مشق خبرنگاری در کسوت دانشجویی/تیتر ۱۳؛ جشنواره‌ای برای ۳۷۰۰ عنوان نشریه دانشگاهی

تهران- ایرنا- سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی (تیتر ۱۳) فرصتی برای حضور و هم‌سخنی دانشجویان فعال عرصه خبر و روزنامه‌نگاری و بازنمایی تلاش این فعالان برای نزدیکی و تعامل نهاد تولید علم با مردم است.

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه علم و آموزش ایرنا به مشهد مقدس، سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر ۱۳» با شعار «برای ایران بنویسیم» از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۲ و با انتشار فراخوان متولد شد. جشنواره ای که صحنه رقابت سه هزار و ۷۰۰ عنوان نشریه دانشجویی است.

دانشجویان فعال در نشریات دانشجویی تا پایان آذرماه فرصت داشتند با مراجعه به سامانه titrfestival.dmsrt.ir برای نام نویسی و ارسال آثار اقدام کنند.

این جشنواره در دو بخش رقابتی آثار را در زمینه اثر برگزیده، نشریه برگزیده، بخش مجازی، سایت یا وبلاگ، نشریات صوتی یا پادکست، نشریات کاغذی-الکترونیک، نشریه چندرسانه‌ای، آفلاین و الکترونیکی، گرافیک و موشن گرافیک، فیلم خبری و فتوکلیپ دریافت می‌کرد.

همچنین در بخش ویژه (دیگر بخش رقابتی) موضوعاتی مانند دانشگاه و حل مسائل ملی، دانشجو و امید به آینده، دانشجو و روایت پیشرفت، دانشجو، انتخابات و مشارکت آگاهانه، دانشجو و آرمان های گام دوم انقلاب اسلامی آثار قابل ارسال بود.

مشق خبرنگاری در کسوت دانشجویی/تیتر ۱۳؛ جشنواره‌ای برای ۳۷۰۰ عنوان نشریه دانشگاهی

نشریات دارای مجوز از کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه که در فاصله زمانی یکم شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ منتشر شده‌ بودند و آثاری که در این نشریات انتشار یافته‌ بود، در صورتی که دانشجو هنوز دانش‌اموخته نشده بود، امکان شرکت در جشنواره را داشت.

در حالیکه پیشتر قرار بود اختتامیه این جشنواره پایان بهمن ۱۴۰۲ برگزار شود، در نهایت اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه فردوسی مشهد میزبان فعالان نشر دانشجویی شد و اختتامیه سه‌روزه این جشنواره از ۱۶ با حضور دانشجویان و نمایندگان نشریات دانشجویی و کارشناسان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت در این دانشگاه آغاز شد و امروز (سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ) با برگزاری مراسمی پایان می یابد.

همزمان با آیین اختتامیه نمایشگاهی نیز متشکل از غرفه های مختلف دانشگاهی و این نشریات در سالن تربیت بدنی دانشگاه فردوسی برپا بود که هم فرصت ارایه و معرفی این نشریات را به دانشجویان می داد و هم زمینه را برای آشنایی بیشتر خود دانشجویان با دیگر نشریات و فعالان دانشجویی فراهم می کرد.

مشق خبرنگاری در کسوت دانشجویی/تیتر ۱۳؛ جشنواره‌ای برای ۳۷۰۰ عنوان نشریه دانشگاهی

۱۲۰ اثر برگزیده شدند

دبیر سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی (تیتر ۱۳) در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد آثار برگزیده در این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره که بعد از سه سال به صورت حضوری و گردهمایی فعالان دانشجویی نشر و روزنامه‌نگاری برگزار می‌شود، آثار را در ۴۲ رسته و در بخش های آثار برگزیده، نشریات برگزیده و بخش مجازی از جمله سایت و وبلاگ، فیلم خبری، فوتو کلیپ، نشریات آفلاین و آنلاین الکترونیکی دریافت کرده است.

متین منتظمی ادامه داد: یک بخش ویژه هم در این جشنواره داشتیم که از جهت دسته‌بندی مانند آثار برگزیده است ولی موضوع تفاوت داشت و در موضوعاتی؛ مانند دانشجو و مساله فلسطین، دانشجو و انتخاب آگاهانه، دانشجو و حل مسایل ملی، دانشجو و امید به آینده و دانشجو و روایت پیشرفت آثار به دبیرخانه رسید. استقبال در این بخش هم خوب بود و بیش از ۳۰ درصد کل آثار را تشکیل می داد.

وی افزود: از میان آثار رسیده در ۴۲ رسته یادشده و در حوزه نشریات برگزیده (عمومی، صنفی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی) آثار انتخاب شده و در نهایت ۱۲۰ اثر برتر در ۴۲ رسته در این جشنواره داریم که در آیین اختتامیه (روز سه شنبه) از آنها تجلیل می شود. داوران در بعضی بخش ها اثری را حایز رتبه برگزیده ندانستند، ولی در بسیاری شاخه ها اثر برگزیده معرفی شده است.

وی تاکید کرد: برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر، جایزه نقدی و تندیس تجلیل می شوند. البته تعداد و کیفیت آثار ارسالی به جشنواره تیتر همچنین تعداد آثار برگزیده در سازوکار بررسی نشریات و حمایت از نشریات دانشگاهی اثرگذار است.

هزینه های بالای طراحی و بودجه ناچیز

دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود و یکی از دانشجویان شرکت کننده در این جشنواره نیز در مورد این دانشگاه و تعداد نشریات دانشجویی گفت: ما ۲۱ دانشکده، ۲۱ انجمن علمی و ۱۱ هزار دانشجو در این دانشکده داریم. همچنین ۵۰ نشریه در این دانشگاه در رشته های معدن با گرایش های مختلف، کشاورزی و گیاهان دارویی چاپ می شود.

محمدمهدی کشاورزی در مورد جشنواره تیتر ۱۳ نیز توضیح داد: برای جشنواره امسال اثری ارسال نکردیم زیرا این نشریات از اسفند ۱۴۰۲ منتشر شده اند. نشریات ما به شکل پی دی اف و چاپی منتشر می شود.

مشق خبرنگاری در کسوت دانشجویی/تیتر ۱۳؛ جشنواره‌ای برای ۳۷۰۰ عنوان نشریه دانشگاهی

دبیر انجمن علمی کشاورزی این دانشگاه در مورد مشکلات نشریات دانشجویی در این دانشگاه هم توضیح داد: تنها مشکل ما هزینه های بالای طراحی است، زیرا بودجه های تخصیص داده شده از معاونت فرهنگی دانشگاه کافی نیست. مجموع تنخواهی که به ما از ابتدای سال تخصیص داده می شود ۲ میلیون تومان است و البته در بازه های دیگر هم کمک هایی می شود که در مجموع کافی نیست. هر چند ما با برگزاری کارگاه و بازدید دز دانشگاه درامدزایی هم کرده ایم.

کشاورزی همچنین در مورد جشنواره‌ تیتر ۱۳ اظهار داشت: برگزاری حضوری این جشنواره باعث شد هم نشریات ما در دید عموم قرار گیرد و هم از طرح های دانشگاه های دیگر مطلع شویم.

وی یادآور شد: وضعیت فعالیت های فرهنگی دانشگاه خوب است و فقط نیازه به بودجه بیشتر در بخش نشریات داریم.


نشریات فرهنگی و ادبی در دانشگاه علوم پزشکی

همچنین فاطمه عباسی دانشجوی هوش‌بری از دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: این دانشگاه حدود ۲ هزار دانشجو دارد، ۱۷ نشریه و ۱۳ نشریه فعال در موضوعات مختلف علمی، فرهنگی و ادبی منتشر می شوند. یک نشریه ام در مورد فعالیت های بسیج است و بودجه همه نشریات توسط معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تامین می شود.

وی که سردبیر نشریه دانشجویی ایران دخت نیز هست، در مورد جشنواره تیتر ۱۳ نیز توضیح داد: برای این جشنواره بیش از ۱۰ اثر ارسال کردیم.

مشق خبرنگاری در کسوت دانشجویی/تیتر ۱۳؛ جشنواره‌ای برای ۳۷۰۰ عنوان نشریه دانشگاهی

عباسی در مورد جشنواره تیتر ۱۳ اظهار داشت: اگر نشریات در نمایشگاه دسته بندی موضوعی می شد بسیار بهتر بود، مثلا نشریات ادبی در یک غرفه و نشریات علمی در غرفه ای دیگر موجب تعامل بهتر دانشجوها می شد. ضمن اینکه اگر جشنواره در یک روز بود، و کارگاه های آموزشی بیشتر می شد برای ما مفیدتر می شد.


بیان موضوعات علمی به زبان ساده

مدیر مسئول نشریه علمی دانشجویی قلم سبز در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گفت: حدود ۳۰ نشریه در دانشگاه ما منتشر می شود که آثار ۱۵ نشریه به جشنواره تیتر ۱۳ ارسال شده است.

محدثه علی عباسی ادامه داد: نشریات دانشگاه صنعتی اصفهان پیش از این در جشنواره حرکت رتبه اورده اند. دو بخش علمی و فرهنگی در مجلات داریم، مجلات علمی در دانشکده های مختلف تولید می شوند و به دغدغه های روز کشور را در حوزه تخصصی خود به زبان ساده می پردازند؛ طوری که مردم عادی هم متوجه بشوند. نشریه های فرهنگی هم متعلق به تشکل هاست مانند تشکل اسلامی، تشکل بچه های آسمان و خیریه که هر کدام یک مجله دارند.

وی بیان کرد: نشریات را به صورت پی دی اف منتشر می کنیم و یکی از نشریات یعنی قلم سبز هم به صورت پادکست تولید شد که موجب ترغیب بیشتر دانشجوها برای خرید نشریه شده است.

مدیر مسئول نشریه علمی دانشجویی قلم سبز در دانشگاه صنعتی اصفهان درخصوص جشنواره تیتر ۱۳ هم اظهار داشت: از آنجا که توانستیم با دانشگاه ها و دانشجوهای دیگر ارتباط برقرار کنیم، برای ما مفید بود.

مشق خبرنگاری در کسوت دانشجویی/تیتر ۱۳؛ جشنواره‌ای برای ۳۷۰۰ عنوان نشریه دانشگاهی

جشنواره نیازمند نظم بیشتری است

مدیر مسئول نشریه اعتصام از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در مورد تعداد نشریات در این دانشگاه با بیان اینکه تعداد هفت عنوان نشریه فعال داریم، افزود: بودجه‌ و هزینه های چاپ و طراحی از طرف معاونت فرهنگی اجتماعی تامین می شود اما گاهی حامی مالی هم داریم و با فروش هم بخشی از هزینه ها تامین می شود.

خدیجه برات محصولی ادامه داد: البته نشریات بیشتر به شکل پی دی اف است ولی اگر نشریه ای مناسبتی باشد بیشتر چاپ می کنیم و فروش می رود.

وی همچنین در خصوص جشنواره تیتر ۱۳ توضیح داد: این جشنواره خوب بود اما با کمی بی نظم روبرو شدیم و مثلا برای بازدید از روزنامه (خراسان) فقط یک نفر را بردند، ‌به همین دلیل این جشنواره نیازمند نظم بیشتری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha