداشتی خوب و غیره دارد که همه در حوزه سرمایه گذاری گردشگری تعریف می شود.

طرح های گردشگری نیمه‌تمام رها نمی‌شوند

وی با اشاره به تجارب ناموفق سرمایه گذاری در برخی طرح های تاریخی و گردشگری شهر کرمان گفت: این حوزه ها و موارد را رها نمی کنیم و جلساتی با سرمایه گذارانی که به مشکل خورده اند انجام شده تا دلایل توقف و تاخیر پروژه ها مشخص شود و برای حل آنها راهکار پیدا کنیم.

تجلی افزود: اخیرا با یک سرمایه گذار که سابقه خوبی دارد درباره بازسازی یکی از خانه های تاریخی شهر کرمان که در مرحله مرمت متوقف مانده بود، صحبت کردیم تا این بنا پس از مرمت به سفره‌خانه‌ای زیبا تبدیل شود.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: مردم توقع دارند در زمینه سرمایه گذاری های حوزه گردشگری پاسخگو باشیم و در این حوزه ما منطبق با ظرفیت ها کار کنیم که البته همانطور که جلو پای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم درزمینه طرح هایی که عقب ماندگی هم دارند، مشکلات آنها را بررسی خواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه کرمان آیدکس ۲۰۲۴ اظهارامیدواری کرد که در نتیجه حضور فعال در این نمایشگاه، شاهد جذب سرمایه گذاران بیشتر باشیم.

استان کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی که بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده در کنار صدها اثر ثبت ملی و آثاری که ضرورت ثبت ملی یا جهانی آنها اعلام شده است، از ظرفیت های منحصربه فرد گردشگری، تاریخی و طبیعی برخوردار است که برخی افراد منحصربه فرد بودن آنها را باور نمی کند.

کرمان را باید استان چهارفصل در هر زمان از سال خواند؛ انواع ورزش های زمستانی در استانی که گرم ترین نقطه جهان در منطقه شهداد آن ثبت شده، یعنی زیبایی های اعجازانگیز که باید رفت و آن را دید.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، کاروانسرا های گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha